بازدید 21432

هومن خلعتبری و حسین زمان، حبیب و قیصر می‌شوند یا پرواز همای و عجم باند؟ / حسین زمان: وطن را ترک نکرده‌ام

شاید بتوان به پرواز همای یا گروه عجم به عنوان مجموعه‌هایی اشاره کرد که به واسطه عدم موضع گیری سیاسی و همراهی‌های صورت پذیرفته، توانسته به فعالیت رسمی در کشور بازگردند... گروه «اوهام» با محوریت شهرام شعرباف نیز برای دوره‌ای توانست به فضای رسمی بازگردد و حتی شعرباف در انتهای دولت‌های دهم و یازدهم نیز دو کنسرت موسیقی داشت... در دوره‌های پیشین برخی دولتمردان به دنبال بازگرداندن سیاوش قمیشی و نصرالله معین نجف‌آبادی (معین) به ایران بودند...
کد خبر: ۷۵۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 04 December 2017

هومن خلعتبری و حسین زمان، حبیب و قیصر می‌شوند یا پرواز همای و عجم باند؟با علنی شدن تلاش سه خواننده ایرانی برای بازگشت به ایران و موضع‌گیری علنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این خواننده‌ها، باید پرسید آیا واقعاً زمینه بازگشت این چهره‌ها به کشورمان و از سرگیری فعالیت‌شان وجود دارد و یا در صورتی که این اشخاص به ایران بازگردند به سرنوشت حبیب محبیان، بینش بلور و امیر تتلو دچار خواهند شد؟ پرسشی که شاید سیدعباس صالحی نیز در این مقطع نتواند پاسخ قاطعی به آن دهد.

به گزارش «تابناک»؛ سیدعباس صالحی امروز در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که برخی خواننده‌ها و موزیسین‌ها مانند حسین زمان، آریا آرام‌نژاد و هومن خلعتبری به شدت خواهان بازگشت به کشور و عرصه کار رسمی هستند. آنها در انتظار موضع رسمی وزارت ارشاد درباره بازگشت به کار خود هستند؛ پاسخ شما به آنها چیست؟ گفت: «برخی از اتفاقاتی که برای برخی از هنرمندان افتاده توسط پاره‌ای از مراجعی است که آن مراجع نقطه نظراتی را در خصوص این هنرمندان ابراز کرده‌اند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «تلاش ما این است که تجدیدنظر و تغییر دیدگاهی ازسوی این مراجع نسبت به کسانی که در حوزه هنر فعالیت داشته و دارند، صورت بگیرد و در این رابطه، ان‌شاالله ما گفت‌وگوهای متقابلی را ادامه می‌دهیم... این گفتگوها حتما امیدوارکننده بوده است که ما تلاش می‌کنیم.»

موضع گیری صالحی به رسمیت یافتن خبرهای غیررسمی درباره تلاش گروهی از هنرمندان از جمله این سه خواننده برای بازگشت به ایران را منجر شد و بدین شکل در فضای رسمی درباره سرنوشت این خواننده‌ها سخن به میان خواهد آمد. این اتفاق البته برای نخستین بار رخ نمی‌دهد و تجربیاتی در این زمینه وجود دارد که عمدتاً موفق نبوده است. در این زمینه شاید بتوان به پرواز همای یا گروه عجم به عنوان مجموعه‌هایی اشاره کرد که به واسطه عدم موضع گیری سیاسی و همراهی‌های صورت پذیرفته، توانسته به فعالیت رسمی در کشور بازگردند.

هومن خلعتبری و حسین زمان، حبیب و قیصر می‌شوند یا پرواز همای و عجم باند؟

گروه «اوهام» با محوریت شهرام شعرباف نیز برای دوره‌ای توانست به فضای رسمی بازگردد و حتی شعرباف در انتهای دولت‌های دهم و یازدهم نیز دو کنسرت موسیقی داشت اما در نهایت مسیر ناهموار برای فعالیت او به وجود آمد که باعث شد این خواننده در نامه‌ای شدیدالحن خطاب به مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از او، از عرصه خوانندگی خداحافظی کند. شعرباف هنوز به صحنه بازنگشته و در عین حال در خارج از ایران نیز فعالیتی نداشته است.

در کنار این اتفاقات، شاهد موارد ناموفقی نیز بوده‌ایم. در دوره‌های پیشین برخی دولتمردان به دنبال بازگرداندن سیاوش قمیشی و نصرالله معین نجف‌آبادی (معین) به ایران بودند و حتی برای سنجش میزان حساسیت ساختارهای رسمی و غیررسمی تاثیرگذار بر چنین فرآیند‌هایی موضع گیری‌هایی نیز داشتند؛ با این حال در نهایت هیچ‌کدام از این دو خواننده به این بازنگشتند.

البته گاهی خبرهایی درباره رفت و آمد برخی خوانندگان و موزیسن‌های ساکن کشورهای غربی به ایران شنیده می‌شود و بعضاً برخی از آنها نیز مورد پیگیرد قضایی قرار می‌گیرند که بینش بلور (قیصر) یکی از این موارد بود اما معمولاً این برخوردها منجر به رفع اشکال و حتی خوانندگی آنها نمی‌شود. مشخصاً برخی تلاش کردند بینش بلور در ایران مجوز فعالیت نیز دریافت کند اما با توجه به عقبه خوانندگی‌اش، چنین اقدامی در فضای کنونی امکان پذیر نبود.

در این میان اشخاصی چون حبیب محبیان (حبیب) و یا امیر تتلو نیز به ایران بازگشتند اما به دلیل عقبه فعالیت‌هایشان نتوانستند در فضای رسمی فعالیت کنند. حبیب در نهایت پس از خواندن چند موزیک ویدیو غیررسمی درگذشت و امیر تتلو نیز به واسطه رفتارهای ناهنجارش، علی رغم خواندن چندین کلیپ در راستای مواضع رسمی کشور نتوانسته به فضای رسمی بازگردد و بعید به نظر می‌رسد وضعیتش نیز تغییر کند.

در میان سه اسم مطرح شده، برخلاف تصور عمومی، شاید شانس بازگشت هومن خلعتبری به فضای رسمی بیشتر است، چرا که او فعالیت سیاسی علیه مواضع رسمی کشور نداشته و در سال‌های گذشته در شبکه من و تو و آکادمی گوگوش فعال بوده است اما حسین زمان و آریا آرام‌نژاد به واسطه مواضع سیاسی شان از فضای رسمی خارج شده‌اند و حتی کشور را ترک کرده‌اند؛ بنابراین بازگشت شان پیچیده تر از خلعتبری خواهد بود. باید دید در ماه‌های آینده اتفاقی رخ می‌دهد و با رفع مشکل برای این خوانندگان، مسیر بازگشت چنین اشخاصی هموار می‌شود؟

 

پاسخ حسین زمان به موضع گیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حسین زمان در پاسخ به این مطلب توضیحی برای تابناک ارسال کرده که عیناً منتشر می‌شود. در متن این پاسخ چنین آمده است:

مطلبی را که سایت ایلنا بر اساس مصاحبه ای با وزیر ارشاد منتشر نموده بود با تفاسیری در سایت تابناک منتشر فرموده اید و اینجانب را یکی از هنرمندان خارج از ایران طالب بازگشت نام برده اید. لازم است این مطلب را در سایت تابناک اصلاح فرمایید زیرا من هیچ‌گاه به قصد مهاجرت و یا هر شکل دیگری وطنم را ترک نکرده‌ام و چنین قصدی نیز ندارم  علت سلب مجوز فعالیت های من را تاکنون هیچ مرجعی از جمله وزارت ارشاد توضیح دقیق نداده و تنها به مخالفت از بالا اشاره کرده اند. در فضای هنری هر چه کرده ام و هر چه گفته ام با اعتقاداتم عجین بوده و امروز احساس آرامش میکنم که هنر فروشی نکرده ام.

با تشکر

حسین زمان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۵
.اونقدر بالا و پایین میشن و اونقدر درگیر بورکراسی دست و پاگیر و کاغذی میشن و اونقدر زمان ازدستشون میره که معمولا عمرشان کفاف نمیده. هر حرکتی و هر حرفی از اونها ممکن برداشت سیاسی بشه
همه ملت میخوان برن اینا چقد رویایی فکر میکنند میخوان برگردند انگار براشون فرش قرمز پهن کردن
حبیب محبیان
ایران به همه ایرانیانی که حُبّ وطن دارند تعلق دارد . اجازه بدهید بیایند و بروند . چه اشکالی دارد؟
باید تاسف بخوریم به حال خودمون .
حبیب محبیان نه محبی، خیلی با شخصیت تر از خیلی از خواننده های داخلی بوده و خواهد بود.
به اميد روزي كه بتونن به وطن برگردند
فقط اعدام.
هومن خلعتبري چرا به ايران برگرده؟ اون كه داره تو مهد موسيقي زندگي ميكنه و كلاسها و اركسترهاش رو هم داره! به نظرم اين حرف خيلي واقعيت نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
خوب ایران وطنشه، چه ربطی به موسیقی و کارش داره
انشاالله همه برگردن به وطنشون
كي ميخواهيم فرق وطن پرست و خائن رو بدونيم، حبيب هيچ وقت موضعگيري سياسي عليه سياستهاي كلان كشور نداشت در طبل ضد ايراني و ضدنظام عليه ايران نكوبيد، با درخواست خودش و قول و وعده و وعيد كشونديمش ايران ، بعدش هم مورد بيمهري مسولين قرارگرفت آخرش هم دق كرد،حبيب عاشق ايران بود و آخرين ترانش براي رزمنده هاي جنگ بود. ولي هومن خلعتبري تو شبكه اي برنامه اجرا ميكنه ك هدف شبكش تضعيف ايران و اختلاف افكني است،شبكه منوتو همون بي بي سي هستش و برنامه هاش تخريب ايران ميباشد، هر چند خود ما با كارامون باعث ميشيم خيلي از هنرمندا و شخصيتها پناه ب بيگانه ببرن
سلام،
هنگامی که افرادی مانند جناب آقای دکتر لوریس هویان که دکترا رهبری ارکستر و سابقه حرفه ای نوازندگی و آهنگسازی دارند و ساکن ایران هستند، بعلت عدم جای گرفتن در حلقه انحصار موسیقی کشور که متشکل از افراد غیر متخصص هستند، طرد می شوند و هیچ فرصتی برای فعالیت ندارند، بیان می شود که در کشور قحط الرجال است و باید از افراد خارج نشین استفاده کرد.
به عبارتی استعدادهای داخل کشور کم ارزش معرفی شده و در مقابل افراد خارج نشین بسیار ارزشمند نمایانده می شوند، تا شاید از کنار معاشرت با این افراد خارج نشین مواهب و سفرهایی نیز نصیب اعضای حلقه انحصارگران موسیقی شود. نتیجه آن نیز سرخوردگی داخل نشینان و تشویق آنها به مهاجرت برای ارزشمند شدن می باشد.
و من ا... توفیق
ایران سرزمین های. ایرانی است مگر به صرف خوانندگی حق داریم آرزوی دیدن وطنش را از او بگیریم
واقعاً حبیب حیف شد............صدای بسیار گرم و حماسی
خواننده های وطنی که بیشتر شبیه خانم ها هستند و صدای پر از عشوه دارن تا هنر خوانندگی
عالی بود
ایران سرزمین آنهاست
بازگشت هنرمندانی که مواضع تندی نداشتن به بهبود اعتماد عمومی کمک می کند واز هیجان کاذب مهاجرت به غرب می کاهد .
چه اشکالی داردخواننده های محبوب ایرانی هاتوایران کیش کنسرت اجراکنن که مردم پولهاشون روتوجیب کشورهای اطراف نریزن وتوکیش وتوکشورخودشون خرج کنن
سیاوش قمیشی نهایتا ده سال دیگه میخواد عمر کنه (امیدوارم 120 ساله بشه) چه اشکالی داره باقی عمرشو بیاد توی وطنش چندتا آهنگ بخونه و باهاش به احترام رفتار بشه ، فایده معین و سیاوش صد برابر بعضی هاست واسه کشور
انتخابات نزدیک است و ...
جناب خلعتبري خواننده نيستند. ايشان موزيسين و رهبر اكستر مي باشند
باسلام
بنظر دوستان عزیز ایا مرحوم محبیان و اقای قمیشی وخلعتبری و...کارشون خیلی بی محتواتر از بعضی خوانندهای داخلیه.و یا موضع گیریهای سیاسی و ساختارشکنانه تر از اقای شجریان که سال ۸۸در خارج از کشور داشته .بگذاریم خوانده بخونه نوازنده بنوازه و فیلم ساز فیلم بسازه و اون ور اب بهنگن عصبی ترین جامعه ایم
حسین زمان واریا آرام نژاد هردو داخل کشور هستن. لطفا دروغ نگین!
من متوجه نميشم! اگر فقط تلویزیون من و تو تنها گناه کسی با سطح سواد و تجربه و اشتهار بین المللی خلعتبری باشه، هیچکدوم از روسا پرسیدن ازش که چرا رفتی؟ دلیل حضورت در تلویزیون چی بوده؟ ( البته شش ساله که دیگر حضور هم نداشته) بعدش هم، اگر تلویزیون بد هست، پس چرا سالار عقیلی رفت!؟ چکناواریان رفت!؟ حمید متبسم رفت؟ فقط ایراد سر خلعتبری هست؟؟؟؟
جای خلعتبری و امثال خلعتبری کشور خودمون هست نه اینکه بره اروپا و اتریش رو بسازه و آباد کنه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر