بازدید 7831
گزارش ویژه «تابناک» از یک مشکل مالی بانکی؛

با مطالبات معوق 6900 میلیارد تومانی بانک سرمایه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

خسارت ناشی از زلزله اخیر در برخی نقاط استان کرمانشاه، رقمی معادل 2 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده که با احتساب مطالبات معوق بانک سرمایه، که تنها در دست 20 تن است و وصول رقم این مطالبات، که حدود 6 هزار و 900 میلیارد تومان است، می شود، حدود سه منطقه مشابه نظیر شهرهایی که در آن زلزله به وقوع پیوسته را از نو ساخت. با رقم مطالبات معوق بانک سرمایه می توان به 681 هزار و 981 زوج جوان وام ازدواج 10 میلیون تومانی اعطا کرد.
کد خبر: ۷۵۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 05 December 2017

مسأله مطالبات معوق بانکی طی سال های اخیر به یکی از معضلات بزرگ نظام بانکی کشور تبدیل شده است؛ به گونه ای که در پس این مسأله اتفاقات نامبارکی نظیر ورشکستگی صنایع و کارخانجات به دلیل نبود سرمایه در گردش و یا بعضا مطرح شدن مسائلی نظیر ورشکستگی بانک ها نیز هستیم. طبق آخرین خبرها، مطالبات نیمه جاری بانک ها اکنون به رقمی معادل 200 هزار میلیارد تومان رسیده است که وصول آن منجر به حل بسیاری از مشکلات کشور، صنایع، شغل جوانان، پرداخت وام ازدواج و وام های ضروری و مورد نیاز مردم، افتادن قطار اقتصاد بر روی ریل درست و ... خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ بر مبنای گفته های مسئولان اقتصادی و بانکی کشور، نظام بانکی و در رأس آنها بانک مرکزی برنامه‌ریزی ویژه ای را برای وصول معوقات انجام داده اند و البته چندی پیش هم رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به مدیران عامل بانک ها، عنوان داشت که نسبت مطالبات غیر جاری قریب به 11 درصد کاهش داشته است؛ اما باید توجه داشت که وصول این مبالغ باید با جدیت توسط دستگاه ها و نهادهای ذیربط انجام شود تا بتوان بخش اعظمی از مشکلات مردم و کشور را از این ناحیه مرتفع کرد.

با مطالبات معوق 6900 میلیارد تومانی بانک سرمایه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بنا بر آمار رسمی اعلام شده، سهم دولتی ها از مجموع مطالبات معوق 100 هزار میلیارد تومان و سهم خصوصی ها و افراد هم 100 هزار میلیارد تومان عنوان شده است. البته گفته می شود، دو عامل بیرونی و درونی در ایجاد این معوقات دخیل بوده اند که از عوامل بیرونی می توان به رکود تورمی، تحریم های بین المللی، جهش نرخ ارز و از عوامل داخلی می‌توان به عدم اعتبارسنجی دقیق در بانک ها و عدم وجود نظم و قاعده مشخصی در برخی بانک ها برای پیگیری قضایی مطالبات اشاره کرد.

گفته شده که در حوزه مطالبات دولت به نظام بانکی، قرار است، از طریق توسعه بازار بدهی این مطالبات تصفیه و اوراق صادر شود؛ اما در طرف دیگر که بدهکاران بانکی قرار دارند، امروز بانک ها برای وصول مطالباتشان در مقابل برخی از «بدهکاران حرفه ای» قرار گرفته اند که حاضر نیستند به همین راحتی پولی که از بانک به صورت وام دریافت کرده اند و عدد و رقم درشتی هم هست را به همین راحتی بازگردانند.

جدای از اینکه وصول مطالبات از دولتی ها هم باید با جدیت و دقت ویژه ای پیگیری شود و حتی دستگاه قضایی هم برای وصول این حجم عظیم از مطالبات وارد شود، مسأله وصول مطالبات از افراد و بدهکاران بزرگ بانکی باید با همت ویژه ای پیگیری شود. البته همان طور که گفته شد، این افراد را امروز می توان «بدهکاران حرفه ای» دانست که با توجه به قصور بسیاری از بانک هایی که چنین اعداد و ارقامی را به صورت وام پرداخت کرده اند، چه بسا وثیقه درست و حسابی را هم در مقابل دریافت نکرده باشند؛ لذا این گونه افراد از طریق نگه داشتن پول نزد خود، به دنبال بهینه کردن منافع اقتصادی شان هستند.

در حال حاضر 32 بانک اعم از بانک های تجاری دولتی، تخصصی دولتی، غیر دولتی تأسیس شده و در حال تأسیس و قرض الحسنه در کشور داریم که هر یک از آنها در مجموع مطالبات معوق 200 هزار میلیارد تومانی سهم دارند که بیشترین آنها گفته می شود، مربوط به یک بانک دولتی است با 15 درصد معوقات یعنی رقمی حدود 30 هزار میلیارد تومان؛ اما اگر رقم 200 هزار میلیارد تومانی را در مجموع 32 بانک تقسیم کنیم، سهم هر کدام از این بانک ها به طور متوسط 6 هزار و 250 میلیارد تومان از مطالبات معوق است.

به تازگی «محمود صادقی» نماینده تهران لیستی از مجموع مطالبات معوق بانک سرمایه که در ردیف بانک های غیر دولتی است، منتشر کرد. این رقم مبلغی معادل 6 هزار و 819 میلیارد و 812 میلیون و 700 هزار تومان بود که گفته می شود، 88 درصد از مطالبات معوق بانک سرمایه متعلق به آموزش و پرورش و معلمان است؛ لذا رقم اعلام شده طبق تقسیم بندی حدودی که از مجموع مطالبات بانکی معوق در بین 32 بانک کشور صورت گرفت، می تواند تقریبا یک سی و دوم قلمداد شود و هنوز تکلیف تقریبا 193 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق مشخص نیست.

درباره همین میزان اندک از مطالبات معوق بانکی باید اشاره شود که با رقم اعلام شده که بخش کوچکی از مطالبات معوق بانک های کشور است، در صورت وصول کارهای بزرگ و قابل توجهی می توان انجام داد که در ادامه به بخشی از کارهایی که می توان با وصول این رقم انجام داد اشاره می شود.

  • خسارت ناشی از زلزله اخیر در برخی نقاط استان کرمانشاه رقمی معادل 2 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده است که با احتساب مطالبات معوق بانک سرمایه که تنها در دست 20 تن است و وصول رقم این مطالبات که حدود 6 هزار و 900 میلیارد تومان است می شود، حدود 3 منطقه مشابه نظیر شهرهایی که در آن زلزله به وقوع پیوسته را از نو ساخت.
  • با رقم مطالبات معوق بانک سرمایه می توان به 681 هزار و 981 زوج جوان وام ازدواج 10 میلیون تومانی اعطا کرد. اگر این مطالبات وصول شود، دیگر جوانان برای گرفتن وام ازدواج و رفتن به خانه بخت در نوبت طولانی مدت دریافت وام ازدواج نخواهند ماند.
  • همچنین با وصول این رقم به جای اعطای آن به 20 نفری که حاضر به پرداخت مطالبات بانک نیستند، می توان به 600 هزار خانواده ایرانی وامی با مبلغ 11 میلیون 366 هزار و 355 تومان اعطا کرد و به جای دوازده سال انتظار جهت بازپرداخت وام در عرض چند سال کل مبلغ را گرفته و به گروه دیگری وام داد.
  • این مبلغ همچنین یارانه بیش از دو ماه کل ایرانیان است. اگر رقم مطالبات معوق بانک سرمایه را در عدد 45 هزار و 500 تومان (رقم یارانه نقدی) تقسیم کنیم، می توانیم به 149 میلیون 885 هزار و 993 نفر از ایرانیان یارانه نقدی پرداخت کنیم.
  • همچنین با این رقم می توان برای 340 هزار و 990 تن از هموطنان مان خودرویی با قیمت تقریبی 20 میلیون تومان خریداری کرد و در اختیار آنان گذاشت.
  • بودجه عمومی کشور در سال 1396 رقمی معادل 320 هزار میلیارد تومان بوده است. رقم ذکر شده درباره مطالبات معوق بانک سرمایه در حقیقت یک پنجاهم بودجه عمومی کل کشور در سال جاری است که به جای دادن آن به 20 تن می توان بسیاری از امور کشور را به واسطه آن پیش برد.
  • قطر اعلام کرده که بودجه ای معادل 8 تا 10 میلیارد دلار قرار است ظرف مدت تقریبی شش سال برای ساخت ورزشگاه ها، ایجاد فضاهای لازم و در مجموع برگزاری جام جهانی 2022 هزینه کند. اگر این مبلغ را با دلار 4 هزار تومانی هم محاسبه کنیم. آنها بودجه ای بین 32 تا 40 هزار میلیارد تومانی را برای برگزاری جام جهانی در نظر گرفته اند. یعنی تنها مطالبات معوق بانک سرمایه تقریبا یک ششم بودجه برگزاری جام جهانی است. با مجموع مطالبات معوق بانکی 200 هزار میلیارد تومانی، جمهوری اسلامی ایران می تواند 5 جام جهانی را میزبانی کند.
  • همچنین بودجه عمرانی کشور در سال 96 را 60 هزار میلیارد تومان عنوان کرده اند. یک دهم بودجه عمرانی کشور در دست 20 نفری است که حاضر به پس دادن آن نیستند.
  • هزینه ساخت ورزشگاه امام رضا(ع) که در مشهد ساخته شده و کنفدراسیون فوتبال آسیا به آن بالاتر از ورزشگاه آزادی تهران که نمره A گرفته نمره A+ داده است، رقمی معادل 200 میلیارد تومان عنوان شده است. تنها با رقم مطالبات معوق بانکی بانک سرمایه که مبلغی معادل 6 هزار و 819 میلیارد و 812 میلیون و 700 هزار تومان عنوان شده، می توان 35 ورزشگاه امام رضا با درجه کیفی A+ و در کلاس یک دنیا در ایران ساخت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
با این پولها هیچ کاری نمیشه کرد اگه قرار بود کاری بشه فقط به این افراد داده نمیشد ، به نظر شما عادیه این حجم تسهیلات از پول مردم ؟؟ آیا نباید یک بار بجای حرف زدن عمل کرد ؟؟ در نهایت چیزی که میشود گفت این است که کسی برای مردم کاری نمیکنه ومردم فقط در شعار هستش...
حالا هم وضعیت اقتصادی کشور به جایی رسیده، هیچ کس مسئولیت قبول نمیکند و همه می‌گویند ما نبودیم، و از ارزش‌های هیچ کس کم نمی‌شود.
قبول اینکه موفّق نبودیم و در سیاست شسکست را پذیرفتن، اقدام اول برای پیروزی است، ولی‌ در قاموس مدیران ما، هرگز چیزی به نام اعتراف به قبول اشتباه نیست و هزار یک جور، دلیل و بهانه میاو‌رند که ما درست رفتار کردیم و تقصیر دیگران است!
آخه عزیز، اگر در ایران ، مدیران و مردم ، حاضر بودند واقعات اقتصادی و سیاسی و خارجی‌ را قبول کنند، که دیگر مشکلی‌ نبود و ایران میشد چین با رشد وهگی دو رقمی برای ۴۰ سال که حالا هم قدرت جهانی‌ است! در ایران، مهم این است که زیر بار حرف علمی‌ و واقعیت نرفت، اینجوری مدیرانی که حتی نمیتونند یک نانوایی را اداره کنند، مدیریت و رانت خود را تضمین میکنند.
الان قیما مسکن و دلار و دیگر اجناس،در ایران، در کف قرار داره.کشوری که نقدینگی آن در چهار سال گذشته سه برابر شده، هیچ چاره یی نداره تا این نقدینگی را از طریق تورم و گران کردن قیمت ارز،از بین ببره. فقط دولت اعتدال می‌خواست تا انتخابات قیمتها را تثبیت کنه ولی‌ حالا دیگر احتیاجی به تثبیت قیمت‌ها نیست، پس قیمت همه چیز، به خصوص ارز و در نتیجه مسکن و ماشین و... گران خواهد شد تا تقاضا برای آن کاهش بیابد. اینجوری تدبیر و امید، کولاک میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
و شما خارج نشینها هم منتظر همین هستید تا مجرد بالا رفتن نرخ ارز زمین و ملک و ساختمان در ایران بخرید و یکشبه اساسی متمول بشین.
چه حرفها می زنید، کلی زحمت کشیده شده که کسی به کسی جواب پس نده تا هرچه دلشون می خواد مال مردم رو بالا بکشن. حالا بیان مطالبات بانکی و مال مردم و برگردونن
پول سهامدار بیچاره بلوکه شده اونوقت میان این چرندیات رو می نویسند.
دلمو بیش از این خون نکن تابی جون.
تا زماني که اين فساد سازمان يافته را درمان نکنند حتي اگر اين مطالبات وصول شوند هم هيچ کاري نميشه کرد چون دوباره اين منابع رو ميدن به امسال همين بدهکاران فعلي
هر رسانه ای که واقعا دل در گرو ایران اسلامی دارد از نماینده افشاگر حمایت کند و بدهکاران بانکهای دیگرهم شناسایی ونام انها منتشر شود. در پس گرفتن اموال علاوه بر بدهکار وام دهنده ای که بدون دریافت وثیقه کافی وام داده وقطعا بنوعی هم دست وام گیرنده بوده تحت تعقیب قرار گیرد وشفاف وبی پرده به جامعه اعلام شود.تنها در این صورت ناامیدی مردم به دستگاه های نظارتی از بین خواهد رفت ونشان خواهند داد که واقعا اراده برای برخورد مفاسد اقتصادی وجود دارد.چه خوب که دولت خودش مثل دولت امریکا اعلام کند هر کسی از تخلف اقتصادی خبر دقیقی بدهد پاداش خواهد گرفت.
این مبلغ فقط دست پخت یک بانک هست ببینیددرکل بانکهای دیگر چه خبر است
این همه پول 1ماه هم در دست هر کسی باشد میلیاردر می شود
حالا با ميلياردها دلار گم شده در دولت قبلي مي توانستيم ايراني ديگر بسازيم.
چرا از سود میلیاردی ان سخنی نمی گوئید سود ان از اصلش بیشتر است
به خدا پول خودمون که تو صندوق ذخیره هست نمیدن
بهتریت کار را همین آقایان انجام می دهند که نتیجه اش شده زباله گردی جوانانی که بایستی در کارخانه ها برای کشور سرمایه تولید کنند.
هااااا
ای که گفتی ینی چی؟
احتمالا اینایی که گفتی وای بر دولتی که نتونه از پس بیست نفر بر بیاد
مگر اینکه این بیست نفر خیلی بیست هستن یحتمل ژنشون عالیه
تابناک ااگه میتونی نام ببر خودمو سرراه میریم یا پولشون میکنیم یا سکه یه پولشون میکنیم یااینکه از ترس خفه میشیم
بهترین کار این است که صد میلیارد رویش گذاشت تابشود هفت هزار میلیارد و به یک نفر دیگر بدون وثقه وام داد
بااین رقم میشه حدود ۵۰۰ هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه کرد برای یک سال
اگر ۵۰ نفر از مدیران بانکی را که بدون وثیقه وام داده اند و ۵۰ نفر از بدهکاران را در ملا عام اعدام کنند بساط این اختلاس ها جمع میشود ولی چرا یک جوان را برای چند گرم کریستال اعدام میکنند و این اقایان را حتی جلوی انتشار اسمشان را هم میگیرند تا به کسی بر نخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
چون این آقایان آبرو دارند و ایضاً ژن برتر !!!
یه زمانی پول های ایران را بانک های خارجی از جمله هندی ها و اروپایی ها و چین و...بلوکه کردند حداقل توجیهی داشت که قطعنامه های تحریمی بود .حالا این افراد داخلی هیچ راهی وجود ندارد که پول را پس بدهند؟؟
با این پولها خیلی از بیمارستانها شهرها مثل شهر من مربوط به 60سال پیش هست تمام مدارس و مراکز اداری و هتلها و فرودگاه و منازل مردم قدیمی شدند و بافت فرسوده محسوب میشوند اما چاره چیست ای کاش را ه حل میدادید
یک سلسله برنامه رانتی و اختلاسی دیگه راه میشه انداخت ... که فقط 50نفر نخورن تا بشه یقه گرفت
6900هزارنفر رو درگیر میکردم

از قدیم گفتن کم بخور همش بخور
با یک میلیاردشم راضیم
تا پیگیری کنن 10سال زمان میخواست
یاپوله کارمیکردم یا باهاش چنان عشقی میکردم تا بقیه عمر بیمه باشم از خوشی

خسته ام ...چقدر عمر دارم دیگه از بس نکبت نکبت نکبت
ازچه روی خاک زمین،شده ترسیم چنین!سهم تو هرچی که هست،سهم من خون جگر!سهم ازما بهتران،ثروت و امن و امان!سهم پابرهنه ها فقر و زندان وفغان...
میتوان اخبار و نظر سنجی درست کرد
عهههه. استغفرالله. سهمشون بوده خب. عهههه.

پولی نیست که این 200 هزار میلیارد.

آخ که مغزم داره میترکه از این همه بدبختی.
خوبه از کیسه.معلما میبخشید این بانک با سرمایه.صندوق ذخیره فر هنگیان و با خون دل معلما تشمیل شده با.کم کردن از حقوق ما این.وسط یادی از معلم هم میکردید بد نبود
مسولین امنیتی که شب و روز تلاش میکنن از نفوذ بیکانگان جلوگیری کنن و سایت های اینترنتی مزاحم را میبندند، خوب این غارتگران که از داخل به همین مقامات سر درآوردند. پس چرا کاری نمیکنند؟ والله تخریب اعتقادی که اینها از مردم میکنن از تکفیریها و داعشی ها بدتره.
برای همه متاسفم که با پول بی زبان معلمان چه نقشه ها می کشید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان