بازدید 6804
۴

دُلمه وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد

کد خبر: ۷۵۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 06 December 2017

در دوازهمین اجلاس سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، غذای سنتی دُلمه از سوی جمهوری آذربایجان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، دوازدهمین نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که از ۴ تا ۹ دسامبر (۱۳ تا ۱۸ آذر) در کشور کره جنوبی برگزار می‌شود، امسال در مجموع ۳۵ اثر از کشورهای مختلف را برای ثبت در فهرست جهانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این میان کشور جمهوری آذربایجان توانست پرونده‌ای تحت عنوان "سنت پخت و به اشتراک‌گذاری دلمه به عنوان یک نشانگر هویت فرهنگی" را در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت برساند.

در جریان جلسات برگزار شده نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، تاکنون "Kochari" نوعی رقص گروهی از ارمنستان، هنر سنتی بافت نوعی روفرشی با عنوان "شیتال پاتی" از سوی بنگلادش، سفر آئینی در شهر لاپاز در زمان رویداد فرهنگی آلسیتا از طرف بولیوی، نوعی حکاکی چوب با نام "Konjic" از سوی بوسنی و هرزگوین و مراسم فرهنگی مربوط به روز اول مارس نیز از سوی بلغارستان به ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو رسیده است.

ایران نیز امسال پرونده چوگان را به صورت انفرادی و پرونده ساز کمانچه را به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی ارائه داده است که هنوز نوبت بررسی آنها نرسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
مردم جمهوري آذربايجان به گفته خودشان غذاي سنتي خاص ندارند. واغلب از فرهنگ غذايي ايران و نواحي شمال ي و شمال غربي ايران استفاده کرده اند.
حتي نان بربري هم براي گرجستان و نواحي قفقاز است.
اینطور کارها فقط نشان از مسخره کردن مردم دنیا از سوی یونسکو و مجامع اینچنینی دارد. مثل ثبت مولوی به نام ترکیه.لابد فردا یک کشور آفریقایی هم میاد فروسی را به نام خودش ثبت میکنه.سعدی را هم جمهوری آذربایجان ثبت میکنه. قرمه سبزی هم به نام یک کشور شرقی ثبت میشه گز اصفهان و سوهان قم و باقلوای یزد و ... هم به نام چندتا کشور اروپایی و آمریکایی. مهم این حماقت بازی یونسکو نیست. مهم این است که ما سنت ها، صنایع دستی مرغوب، غذاهای با کیفیت و ... خودمون را با جذب حداکثری توریست به دنیا بشناسونیم. وگرنه هر کسی میدونه که این غذا و صدها غذای دیگه و یا هنرهای دستی و ... متعلق به سرزمین ایران بوده و شاید هزاران سال از عمر آنها میگذرد.
من که نمی فهمم این تبی که راه افتاده و همه می خوان همه چیز رو ثبت جهانی کنند یعنی چه؟ مثلا دلمه به وسیله آذربایجان ثبت جهانی شد، یعنی از این به بعد ما نمی تونیم بدون اجازه سفارت آذربایجان دلمه بپزیم. بابا جمع کنید این بساط رو. این همه حماقت برای چی؟ یعنی ما مالیات میدیم که یه عده با یونسکو نامه نگاری کنند و سفر خارجی بروند و امثال دلمه رو ثبت جهانی کنند. حالا فرض کنید دلمه رو ترینیداد و توباگو ثبت جهانی کرده بود چه نفعی برای اون داشت و چه ضرری برای ما؟ فقط یه مقدار پول کردیم تو جیب کشورهای غربی. به جای این کارها به داد آموزش و پرورش مملکت برسیم که بچه ها رو بیچاره کرده. طفلکی ها کلاس دوم ابتدایی دارند تست کار می کنند و کتاب هاشون اینقدر بدشده که همه کالیف رو مادرها باید انجام بدن.
دلمه یک کلمه تورکی آذربایجانی می باشد که به تورکی به صورت "دولما" تلفظ می شود و معنی آن "پرشده" می باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار