بازدید 2543

تغییر دولت هم از میزان حمایت کانادا از اسرائیل نکاسته است

یک شبکه کانادایی نوشت علیرغم آنکه همپیمانان غربی از تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کردند، «اتاوا» سکوت پیشه کرد.
کد خبر: ۷۵۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸ 07 December 2017

یک شبکه کانادایی نوشت علیرغم آنکه همپیمانان غربی از تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کردند، «اتاوا» سکوت پیشه کرد.

به گزارش فارس، شبکه «سی‌بی‌سی»‌کانادا در گزارشی با اشاره به تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نوشت که در حالیکه همپیمانان اروپایی آمریکا از اقدام ترامپ علیه قدس انتقاد کردند، کانادا در این زمینه سکوت کرده است.

این گزارش نوشته است که دولت «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا همان سیاست‌های دولت پیشین این کشور در حمایت از اسرائیل را ادامه می‌دهد، اما این کار را در سکوت انجام می‌دهد.

«کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا گفت که اتاوا اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین انتقال سفارتخانه به قدس را دنبال نمی‌کند.

با اینحال، لحن کانادا در خصوص این اقدام ترامپ به نوعی لحنی خاموش بود و برخلاف دولت‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای غربی، کانادا هیچ‌گونه تلاش عمومی و آشکاری برای تغییر عقیده ترامپ درباره اقدامی که در خاورمیانه به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز غیرضروری تلقی می‌شود، صورت نداد.

قبل از اعلام نظر ترامپ، وزارت خارجه کانادا بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «کانادا، همپیمان استوار و دوست اسرائیل و دوست مردم فلسطین است. موضع طولانی کانادا این است که وضعیت قدس تنها به عنوان بخشی از حل و فصل کلی نزاع فلسطینیان و اسرائیل قابل حل شدن است. این سیاست دولت‌های پیاپی هم لیبرال و هم محافظه‌کار است».

وزارت خارجه کانادا تصریح کرد که این بیانیه به نام «ادم آستن» سخنگوی وزارت خارجه صادر شده است و به نام خود فریلند نیست اما بعد از اعلام تصمیم روز چهارشنبه ترامپ، فریلند همین بیانیه‌ را به نام خود منتشر کرد.

آستن، سکوت اولیه فریلند را اینگونه توضیح داد: «وزیر خارجه درباره رخدادهای جهانی قبل از آنکه به وقوع بپیوندد، اظهارنظر نمی‌کند».

فریلند که در نشست ناتو در بروکسل حضور پیدا کرده است، بعد از اعلام تصمیم ترامپ، بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن بر حمایت کشورش از راه‌حل دو دولتی در خاورمیانه تأکید کرد اما به طور خاص به اقدام ترامپ اشاره نکرد.

شبکه سی‌بی‌سی اینگونه توضیح داد، به طور قطع، دولت‌ها و وزرای خارجه اغلب بیانیه‌هایی را منتشر می‌کنند که در آن یا خواستار اقداماتی می‌شوند یا هشدارهایی را مطرح می‌کنند که کانادا هنوز چنین اظهاراتی را مطرح نکرده است.

بنا بر این گزارش، دیگر مقامات خارجی نه تنها اظهارنظر کردند بلکه با همتایان خارجی خود قبل از اعلام تصمیم ترامپ تماس برقرار کردند. به طوریکه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تلاش برای ترغیب دولت ترامپ به تجدیدنظر در این تصمیم، با رئیس‌جمهور آمریکا تماس تلفنی برقرار کرد. «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز اقدام مشابهی انجام داد.

می بعد از اعلام تصمیم ترامپ گفت: «ما معتقدیم که این تصمیم غیرمفید است و ترامپ وظیفه دارد که در حال حاضر پیشنهادات مفصلی را برای حل و فصل مسئله اسرائیل و فلسطینیان مطرح کند».

«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: «ما همگی می‌دانیم که این اقدام تأثیرات دور از دسترسی دارد. هر آنچه که این بحران را بدتر کند، غیرسازنده است».

«هالبه زلسترا» وزیر امور خارجه هلند نیز گفت: «ما فکر می‌کنیم که این یک گام غیرعاقلانه و غیرسازنده است. فکر نمی‌کنم بتوانیم در این منطقه بسیار انفجاری، از یک درگیری دیگر استفاده کنیم».

سی‌بی‌سی نوشته است: «واکنش کم‌رمق کانادا ادامه رویکردی است که دولت ترودو در قبال پرونده اسرائیلی-فلسطینی دارد. این رویکرد بسیار مشابه همسویی دولت [استفان] هارپر [نخست‌وزیر سابق] با اسرائیل است، اما این همسویی در سکوت انجام می‌شود (بر خلاف هارپر) که این موضع را در ایمیل‌های تبلیغی در بوق و کرنا می‌کرد.»

این گزارش می‌افزاید: «در سازمان ملل، کانادای تحت حکومت ترودو همچنان همگام با ایالات متحده، اسرائیل و چند جزیره کوچک اقیانوسیه که به شدت به آمریکا وابسته هستند و معمولا مشابه این کشور رأی می‌دهند، قطعنامه‌هایی را که اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی را محکوم کنند، بلوکه می‌کند.»

در دسامبر سال گذشته میلادی، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، ژاپن، چین و 162 کشور دیگر همگی از قطعنامه ۱۷/۹۶ سازمان ملل حمایت کردند و محافظت از کنوانسیون ژنو برای غیرنظامیان فلسطینی در اراضی اشغالی را تضمین کردند اما دولت ترودو به همراه آمریکا و اسرائیل با این قطعنامه مخالفت کرد.

دولت کانادا همچنین علیه اقداماتی رأی داد که از رژیم صهیونیستی می‌خواست تا به وضعیت «نظام ویژه بین‌المللی» که قدس رسماً از سال 1947 تاکنون از آن بهره‌مند است، احترام بگذارد.

«استفان هارپر» نخست‌وزیر سابق کانادا هم که بارها با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود، از حامیان سرسخت تل‌آویو در مجامع جهانی بود.

سی‌بی‌اس نوشته است که کانادا از یک منظر بسیار شبیه به آمریکا است؛ اینکه حمایت از اسرائیل تقریباً تنها موضوعی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره آن توافق دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل