بازدید 7176

غیبت 4‌کشور در اجلاس‌شورای‌همکاری‌خلیج‌فارس

اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی ساعاتی دیگر آغاز بکار می‌کند که به گفته منابع کویتی سران چهار کشور عضو این شورا در این اجلاس غایب هستند.
کد خبر: ۷۵۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰ 05 December 2017

اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی ساعاتی دیگر آغاز بکار می‌کند که به گفته منابع کویتی سران چهار کشور عضو این شورا در این اجلاس غایب هستند.

به گزارش فارس، سی‌وهشتمین دور اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس امشب در کویت آغاز بکار می‌کند و این نخستین اجلاس شورا از زمان به وجود آمدن بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی اعم از مصر، عربستان، امارات و بحرین است.

منابع کویتی گزارش دادند که ملک سلمان پادشاه عربستان، سلطان قابوس پادشاه عمان و حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در این اجلاس حضور ندارند و از جانب امارات نیز «أنور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه این کشور شرکت می‌کند.

کویت از زمان آغاز بحران قطر سعی کرده نقش میانجی را ایفا نماید و «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت برای حل و فصل اختلافات به وجود آمده از طریق گفت‌وگو تلاش‌های زیادی کرده است اما این تلاش‌ها تا کنون بی‌نتیجه بوده و چهار کشور عربی همچنان اصرار دارند که پذیرش خواسته‌های 13 گانه آنها از سوی قطر از جمله کاهش سطح روابط با ایران و توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس، پیش‌شرط آنها برای گفت‌وگو با قطر است.

برخی منابع دیپلماتیک نیز گزارش دادند که کویت همچنان به تلاش‌های خود برای حل اختلافات ادامه خواهد داد.

وزرای خارجه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روز دوشنبه(دیروز) در کویت نشست مقدماتی برگزار کردند اما پس از اتمام نشست از افشای محتوای نشست خود خودداری کردند.

از سوی دیگر همزمان با برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس، امارات از تشکیل کمیته مشترک نظامی، سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی خبر داد که این مسئله نیز می‌تواند اجلاس امروز را تحت شعاع خود قرار دهد.

با وجود عدم مشارکت سران عربستان، امارات و بحرین در این اجلاس اما «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بنا به دعوت امیر کویت امروز وارد این کشور شد و قرار است در این اجلاس شرکت نماید.

شبکه الجزیره نیز به نقل از امیر قطر گزارش داد که این اجلاس در شرایط بسیار حساس شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار می‌شود.

امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که این اجلاس به نتایجی برای حفظ امنیت منطقه خلیج‌فارس و ثبات آن منجر شود.

از سوی دیگر «علی الهیل» از روزنامه‌نگاران معروف قطر اعلام کرد که اجلاس امروز شورای همکاری خلیج‌فارس یک روزه است و عربستان و امارات از ایفای نقش کویت و امیر آن ناراضی هستند و آنچه رخ می‌دهد در راستای تقویت محور سعودی- اماراتی با اسرائیل است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان