بازدید 13976

پسران نوجوان حمل هرويين را انكار كردند

کد خبر: ۷۵۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 04 December 2017

دو پسر نوجوان‌ كه به اتهام حمل ‌ هرويين بازداشت شده‌اند در جلسه محاكمه اتهامشان را رد كردند‌. از زمان اجراي قانون جديد مبارزه با مواد‌مخدر استفاده از كودكان براي حمل مواد به دليل ساقط بودن مجازات اعدام براي آنها افزايش يافته است.


به گزارش جوان، تابستان سال 94 به مأموران پليس تهران خبر رسيد، زن ميانسالي به نام طاهره در جريان خريد و فروش مواد‌مخدر در پرديس فعاليت مي‌كند. مأموران به آدرس محل فعاليت آن زن رفتند و موفق به دستگيري متهم و كشف چند كيلو مواد از مخفيگاهش شدند. آن زن در بازجويي‌ها با اقرار به جرمش گفت از پسر نوجواني براي رساندن مواد به آدرس مصرف‌كننده‌ها استفاده مي‌كرده است.

به اين ترتيب مأموران با ترفند پليسي توانستند نويد 17ساله را شناسايي و او را هنگام تحويل نيم كيلو هرويين همراه دوستش – جابر- بازداشت كنند. دو نوجوان در بازجويي‌ها با انكار جرمشان مدعي بوده که از محتويات بسته بي‌اطلاع بودند و فكر مي‌كردند بسته‌ها حاوي دارو ‌ است.

بنابراين سه متهم با توجه به مدارك و شواهد موجود روانه زندان شدند و از آنجايي كه دو پسر نوجوان زير 18 سال سن داشتند، پرونده به شعبه پنجم دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد. صبح ديروز دو متهم از كانون به دادگاه منتقل و در جلسه محاكمه به رياست قاضي بابايي حاضر شدند.

بعد از رسميت جلسه نويد در جايگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: «طاهره از همشهري‌هاي دور ما بود. او مرا مي‌شناخت و مي‌دانست براي خرج تحصيل كار مي‌كنم. روزي پيشنهاد داد كاري سراغ دارد كه درآمد خوبي دارد و با درآمد آن مي‌توانم خرج زندگي و تحصيلم را به راحتي تأمين كنم. قبول كردم و او بسته‌اي را به من مي‌داد تا به خريداران آن برسانم.‌»

او در ادامه گفت: «آن روز طاهره تماس گرفت و طبق روال هميشه بسته‌اي داد و خواست به آدرسي حوالي پرديس ببرم. وقتي از خانه طاهره بيرون آمدم با جابر تماس گرفتم و دو نفري سوار موتور شديم و به آدرس خريدار رفتيم. نزديك آدرس بوديم كه طاهره گفت مواظب بسته‌ها باش آنها مواد است. ترسيده بودم اما چاره‌اي نداشتم چون نگران بودم بسته را نرسانم گرفتار شوم! آنجا بود كه پليس ما را دستگير كرد. باور كنيد نمي‌دانستم داخل بسته‌ها مواد‌مخدر است و فكر مي‌كردم داروست، حتي تا آن روز مواد‌مخدر را از نزديك نديده بودم!»

سپس جابر در دفاع از خود گفت: «آن روز نويد تماس گرفت و خواست با موتور او را به آدرسي برسانم. كاري نداشتم و قبول كردم و با نويد راهي آدرس خريدار شديم. حين مسير بود كه بازداشت شدم. باور كنيد نمي‌دانستم محتويات بسته‌اي كه نوید داشت مواد‌مخدر بود.»

در پايان هیئت قضايي جهت صدور رأي وارد شور شد و در خاتمه رياست دادگاه به خبرنگار ما گفت: «متأسفانه تعداد پرونده‌هاي ارسالي خريد و فروش مواد از سوي نوجوانان زير 18 سال رو به افزايش است و اين نشان مي‌دهد با اعمال ماده 89، افرادي كه در قاچاق مواد‌مخدر هستند، براي فروش و جابه‌جايي مواد در سطح شهر از نوجوانان زير 18 سال استفاده مي‌كنند و اين جاي تأمل دارد.»

ماده 89: درباره نوجواناني كه مرتكب جرم تعزيري مي‌شوند و سن آنها در زمان ارتكاب، بين 15 تا 18 سال تمام شمسي است مجازات‌هاي زير اجرا مي‌شود:


الف- نگهداري در كانون اصلاح و تربيت از دو تا پنج سال در مورد جرائمي كه مجازات قانوني آنها تعزير درجه يك تا سه است.


ب- نگهداري در كانون اصلاح و تربيت از يك تا سه سال در مورد جرائمي كه مجازات قانوني آنها تعزير درجه چهار است.


پ- نگهداري در كانون اصلاح و تربيت از سه ماه تا يك سال يا پرداخت جزاي نقدي از 10 ميليون ريال تا 40 ميليون ريال يا انجام 180 تا 720 ساعت خدمات عمومي رايگان در مورد جرائمي كه مجازات قانوني آنها تعزير درجه پنج است.


ت- پرداخت جزاي نقدي از يك ميليون ريال تا 10 ميليون ريال يا انجام 60 تا 180 ساعت خدمات عمومي رايگان درمورد جرائمي كه مجازات قانوني آنها تعزير درجه شش است.


ث- پرداخت جزاي نقدي تا يك ميليون ريال در مورد جرائمي كه مجازات قانوني آنها تعزير درجه هفت و هشت است.
تبصره 1- ساعات ارائه خدمات عمومي، بيش از چهار ساعت در روز نيست.


تبصره 2- دادگاه مي‌تواند با توجه به وضع متهم و جرم ارتكابي، به جاي صدور حكم به مجازات نگهداري يا جزاي نقدي موضوع بندهاي(الف) تا(پ) اين ماده به اقامت در منزل در ساعاتي كه دادگاه معين مي‌كند يا به نگهداري در كانون اصلاح و تربيت در دو روز آخر هفته حسب مورد براي سه ماه تا پنج سال حكم دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار