بازدید 4590

چه کسانی درباره ترکیب جشنواره فیلم فجر تصمیم‌گیری می‌کنند؟

در عین حال، معرفی اعضای هیأت انتخاب در این فاصله قابل توجه با جشنواره فیلم فجر، اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این رویداد است. در دوره‌های پیشین دبیران جشنواره، انتخاب را به هفته‌های پایانی موکول می‌کردند و بدین ترتیب، فشار بر هیأت انتخاب را به شدت کاهش می‌دادند.
کد خبر: ۷۵۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 03 December 2017

چه کسانی درباره ترکیب جشنواره فیلم فجر تصمیم‌گیری می‌کنند؟در فاصله شصت روز تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، هیأت انتخاب بخش سودای سیمرغ معرفی شد و این ترکیب درباره سرنوشت این رویداد تصمیم خواهند گرفت؛ گروهی که رونمایی از ترکیبشان منجر به تحت فشار قرار گرفتن ایشان از سوی برخی اشخاصی می‌شود که به دنبال حضور فیلم‌هایشان به هر قیمت ممکن در مهم‌ترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش «تابناک»؛ تنها دو ماه تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مانده است؛ جشنواره‌ای که بر خلاف گذشته کاخ رسمی جشنواره ندارد و یادآور دهه شصت است. در این فاصله قابل توجه تا مهم ترین رویداد فرهنگی ایران، مشخص شد که محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی به عنوان اعضای هیأت انتخاب، آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم فیلم فجر را انتخاب خواهند کرد.

بازبینی آثار این بخش در حالی طی روزهای آینده آغاز خواهد شد و فیلم‌های نهایی اوایل دی ماه معرفی می‌شوند که شمار فیلم‌های متقاضی برای حضور در بخش اصلی جشنواره سه رقمی است و هیأت انتخاب باید از میان این تعداد فیلم، تنها 21 فیلم را برای نمایش در بخش اصلی انتخاب کند؛ بنابراین، دور از انتظار نیست که انتقادها در این دوره نسبت به دوره پیشین از سوی فیلم‌هایی که به این رویداد راه نمی‌یابند، بیشتر باشد، به ویژه آنکه برخی از اعضای هیأت انتخاب به عنوان مدیر تلویزیونی شناخته هستند، تا به عنوان یک سینماگر.

چه کسانی درباره ترکیب جشنواره فیلم فجر تصمیم‌گیری می‌کنند؟

ظاهراً قرار است این هیأت عملاً وظیفه صدور پروانه نمایش را نیز بر عهده داشته باشد، چون از این جمع، محمود اربابی عضو شورای پروانه ساخت، مجید رضابالا در شورای پروانه نمایش عضویت دارد و حسین کرمی همزمان عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش است. دبیر جشنواره ابراهیم داروغه‌زاده نیز معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است و به این ترتیب، آنهایی که قرار است فیلم‌ها را برای جشنواره انتخاب کنند، عمدتاً همان‌هایی هستند که درباره ساخت و نمایش فیلم‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند!

این ترکیب در حالی برای انتخاب فیلم‌ها در نظر گرفته شده که این دوره با پیچیدگی‌هایی نسبت به دوره پیشین در ادغام بخش‌های مختلف همراه است و با توجه به اینکه این بار در بخش سودای سیمرغ، آثار مستند نیز ادغام شده‌اند، انتظار می‌رفت در کنار پوران درخشنده (کارگردان و تهیه کننده)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، محمدهادی کریمی (کارگردان)، احمد امینی (کارگردان)، به جای این چند چهره ممیز، چند چهره متخصص از دیگر حوزه‌ها نظیر فیلمبرداران، منتقدان و... در نظر گرفته می‌شد و یک ترکیب متنوع تر در این زمینه تصمیم گیری می‌کرد.

در عین حال، معرفی اعضای هیأت انتخاب در این فاصله قابل توجه با جشنواره فیلم فجر، اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این رویداد است. در دوره‌های پیشین، دبیران جشنواره، انتخاب را به هفته‌های پایانی موکول می‌کردند و بدین ترتیب، فشار بر =هیأت انتخاب را به شدت کاهش می‌دادند. در دو دوره اخیر نیز یک گام فراتر برداشته شد و نام اعضای هیأت انتخاب به شکل رسمی تا زمان اعلام لیست نهایی فیلم‌های حاضر در جشنواره اعلام نمی‌شد و بدین ترتیب امکان رایزنی به حداقل ممکن کاهش می‌یافت؛ اما این دوره اوضاع تغییر کرده است.

گفتنی است، در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای کاهش شمار فیلم‌ها، برخی بخش‌ها ادغام شده که این ادغام، شمار فیلم‌های متقاضی در بخش اصلی را به شدت افزایش داده و انتخاب فیلم‌ها را نیز بسیار دشوار خواهد نمود. این دشواری برای داوران نیز نمایان خواهد شد؛ هرچند احتمال می‌رود رقابت اصلی در این دوره از جشنواره میان فیلم‌های «به وقت شام» و «سرو زیر آب» باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار