بازدید 22216

ایده جدید کلانتری برای احیای دریاچه ارومیه از جیب دولت آینده!

کلانتری و همکارانش باید به صورت روشن بگویند اگر از بانک های بین المللی وام های میلیاردی بگیرند و با وجود رقم های سنگین این وام ها، باز هم احیای دریاچه رضایت بخش نبود، چه پاسخ مشخصی برای افکار عمومی و دستگاه های نظارتی کشور خواهند داشت؟ در چنین شرایطی، مسئول هزینه های سنگینی که به کشور تحمیل خواهد شد، کیست و کدام نهاد یا شخصیت سیاسی موفقیت این اقدام را تضمین خواهد کرد؟
کد خبر: ۷۵۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 04 December 2017

ایده جدید کلانتری برای احیای دریاچه از جیب دولت آینده! با اینکه چهار سال از آغاز فعالیت های رسمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گذشت و اکنون زمان انتشار خروجی های مثبت این ستاد فرا رسیده است، مدیران ارشد ستاد جز اشاره به تثبیت وضعیت دریاچه، دستاورد قابل ذکر دیگری برای ارائه به افکار عمومی ندارند؛ وضعیت عجیب و نگران کننده که مسئولان ارشد دولت را به این فکر انداخته تا در قالب طرحی جدید همه هزینه های پروژه های دریاچه را به آیندگان واگذار کنند.

به گزارش «تابناک»؛ شرایط کنونی دریاچه ارومیه آن هم پس از دست کم چهار سال فعالیت مستمر و مداوم مسئولان ارشد دولت که در راستای احیای آن صورت گرفت و در این مسیر هزینه های سنگینی نیز صرف شد، به قدری اسفناک و غم انگیز است که حتی مدیران ارشد ستاد احیاء نیز بر این حقیقت صحه می گذراند؛ حقیقتی که البته برای چرایی اش تا کنون بهانه های فراوانی از سوی مسئولان مطرح و در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است.

برخی مدیران ارشد ستاد احیا و نیز سازمان حفاظت محیط زیست مثل مدیر زیستگاه و امور مناطق این سازمان، چرایی این ناکامی را متوجه مردم محلی می کنند و عقیده دارند، بیش از 70 درصد ساکنان اطراف دریاچه ارومیه علاقه ندارند، دریاچه ارومیه به قیمت هزینه هایی مثل تغییر الگوی کشت و یا باز شدن دهانه های سد، احیا شود.

برخی دیگر از مدیران ستاد احیا، اشکال اصلی کار را کمبود منابع مالی می دانند و تأکید دارند عدم التزام دولت مستقر به پرداخت اعتبارهایی که در برنامه های کلان به آن متعهد شده بود، عامل اصلی بروز مشکل در این مسیر است؛ مدیرانی مثل عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که تصریح می کند، دولت در سال های اخیر تنها 10 درصد از اعتباراتی را که بنا بود به ستاد بدهد، پرداخت کرده است.

این همه واکنش ها به مشکلات اخیر دریاچه نیست و برخی نمایندگان نیز در این مسیر مثل «نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رفتار دوگانه ای در پیش گرفته اند. به این صورت که از یک سو دولت و ستاد احیاء را به خاطر کم کاری در فرایند احیاء متهم می کند و از سوی دیگر به وزارت نیرو فشار می آورد تا سدهای تکمیل نشده منطقه را تکمیل کند و برای بهره برداری کشاورزی در اختیار کشاورزان گذارد؛ سدهایی که نیک می دانیم، ساخت و تکمیل آنها هیچ معنای دیگری جز کاهش بیشتر آب ورودی به دریاچه ندارد.

در شرایط کنونی، آنچه آمار و اطلاعات از شمال غرب کشور و دریاچه ارومیه به دست می دهد، حکایت از افزایش خطرها و از بین رفتن دستاوردهای چند سال اخیر دارد؛ شرایطی که جدا از نیاز به بودجه و اعتبار ملی به مدیریت ثابت و پیوسته نیاز دارد و اکنون هیچ یک از این موارد فراهم نیست.

تراز دریاچه ارومیه در سال جاری ـ که دوران تثبیت گذشته است و دوران کاهش مصرف آب کشاورزی آغاز شده ـ به نسبت سال گذشته به شدت کاهش یافته و بنا به گفته مسئولان، سطح تراز روزانه آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، 28 سانتیمتر کاهش داشته و روی هم رفته، شرایط ایده آلی برای این اکوسیستم حیاتی شمال غرب کشور نشان نمی دهد.

در چنین شرایطی که رسیدگی و توجه بیش از پیش به دریاچه و تلاش برای احیای آن ضروری به نظر می رسد، رئیس سازمان محیط زیست کشور، ایده قابل تأملی برای احیای دریاچه مطرح می کند که تا پیش از این از زبان او شنیده نشده بود.

کلانتری عقیده دارد، حالا که مشکل اصلی ستاد احیاء برای ادامه فرایند مدیریتی خود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مشکل اعتبار است و دولت نیز توان پرداخت هزینه ها را ندارد، بهتر است از صندوق های بین المللی وام گرفته شود.

در همین رابطه، کلانتری به «ایسنا» گفت: در اوضاع کنونی، دنبال این هستیم که اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه استقراض از خارج از کشور بدهد؛ یعنی پول مورد نیاز دریاچه را از خارجی‌ها به شکل وام با بهره حدود ۲.۵ درصد بگیریم. این وام حدود پنج یا شش سال دوره تنفس دارد و بعد از آن طی بازه زمانی ده ساله بازپرداخت می‌شود.

کلانتری در پاسخ به پرسشی در مورد مبلغ این وام با اشاره به اینکه حداقل مبلغ مورد نیاز دریاچه حدود ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار است، اظهار کرد: ما باید رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را قانع کنیم که دریاچه ارومیه به قدری اهمیت دارد که اگر کشور در شرایط فعلی پول ندارد، برای احیای آن، وامی از خارج دریافت شود و دولت به تدریج طی ده سال آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: هنوز نتوانستیم دولت را برای این کار قانع کنیم، چون برای امور تولیدی و صنعتی که توجیه اقتصادی دارد و می‌توان از محل کارکرد همان بخش، بدهی را پرداخت کند، این اجازه داده می‌شود که از خارج استقراض صورت گیرد؛ اما بازپرداخت وام دریاچه ارومیه بر عهده دولت خواهد بود. برای همین دولت هنوز قانع به انجام این کار نشده و ما تلاش می‌کنیم اهمیت احیای دریاچه ارومیه را شفاف کنیم، چون خشکی دریاچه ارومیه خسارت‌های بسیار بیشتری خواهد داشت و ده‌ها برابر همین مبلغ هزینه‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه خواهد بود؛ ضمن اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است.

برابر آنچه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیاء در اظهارات جدید خود بر آن تأکید دارد، استقراض از بانک های بین المللی آن هم با دوره تنفس 5 تا 6 ساله تنها گزینه پیش روی دولت برای رهایی از بحران است؛ ایده ای که باید آن را از چند زاویه دید و از کلانتری و سایر مسئولان خواست در این باره توضیحات بیشتری به افکار عمومی بدهند.

نخست اینکه مشکل مالی و ناتوانی مدیران داخلی در احیای دریاچه با شرایطی که در کشور وجود داشت، مسأله زیاد پیچیده ای نبود که مسئولان ارشد دولت ابتدا قول احیای دریاچه را به مردم بدهند و اکنون که زیر بار فشارهای مختلف به نتیجه نرسیده اند، راه های جدید و تازه را به آزمون بگذارند. به بیان دیگر چگونه می توان طرح های جدید مدیری که چهار سال پیش بدون توجه به مشکلات پیش رو وعده احیای دریاچه را داد، پذیرفت و به آن اعتماد کرد؟

دیگر آنکه مدیران ارشد ستاد احیای دریاچه ارومیه، اکنون که شرایط دریاچه نگران کننده است و طرح های اجرایی پیشین موفق آمیز نبوده است، همه احتمال های ممکن این شرایط از جمله مخالفت های مردمی، مشکلات بارندگی، مشکل اعتبار و بودجه را مطرح می کنند، جز اشکالاتی که به فرایند مدیریتی خودشان وارد است؛ حقیقت عجیبی که بر اساس آن هیچ گاه دیده نشد که مدیران ستاد احیا، اشکالات مدیریتی خود را نیز عاملی در به نتیجه نرسیدن اهداف معرفی کنند.

کلانتری و همکارانش باید به صورت روشن بگویند که اگر از بانک های بین المللی وام های میلیاردی بگیرند و با وجود رقم های سنگین این وام ها، باز هم روند احیای دریاچه رضایت بخش نباشد، چه پاسخ مشخصی برای افکار عمومی و دستگاه های نظارتی کشور خواهند داشت؟ در چنین شرایطی، مسئول هزینه های سنگینی که به کشور تحمیل خواهد شد، کیست و کدام نهاد یا شخصیت سیاسی موفقیت این اقدام را تضمین خواهد کرد؟

نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد تحمیل هزینه های فرایند احیای دریاچه به دولت آینده کشور است. به این شرح که دولت دوازدهم با گرفتن وام چندین میلیارد دلاری روند مدیریتی کنونی را با شکل دلخواه خود بدون وجود هیچ نظارت کارشناسی مستقل ادامه خواهد داد و صرف نظر از توفیق یا عدم توفیق، این دولت آینده است که باید بدهی های پیش آمده را بر اساس تعهدهای دولت کنونی پرداخت کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
فکر کنم ضرری که کلانتری به این مملکت وارد میکنه، احمدی نژاد نکرده
خيلي ببخشيد كلانتري پولهاي كشور صرف اينكارها نبايد كرد درياچه اروميه ديگه درياچه مرده است وفقط بايد محل تخليه فاضلابهاي شهري شهرهاي اطراف باشد
اين ايده ها فقط آب در هاون كوبيدن است
با اين پولها ميشود درياچه مصنوعي تميز درست كرد بايد درياچه اروميه با يك لايه خاك پوشاند تا نمك حركت نكند و بر روي آن درخت گز بكارند
حيف آن چند صد ميلياردي كه صرف آن كردند و برباد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
بله صرف شد ولی توجیب مشتی بی کفایت
ایران را دو چیز از پا در میاورد
1- مشکلات زیست محیطی که حاصل از ندانم کاری و زیادی خواهیهای دولت و ملت بود.
2- وضع اسفبار اقتصاد رانتی و پارتی بازیهای اداری و اختلاس و ....
راه حل تنها یک راه است و آنهم باز کردن سدها و لایروبی رودخانه ای بزرگی مثل شهرچایی در اورمیه، تاتاوو و جیغاتی در قوشاچای.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
بازكردن آب شيرين با كيفيت بسيار خوب به سوي درياچه بزرگترين خيانت در حق مردم و كشور ايران است . به هزينه هاي خيلي زياد سد ساخته اند تا مردم كشاوورزي كنند و توليد محصول داشته باشند و به اشتغال و فعاليت داشته باشند آنوقت يك نفر بيايد و بگويد آب خوب بسوي درياچه نمك رها شود تا در طي چند ماه آن آب بخار و تبخير شود و نمك براي مردم باقي بماند اين كوته فكري است
بزرگان قوم چرا به حال مال و جان و عمر مردم دلتان نمی سوزد چرا به صرف ارتباطات فامیلی و صنفی و اعتقادی کارها را به کسانی می سپارید که قدرتش را ندارند واقعا خودتان به فردای حساب و کتاب اعتقاد دارید یا فقط گوش مردم را با این چیزها پر می کنید دریاچه نیمه جان را سپردید حالا مرده اش را با کای هزینه بر باد رفته تحویل بگیرید شما را به خدا بجای دریاچه یک حوض اول به اینها تحویل دهید ببینید می توانند نگهش دارند یا نه بجای استان یک ده بدهید ببینید آبادتر ش می کنند بعد استاندار کنید بجای یک کارخانه یک مغازه آهنگری بدهید ببینید می توانند دوسال اداره اش بکنند بعد کارخانه عظیم را بدهید تا دوساله نابودش کند چرا دلتان برای این کشور نمی سوزد اصلا آمریکا و اسراییل لازم نیست چند سال به همین منوال بگذرد خود بخود نابود می شویم با روسایی که عرضه تربیت بچه خودش را ندارد و می خواهد کشور ......
چرا همیشه امکانات کشور باید برای آذربایجان بسیج شود؟
برادر كلانتر با ساختن پل روي درياچه اروميه ضرر هنگفتي به درياچه و مردم وارد كرد و حالا برادر ايشان بصورتي ديگر ميخواهد سعي و خطا انجام دهد
بزرگترين ضربه اي كه به درياچه اروميه و ساير تالابهاي كشور وارد كرد رشد بي رويه جمعيت و زاد و ولد در طي اين سالهای اخير بود
یعنی چه که مردم محلی نمیخان؟!! چطور از کسانی که سال هاست به امرار معاش از طریق کشاورزی خو گرفته اند انتظار دارید اونو کنار بزارن در حالی که شما با این همه هزینه هنگفتی که کردید و معلوم نیست کجاها خرج کردید هیچ منبع درآمد یا روش های کشت جایگزینی معرفی نکردید، برای مردم محلی احیای دریاچه یک دغدغه و اولویت بزرگ است ولی به شرطی که از گرسنگی نمیرند و بتونن شاهد اون روز باشن، همین الانشم اومدن کلی چاه رو بستن یا برای استفاده از آب رودخانه ها محدودیت گذاشتن که زندگی کشاورزان رو در تنگنا قرار داده، خواهشا یکم به خودتون زحمت بدین و روش های بهتری پیدا کنید نه اینکه هر چی به ذهنتون می رسه سریع برید اجرا کنید
من اهل ارومیه و یک زمین شناس هستم. سالهاست دارم فریاد میزنم دریاچه ها در علم زمین شناسی پدیده ای موقت هستند. این دریاچه عمر خود را کرده است. با بودجه احیا نمی شود. جناب کلانتری پول مملکت را هدر نده. بگذار به یک درد مردم بدبخت بخورد... همکاران من دهها طرح برای تبدیل به فرصت نمودن این خشکی دریاچه ارائه دادند... چرا توجه نکردی؟ دست از سر ما و دریاچه مان بردار. بگذار راحت بمیریم
برای هر کاری پول لازم است به ویژه برای کاهش ابعاد این فاجعه فراملی (که ایجادش نوعی نبوغ میخواست) به اندازه بزرگی فاجعه مبلغ هنگفت !... حالا کارشناسان محترم سایت خبری تابناک توضیح دهند راهکار بهتری در چنته دارند یا از حالا نگران دوران رییس جمهوری دوستان هستند؟
از یکجا به دولت فشار میارن دریاچه احیا بشه از یکجا فشار میارن سدها اماده وابگیری بشه ازجای دیگر میگن جواب این وامها را چه دولتی باید بده بلاخره دولت چکار کنه
متأسفم برخي هنوز هم اميد دارند كه همه چیز خوب خواهد شد نه روز بروز إمكانات كشور را عده اي ميبلعند وديگر در اينده مخروبه اي به فرزندان ماخواهد ماند برخی هم با پولهاي كه خارج فرستادند زندگي مرفهي چون خاوري خواهند داشت !
وام بسیار کلان ،از بانکهای بین المللی بگیرید ،و چندین استان ایران را وثیقه بگذارید ،وبین خودی ها به تناسب تقسیم کنید ،و پس ندهید ،؟ هم وضع شماها بهترتر میشه ،وهم در نتیجه بخشی از ایران میشود جزیی از خاک اروپا ،و اوضاع مردم هم خوب میشود ؟
يه كانال از رودخانه ارس در چند سال ميتونه مشكل رو حل كنه و بعد آب كانال براي كشاورزي استفاده بشه كه درآمد اين كانال دها برابر هزينه ساختش خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
آي كيو اب درياچه هرسال تبخير ميشود و نمكش ميماند و بايد دوباره آب وارد درياچه شود اما اين آب مورد نظر كجاست؟
یعنی احیای دریاچه این قدر مهم است که سه میلیارد دلار وام بگیریم میشه دوازده هزار میلیارد یا من نمی فهمم یا ....
پاسخ ها
اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
دقیقا ،شما نمی فهمی
تابناک تو چه مشکلی با دریاچه ارومیه داری؟ خجالت بکش و از احیای دریاچه حمایت بکن
بهتر وام گرفته نشه، چون صدرصد مورد اختلاس قرار ميگيره !!!
راه حل احیای دریاچه ارومیه با توجه به سابقه کارغیر اصولی قبلی ، کنار گذاشتن کلانتری است و بس .
زندگي چهارده ميليون نفر بطور مستقيم و بقيه بطور غير مستقيم از جمله گراني محصولات كشاورزي و مهاجرت به اون بستگي داره، دي كاپريو از اون ور دنيا متوجه فاجعه شده ولي شما نه.
این مبلغ در مقایسه با خساراتی که خشکی دریاچه بدنبال خواهد داشت بسیار ناچیز است. آیا راه اهن های سریع السیر مر کز کشور که فاینانسهای چند میلیاردی میگیرند از این مهمترند؟
لطفا نسخه اي از نظرات براي دكتر مهندس كلانتري و سازمان محيط زيست و هيات دولت بفرستيد
نمیدونم چرا کسی عملکرد این مدیران رو حسابکشی نمیکنه
آقا اگه بقیه کشور دوست نداشته باشن این دریاچه احیا بشه باید به کی بگن ؟ ما دوست نداریم با پول نفت و مالیات که متعلق به همه کشور اینهمه هزینه واسه یه دریاچه نمک بشه ...
جناب آقای دکتر کلانتری : در مصاحبه ای که فرمودید چند نقطه جای تامل دارد .
1-اگر واقعا در مقام مسئول قبلی ستاد احیاءدریاچه ارومیه احساس مسئولیت میکردید چر در شهریور ماه سال 94 در جلسه ای که در دانشگاه ارومیه و با حضور دانشمندانی از کشور امریکا وایتالیا و سوئیس و ترکیه تشکیل شده بود فقط به اعزام معاون خود بسنده فرمودید .
2-چر ادر جلسه ای که با حضور این دانشمندان در تهران و در محل دفتر آقای دکتر ولایتی تشکیل شد باز هم حضور نداشتید و حاضر به شنیدن طرحها و پیشنهادات آقایان نشدید .
اگر در جلسه ای که در دانشگاه ارومیه با حضور اندیشمندان ستاد احیاء دریاچه ارومیه و اساتید دانشگاههای ارومیه و تبریز و دانشگاه شریف تشکیل شده بود حضور داشتید ملاحظه میفرمودید که طی این چند سال هزینه و زمان یک طرح و یا حتی پیشنهاد قابل قبولی از طرف هئیت ایرانی در خصوص دریاچه ارومیه مطرح نگردید در واقع طرحی نداشتند تا مطرح نمایند و اگر در جلسه حضور داشتید ملاحظه میفرمودید که با توجه به عدم کارائی ستاد محترم احیاء دریاچه ارومیه پیشنهاد گردید که جنابعالی و در سطح گسترده دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت فرمایند که در انجام عملیات احیاء دریاچه دخالتی ننمایند این دریاچه با حمایت مجامع بین المللی و بدون تکیه بر بودجه کشور و با استفاده از آب دریاچه وان از کشور ترکیه نسبت به احیاء آن اقدام گردد و اگر در جلسه حضور داشتید ملاحظه میفرمودید که برای احیاء دریاچه ارومیه نیازی به اخذ وامهای چند میلیاردی حداقل در آن مقطع زمانی نبود .چند ماه تاخیر برای تعیین آزمایشات اختلاط آب دو دریاچه و در نهایت عدم پیگیری نتیجه و هدف از این آزمایشات برای چه بوده .و برای چه آزمایشات اختلاط انجام گردیده را چگونه توجیه میفرمائید
در حال حاضر قبل از تامین منابع مالی آنهم بصورت استقراض بنظر ارائه راهکارهای عملی و ایجاد انگیزه برای کار الزامی میباشد که فعلا هیچ نشانی از این فعالیتها و طرحها مشاهده نمی گردد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # جهش تولید با مشارکت مردم # شب قدر # اعمال شب قدر # دعای روز نوزدهم رمضان