بازدید 3681

معلولیت ۱۳ نفر به ازای هر هزار نفر در کشور

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت:‌ اجباری شدن مشاوره و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه تا حدود بسیاری می تواند از افزایش معلولیت های ژنتیک جلوگیری کند.
کد خبر: ۷۵۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ 04 December 2017

 ناهید تاج الدین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سرانه جمعیت معلولان، گفت: طبق آخرین سرشماری ها سرانه جمعیت معلول در کشور 1.35 درصد است، به بیان دیگر در حال حاضر از هر 1000 نفر حدود 13 نفر در کشور یک نوع معلولیت دارند.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی، افزود: سالانه حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار معلول به جامعه معلولان کشور به واسطه تولد فرزندان معلول و معلولیت ناشی از حوادث کار و رانندگی اضافه می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نزدیک به 40 درصد معلولیت ها در کشور ناشی از عوامل ژنتیک است، اجباری شدن مشاوره و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه تا حدود زیادی می تواند جلوی افزایش معلولیت های ژنتیک را بگیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، تصریح کرد:‌ طبق ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه کشور، همه زوجین در آستانه ازدواج باید فرم ژنتیک را پرکرده و در صورت لزوم مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج را انجام دهند، البته بیشترین درصد معلولین را معلولین ذهنی و معلولین دارای نقص پا تشکیل می دهند و عملا 57 درصد معلولین ما یا معلول ذهنی اند و یا دارای نقص پا هستند.

تاج الدین گفت: این آمار نشان می دهد که تمرکز خدمات توانبخشی ما باید در کدام حوزه ها باشد و بیشترین خدمات رسانی به کدام طیف از معلولان باید صورت گیرد، بنابراین به موازات خدمات توانبخشی ما باید به سمت مناسب سازی زیرساختها برای زندگی معلولان با توجه به درصد و فراوانی معلولیت ها پیش برویم.

وی درپاسخ به این پرسش که از هر 4 نفر معلول یک نفر دارای معلولیت نقص پا است، اما چقدر زیر ساختهای ما برای معلولان ویلچرنشین آماده است، افزود‌: باید شرایط زندگی کردن را برای معلولان مهیا کنیم، باید بدانیم زندگی برای معلولان در جریانست و آنها زندگی را دوست؛ این ما هستیم که بعضا زندگی معلولان را باور نداریم و این عدم باور منجر به نادیده گرفتن زیرساختها برای زندگی معلولان می شود.

تاج الدین تاکیدکرد: قرار بود سرانه معلولان از خدمات شهری در بودجه 96 شهرداری ها لحاظ شود، اما نمی دانیم این سرانه الان در چه وضعیتی قرار دارد و آیا اساسا تخصیص داده شده است یا نه؟‌

وی گفت: با تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ضمانت های اجرایی لازم در عرصه های اشتغال، آموزش، مناسب سازی، نگهداری، مراقبت و بیمه برای معلولان فراهم می شود.

این نمانیده مجلس دهم، افزود: ایجاد صندوق فرصت های شغلی، آموزش های رایگان و برنامه های پیشگیرانه نیز از دیگر امتیازات این لایحه برای معلولان است، بنابراین امیدوارم تصویب این لایحه بتواند بخشی از درد و رنج این عزیزان را التیام بخشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: این لایحه در این راستا تنظیم شده که معلولان، با معلولیت خویش زندگی کنند و به واسطه معلولیت از جریان زندگی بازنمانند، بنابراین امیدوارم هرچه سریعتر درصحن مجلس شود و به رنج کمتر معلولان کمک کند

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر