بازدید 26454

آسمان، ریسمان آقای وزیر برای زلزله‌زدگانی که چشم انتظار دریافت کانکس هستند!

بحث هایی که شیوه طرحشان هم در قانون مشخص شده و باید جامه لایحه یا مصوبه دولت بر تن کنند، نه تبدیل به بحثی انتزاعی شوند که در قالب یادداشت آقای وزیر منتشر می‌شود و به قدر یک کانکس، رهایی بخش مردم از سرما و برودت هوا نیست!
کد خبر: ۷۵۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 04 December 2017

«هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد»؛ این ضرب‌المثلی است که ظاهرا به گوش وزیر راه و شهرسازی نخورده یا اگر خورده، چندان درباره اش تعمق نکرده است.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله بیست و چند روز از وقوع زلزله در غرب کشورمان و در حالی که هنوز مشکلات زیادی پیش روی هموطنان زلزله زده مان قرار دارد و به طور ویژه، مشکل اسکان ایشان رفع و رجوع نشده، ذهن وزیر راه و شهرسازی کشورمان درگیر مسائلی عجیب و غریب شده است.

این را می‌شود از اظهارنظر اخیر آخوندی دریافت که تأکید کرده، «نمی‌توانیم قیمومت زلزله‌زدگان را در بازسازی و اسکان موقت بر عهده بگیریم»؛ سخنی که اگر نگوییم برای 3500 خانواری که سرپناه هایشان در این رویداد آسیب دیده یا تخریب شده، قابل درک نیست، دست کم باید اذعان داشته باشیم که نیازمند تعبیر است.

تعبیری که آقای وزیر این گونه بیانش می‌کند: «در حوزه اسکان موقت روستاها اختیار را به مردم داده‌ایم آنها می توانند هزینه‌ها را دریافت کنند یا براساس قرارداد بنیاد مسکن با سپاه از کانکس استفاده کنند. از طریق بنیاد مسکن 3 میلیون تومان برای اسکان موقت و 5 میلیون تومان برای اسکان دائم در روستاها پرداخت می‌شود.

تک تک واحدها را بررسی و ارزیابی خواهیم کرد تا مشخص شود کدام واحدها نیاز به تعمیرات جزئی و کلی دارند. همچنین بلوک‌هایی که آسیب کلی دیده‌اند باید برچیده و بلوک‌های جدید جای آن‌ها ساخته شود. امیدواریم بخش زیادی از کار بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه تا یک سال آینده به پایان برسد.

در خصوص وام‌های مسکن مهر هم فعلا دستور استمهال وام‌های مسکن مهر آسیب‌دیده به مدت 2سال صادر شده و به طور قطع فرصت بررسی بیشتری در هیأت وزیران خواهیم داشت. البته در مدت 2 سال هم هیچ سودی به وام‌ها تعلق نمی‌گیرد. خوشبختانه همه واحدهای مسکن مهر بیمه بودند. پس قاعدتا باید به دنبال فعال کردن بیمه برویم تا برخی از خسارات وارده را از بیمه دریافت کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.»

جملاتی که پیش و بیش از هرچیز یادآور موضع گیری‌های مشابه آخوندی است. مثل سخنان وی پس از رویداد مرگبار تصادف دو قطار در هفت خوان که به بیمه بودن مسافران و پرداخت خون بهای جان باختگان اشاره داشت و موجی از مخالفت و انتقاد را متوجه وی و دولت نمود؛ سخنانی که کمترین ایراد به آنها، زمان بیانشان بود.

اتفاقی که ظاهرا بار دیگر، این بار به گونه ای دیگر تکرار می‌شود. سخنانی از جنس مجاز نبودن دولت در قیمومیت مردم در مناطق زلزله زده که به شدت سوءتفاهم آفریده و وزیر را مجاب کرده تا با انتشار این متن، بکوشد شرح و بسطشان دهد؛

«دو هفته‌ای است که مسأله اسکان موقت و دایمی زلزله‌زدگان مورد توجه افکار عمومی است و البته گروه‌های نیکوکاری علاقه مند به ایفای نقش مثبت در این میان هستند. تعدادی از آنها هم به من مراجعه کرده‌اند. پیش از آنکه بخواهم هر گونه اظهارنظری بکنم، تمایل دارم این سؤال را مطرح کنم که: آیا به‌ محض وقوع زلزله حق اعمال اراده بر زندگی شخصی که پایه‌ای‌ترین حق شهروندی است از زلزله‌زدگان سلب می‌شود؟ اگر ما ـ چه به‌عنوان دولت و چه به‌عنوان اشخاص داوطلبِ یاری‌رسانی و با نیتِ خیرخواهی ـ به‌ نحوی عمل کنیم که این اختیار از آنان سلب شود، کاری اخلاقی انجام داده‌ایم؟

ممکن است در پاسخ گفته شود، چه جای این‌ سؤال‌هاست، باید رفت و به مردم کمک کرد و این مسائل را به فیلسوفان واگذاشت، ولی در عمل این ‌گونه نیست! پاسخ درست به این پرسش است که موجب شکل‌گیری یک سیاست درست و کارآمد می‌گردد و پاسخ ناصحیح، حتی اگر از سرِ خیرخواهی باشد، نه‌ تنها موجب کاهش درد و رنج زلزله‌زدگان نمی‌شود که برای مدت‌ها زندگی آنان را دچار مشکل و عدم استقرار می‌نماید و منابع زیادی از دولت و کمک‌های مردمی را به هدر می‌دهد.

روشن است که زلزله و خراب شدن شهرها و روستاها موجب اسقاط حقِ اعمال اراده زلزله‌زدگان بر زندگی شخصی‌شان نمی‌شود و سلب آن از آنان اقدامی ناصحیح و غیراخلاقی است. این از نمونه‌های کلاسیک کارِ غیرِاخلاقی با نیت خیر است. اگر این اصل را بپذیریم، تنها سیاستی که روبه‌روی ما در اسکان موقت و اسکان دائم قرار می‌گیرد، این است که زلزله‌زده هم‌چنان شخصاً مسئول بازآفرینی زندگی خویش است و ما فقط می‌توانیم به او کمک کنیم و نه اینکه در زندگی وی مداخله کنیم. باید به‌ دقت مرز کمک و مداخله را بشناسیم.

سی هزار خانوار زلزله‌زده هرکدام بسته به شرایط ویژه‌شان دارای ابتکارات خاص و یگانه برای خلق زندگی مجدد خود هستند. قبول کنیم که ما نمی‌توانیم جانشین آنان شویم و یک راهکار سری‌کاری را برای همه آنان از تهران تجویز کنیم.»

اظهارنظری که فارغ از درست یا نادرست بودنش، حکایت از آن دارد که وزیر راه و شهرسازی کشورمان آن چنان که باید، در جریان امور وزارت خانه تحت امرش و وظایفی که با وقوع زلزله بر دوش این نهاد قرار می‌گیرد، نیست که اگر بود، اولویت کاری اش را در حال حاضر، تسریع در امور مردم زلزله زده بر اساس قوانین و مقررات موجود قرار می‌داد و بحث های کلانی مانند قیم شدن یا نشدن دولت در این موارد را به بعد واگذار می‌کرد؛ بحث هایی که شیوه طرحشان هم در قانون مشخص شده و باید جامه لایحه یا مصوبه دولت بر تن کنند، نه تبدیل به بحثی انتزاعی شوند که در قالب یادداشت آقای وزیر منتشر می‌شود و به قدر یک کانکس، رهایی بخش مردم از سرما و برودت هوا نیست!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۹
از این وزرا زیاد داریم !
دلسوز نداریم.
خادم نداریم.
وزیر مردمی نداریم.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
گل گفتی ولی نگفتی در عوض چی داریم ؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
اگر توی ژاپن این اتفاق افتاده بود وزیر خود کشی میکرد
اگر توی سایر نقاط جهان ( به استثنای خاورمیانه) بود حداقلش استعفای وزیر بود تازه اگر محاکمش نمیکردن
کاملا مشخصه که این دولت برای خدمت به ملت نیامده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
قابل توجه سينه چاكان كه موقع انتخابات خودشونو به دو قسمت مساوي تقسيم مي كردند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
و همچنين قابل توجه اونايي که ميگفتند دولت احمدي نژاد اصلا به مردم خدمت نکرد و اين دولت قراره خدمت کنه(البته به چه کسي معلوم نبود و بعد مشخص شد به ژنهاي خوب)
وزیرمیلیاردی ای کاش بجای گیر دادن به مسکن مهر و دکتراحمدی نژاد یه مقدار به فکر ساخت و ساز می بود
این آقا الان بایستی مانند جهادگران اول انقلاب آستین را بالا می زد وتا سر وسامان دادن به مردم منطقه آنجا را ترک نمی کرد.
پاسخ ها
علی رضا
| Germany |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
کرمان رو چی کار می کرد؟
جهادی وار دریاچه ارومیه را خشک کردید بس است.
به نظر من حرف درستی زده. شما چرا برآشفتی؟؟
کدام بخش سخنش انتزاعی بوده؟
میگه من میتونم بهش کمک کنم نباید مداخله کنم. وظیفه من تخصیص اعتبار مورد نیاز زلزله زده هاست که اینکار رو کردم و مسئول پیگیری هم بنیاد مسکن هست. خوب این حرف کجاش ایراد داره؟ شما میخاید وزیر یه بیل برداره خودش برای زلزله زده ها مسکن بسازه؟ اتفاقا هر چی دخالت نکنه کار درست تر پیش میره.
پاسخ ها
مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
ا بنظر من صحبتهای وزیر خیلی واقعی و بدور از
حضور فیزیکی او درمحلبه تنهایی نمیتواند مشکلات را حل کند . او وزیر تمام کشور است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
جاتون گرم و نرمه اراجيف ميبافيد اگه يه شب زن و بچتون تو سرما بخوابن آستر كت وزير رو هم در مياريد
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
مگه چه اشکالی داره بره بیل برداره کمک کنه مگه اینا تافته جدا بافته هستند از همین مردم هستند با ارای همین مردم انتخاب شدن وظیفه داره تا تمام وجود کار انجام بده نیوردنش که تو پر قو باشه من توی این مدت نیدم این آقا کاری حز انتقاد و و تخسیر کارها رو گردن این و انو انداختن کار دیگری انجام بده
پیشنهاد میکنم این وزیر کمی آهنگ استاد تتلو را گوش کنند .
تالناک زحمتکش عزبز ،این گفتهای آقای وزیر را باید با آب طلا نوشت ؟ دولتها که قیم مردم نیستند ، در حقیقت عین واقعیت ، دولتها کمک رسان ،وبر نامه ریز هستند ،مگر در تصادف قطار آقای وزیر لکومتوران بودند؟ پس این همه آدم حقوق بگیر برای چه چیزی استخدام شده اند ،؟ در زلزله هم ، مردم آسیب دیده اند ،اما آنهایی که توانایی مالی دارند با کمکی که دولت میکند ،وخیرین ،وارایهٔ نقشه های تیپ ،و معاف از هزینهٔ تهیهٔ نقشه ،وپروانهٔ ساخت ،چه چیزی بغبر از اسکان موقت ،آنهم برای یک سال ،الا دو سال ،وبعد از آن باید کانکسها جمع آوری ،وتعمیر و دپو شوند برای خدای ناکرده حوادث بعدی ،و آنان که ناتوان هستند ،ارگانهای امدادی سالیانه بوجه های کلاندمیگیرند برای همین کارها ،از کمکهای خیرین ،وکمیتهٔ امداد ،وبهزیستی ،ونذورات مردمی ، چرا آسمان ،وریسمان میکنید؟ آقای آخوندی دو حرف با صداقت فرموده اند ،همین ،مسالهٔ زلزله ،وتصادف قطارها ،بوده ،،،مگر در امریکا ،وژاپن ،وچین ،هر جای دیکر که طوفان ،وزلرله ،وحوادث میشود ،دولتها ،بزل ،وبخشش میکنند ؟ اکر راستگو ،وصادق هستید ،پیگیر ،معوقات بانکها ،ودزدیها ،واختلاسها باشیدچرا دنبال دریافت خسارات هشت سال جنگ تحمیلی را نمیگیرید ،با اینهمه هزینه هایی که اکنون میکنیم ،و دولت عراق برای واردات از ایران بیشترین طرفه را وضع میکند؟خدا هم با اکثریت مردم است ،پس لطفا آسمان ،وریسمان نفرمایید ،که نه روحانی ،ونه هیچ مسولی گلی به سر مردم نزده اند ،واگر هم اختلافی هست ،بر سر سهم از قدرت است مانند ،علی عبدالله صالح ،نا صالح ،که اگر در زمان قدرت در زمان بهار عربی به خواست مردمدتوجه میکرد ،اکنون یمن ، ویرانه نبود؟
والا کانکس هم سرده کافیه در یک بار در بازو بسته بشه تمام گرما میره بیرون کف کانکس مگه میشه خوابید انقدر سرده
خوب این بنده خدا هارو تا عید ببرن تو شهرهای دیگه تو مهمانسراهای ارگان ها مستقر کنن موقتی،بهار برگردن از کانکس استفاده کنند تا خونه هاشون ساخته بشه
پاسخ ها
علی رضا
| Germany |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
خدا پدرت رو بیامرزه
مدیران ودست اندرکارانشان با حقوق های نامتعارف و نجومیشان اگر بروند و نیروهای متخصص و جویای کار بیایند نسبت به رفع مشکلات این حوزه عملکردشان بیشتر از این ها خواهد بود.
وزیر بسیار درست و منطقی میگوید شماها الکی شلوغش میکنید تابناک جان....
وعده وصلم به فردا آن پری پیکر دهد ، باز می ترسم که فردا وعده دیگر دهد
فقط حرف .....کمی کار کمی عمل....یه سر به کرمانشاه بزنید خواهید دیدکه مدیرانی نالایق داریم....فقط در جلسه هستند......بازم دم مردم و ارتش و سپاه گرم....
باسلام ،آقای آخوندی در بیان این نوع حرفهارکورد دار هستند چراکه در قضیه قطار تبریز- مشهد نیز که در سمنان دچارسانحه شده و حدود 50نفر از هموطنان مظلومانه در آتش بی تدبیری ایشان و همکارانشان سوختند، بلافاصله جلوی دوربین حاضرشده و اعلام کردند " بیمه خسارت جانباختگان را میدهد" . دولت قاطع بایداعلام کند کلیه وزیران و مدیران کل و روئسای نهادهایی که مستقیماً با امور زلزله زدگان و اسکان موقت درگیر هستند اگر در ضرب الاجل یک ماهه نتوانندهمه خانواده های آسیب دیده را اسکان دهند، هرکدام (از وزرا و مدیران و ...)می بایست یک هفته در همان مکان به اتفاق همه اعضای خانواده شان در همان شرایط در چادر زندگی کنند.وگرنه هیچ شکم سیری که در برج ها و ویلاهای آنچنانی با بهترین سیستمهای گرمایشی، در کنار خانواده در رفاه کامل است، هیچوقت درد گرسنه بی سرپناه داغدیده ای را که در سرمای زیر صفر با فرزند چند ماهه اش در چادر پارچه ای و پلاستیکی زندگی میکند درک نمی کند.
شخصی زنگ یک آرتمان را زد و درخواست کمک کرد، خانمی جواب داد منزل ما طبقه دهم است و آسانسور هم خرابه،
از پله ها بیا بالا ، آن بیچاره با مکافات ده طبقه را بالا رفت و زنگ منزل را زد ، خانم صاحبخانه گفت چه کار داری؟ مرد بینوا گفت گرفتارم ، یه پولی به من کمک کنید ، صاحبخانه گفت ، برو عمو ، مزاحم نشو!
با 5 میلیون میشه مسکن ساخت ؟ خداوکیلی میشه ؟ یه روستایی بنده خدا چی داره آخه ؟ حساب بانکی داره ؟ چی داره ؟
این وزیر بایدسالها پیش برکنار میشد به علت عدم کفایت ولی متاسفانه همچنان مشغول به فعالیت است و اوضاع راه و مسکن هم در بدترین شرایط ممکن میباشد
راستی گفتن بنزین رو گرون کنیم چون بودجه کم آوردیم ، تهران رو گرون کنیم تا شلوغ نشود، تو بزرگراه های تهران عوارض بگیریم تا ترافیک کم شود
سلام
پیشنهاد می گردد در کشور و در دیگر کشور ها از اتوبوس ها و مینی بوس هایی که میخواهند از رده سرویس دهی خارج شوند یا شده و قابل باز یافتند استفاده کنند و انها را با تغییرات جزیی به صورت خانه سیار در بیارند تا در مواقع ضروری اینها با چرخ و موتور خودشون بتوان به مناطق مورد نظر فرستاد در کشور ما که حوادث طبیعی و مراسم خاص فراوان هست بایست این کار از نظر انسانی و عقیدتی انجام داد زیرا علاوه بر سیل و زلزله در برخی ایام این خودروها میتوانند کار گشا باشند . و میتوان ازین اتوبوس ها و مینی بوس ها برای کمک به آوارگان جنگی استفاده کرد . الان در کشور خودروهایی هست که ساخت سال 1960 میلادی هست و داره کار میکنه... از طرفی از تانکرهای فرسوده هم میتوان با تغییراتی توالت سیار درست کرد و خلاصه سریع بداد آسیب رسیده ها رسید . با برداشتن صندلی های مسافرین میتوان ای خودروها را به اتاق و.. تبدیل کرد برق و باطری و وسایل گرما زا و سرمایشی هم دارند کلید تحویل یک مکان مناسب اسکان هستند
آقای آخوندی کاملا بی گناه است مقصر اصلی سیاستمدرانی هستند که وزیری را انتخاب می نمایند که از جنس مردم نیستند باید خود این عزیز را چند روزی برد در منطقه و در چادر اسکان داد تا بفهمد چه اتفاقی افتاده یادمان باشد پایه های صندلی قدرت ما بر دوش همین مردم است
جناب وزیر سخنشان درست و منطقیست اما مشکل اینجاست برای هموطن زلزله زده ما که شب در سرما مانده حرف درست و منطقی کانکس و راه چاره نمیشود گاهی باید غیر منطقی عمل کرد
تابناک ،شما به چرخشهای 180 درجه معروف هستی...دولت مردمی شما را هم دیدیم!!!مگر این دولت منتخب مردم نیست که از مردم شریف زلزله زده مایه خراب کردنش را میگذارید!!!بخصوص صدا و سیما دائما در حال تخریب دولت است ولی جواب برعکس میگیرد...ادامه دهید تا محبوبیتتان مشخص شود
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
دوست ناشناس! بهتر بود میگفتی وزرای 180 درجه! تابناک را من سالهاست میشناسم و دنبال میکنم. بزرگترین خصلت تابناک فراجناحی بودن و در خط نظام بودن اوست. تنها سایتی که همیشه بی غرض نوشته و بهترین خبرها را منعکس میکند.هم به راست میزند و هم به چپ.البته مزیتهای این دو دسته را بیان و ایرادات را بیان میکند.
یادت باشه دولتها نوکران مردم هستند نه قیم آنها
خوش به حال این وزیر و دولت تدبیر و امید که اینچنین طرفداران پر و پا قرصی داره!! از کامنت های بالا واقعا احساس وجد کردم!!وزیر در حادثه قطار سمنان مقصر نیست؟!!احتمالا تقصیر مرحوم ریز علی خواجوی بوده که به موقع در محل حاضر نشده!!ستاد مدیریت بحران مگه مسئولان این دولت اداره نمیکنند؟!مگه وقتی زلزله اومد آبروریزی نکردن؟!!آمادگیشون واسه زلزله ۲ ریشتری مناسب بود!!
لطفا مزاحم آقای وزیر نشین ایشون خیلی هم خوب هستند شما خودتون بد هستین مگه نمیبینین چقدر وضعیت مسکن و راههای کشور بهتر شده و الان به همین خاطر میخوان سرعت خودرو ها رو 10 تا هم کم کنن زیاد حرف بزنین از این هم بهتر میشه و باز سرعتتون رو کمتر میکنه تا دیگه نگین جاده ها خرابه و مسکن مهر هم که خیلی بد بود در حد افتضاح و الان دولت داره مسکن اجتماعی براتون میسازه ضد زلزله منتها هنوز در مرحله حرف هست و شوخی که نیست خیلی طول میکشه مسکن اجتماعی راه بیفته نکنه میخواین مثل مسکن مهر سریع تحویل داده بشه بعد با زلزله هفت ریشتری نمای ساختمون بریزه وزیر رو مسخره کنین؟ شماها اصلا میدونین کار وزارت چقدر سخته؟!!!!
اللهم عجل لولیک الفرج
والا ما ما که نفهمیدیم این آقا با کدوم کارنامه درخشانش دوباره رای اعتماد گرفت
ایشان که وزیر جمهوری اسلامی هستند فراموش کرده اند که در این نظام مسئولین نه قیم مردم ، بلکه نوکران مردم هستند. سخنان امام (ره) را باز به ایشان گوشزد نمایید تا بدانند در چه جایگاهی ایستاده اند.
از این دست افاضات در این 5 سال ایشان زیاد فرموده اند و تنها ایشان نیستند که فکر میکنند چون وزیر هستند باید فقط دستور دهند و سایرین اطاعت کنند.
تفکر آقای آخوندی از ابتدا تا کنون ، نگاه از بالا به پایین بوده و متاسفانه به جای کار در هر زمینه ای بیشتر به فکر جناح بازی و حزب بازی میباشند.
اصولاً مسئولی که با حقوق آنچنانی و خانه های چندین میلیاردی و سرمایه بیش از حد رشد کرده باشد درکی از جامعه نخواهد داشت.
کاش در شرایط دشوار به طور منطقی رفتار کنیم و از خودشیرینی که رنجها رو افزون می کنه پرهیز می کردیم. تا انتخابات بعدی زمان زیادی مونده.
من از اقای روحانی تعجب میکنم که از کجا این وزرا رو پیدا کرده !!!!!
این وزیر باید عوض بشه و کل مدیر کل استانها هم پشت سرش برن.اداره راه وشهر سازی و سازمان راهداری از هم پاشیده و به صورت ملوک الطوایفی اداره می شه
اگر يك دهم هزينه هائي كه در تهران و شهرهاي بزرگ هزينه ميشود در شهرستانها محروم و دور افتاد صرف شود و امكانات رفاهي بيشتر صورت گيرد هم از حاشيه نشيني جلوگيري ميشود هم فساد و دزدي و سرقت كم ميشود هم از ترافيك و شلوغي شهرهاي بزرگ جلوگيري ميشود و روستاها وشهرهاي كوچك و متوسط رونق ميگيرد و به اقتصاد و توليد كشور كمك ميشود و دلبستگي افراد به شهر و روستاي خودشان بيشتر ميشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر