بازدید 4229

تیلرسون: ترامپ امروز یا فردا، نظر خود را اعلام‌می‌کند

وزیر خارجه آمریکا درباره عزم این کشور برای انتقال سفارت به قدس گفت: همه باید منتظر باشیم تا ببینیم که رئیس‌جمهور ترامپ امروز یا فردا، نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند.
کد خبر: ۷۵۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵ 06 December 2017

وزیر خارجه آمریکا درباره عزم این کشور برای انتقال سفارت به قدس گفت: همه باید منتظر باشیم تا ببینیم که رئیس‌جمهور ترامپ امروز یا فردا، نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند.

به گزارش فارس؛ «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا پس از اقامت 2 روزه در بروکسل و گفت‌وگو با مقامات مستقر در پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا، نتایج سفرش را با خبرنگاران در میان گذاشت.

تیلرسون ابتدا به یکی از قول‌های انتخاباتی ترامپ یعنی افزایش سهم اروپایی‌ها در مخارج ناتو و کاهش بار مالی مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت و گفت: «می‌خواهیم که متحدان اروپایی سهم بیشتری را در این وظیفه مشترک بر عهده بگیرند؛ ما البته کماکان به بند 5 اساسنامه ناتو پایبند هستیم و از این نهاد به عنوان مدافع اصول دموکراسی غربی، حمایت می‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا سپس به روابط پرتنش غرب و روسیه پرداخت؛ رابطه‌ای که ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، آسمانش را ابری‌تر کرد.

تیلرسون در این خصوص گفت: «بین اعضای ناتو، اجماع گسترده‌ای بر سر این مطلب ایجاد شده که هنوز زمان عادیسازی روابط با روسیه، فرا نرسیده است. ما نمی‌توانیم تا زمانی که اوکراین در اشغال غیرقانونی روس‌هاست، روابطمان را به حالت عادی بازگردانیم. تغییر مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی توسط روسیه، غیرقابل قبول است.»

در ادامه، یکی از خبرنگاران به گفته‌های «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در خصوص حمایت برلین از ادامه اجرای برجام و تفاوت‌نظر آشکار آمریکا و آلمان در این خصوص پرداخت و نظر وزیر آمریکایی را خواستار شد.

تیلرسون در پاسخ گفت که روابط نزدیکی با همتای آلمانی خود دارد و در تماس مستمر با وی است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «من دیروز با (زیگمار) گابریل (وزیر خارجه آلمان) نشست خوبی داشتم و مشخص شد که ما در خصوص تهدید فعالیت‌های ثبات زدای ایران برای امنیت خاورمیانه و بخصوص سوریه و یمن، نظر مشترکی داریم. اینکه چگونه باید با این اقدامات ایران مقابله کرد، مسئله‌ای است که ما را بسیار نگران کرده است.»

یکی از خبرنگاران سوالی در خصوص عزم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس پرسید. مسئول دستگاه سیاست خارجی آمریکا پاسخ داد: «اجازه بدهید که در خصوص قدس سخنی نگویم و همه منتظر باشیم تا ببینیم که رئیس‌جمهور ترامپ امروز یا فردا، نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند.»

سوال بعدی در خصوص نظر آمریکا درباره نقش دولت قانونی سوریه در مذاکرات صلح ژنو بود؛ مذاکراتی که ذیل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

تیلرسون گفت: «ما به روسیه این مطلب را منتقل کردیم که مهم است که رژیم سوریه بخشی از این مذاکرات و حاضر بر سر میز گفت‌وگو باشد. مهم است تا وقتی که (بشار) اسد رهبر آن رژیم است، در این گفت‌وگوها مستقیماً دخیل باشد.»

وزیر خارجه آمریکا در انتها گفت: «ما این کار (آوردن نمایندگان دولت سوریه به پای میز مذاکرات ژنو) را بر عهده روس‌ها گذاشته‌ایم؛ در هفته اول دور اخیر مذاکرات هم نمایندگان رژیم سوریه حضور داشتند و امیدواریم که مجدداً به میز مذاکره بازگردند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار