بازدید 19254
استاندار مازندران در پاسخ به چرایی نسل کشی پرندگان مهاجر؛

من پاسخگوی عملکرد مدیران قبلی نیستم، وضعیت بحرانی است و باید جمع شود

به رغم تلاش های فراوان در سال های گذشته که برخی فعالان زیست محیطی به منظور جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر در استان مازندران کرده اند، در سال جاری نیز تورها و دام ‌های صیادان متخلف، آسمان فریدونکنار، ازباران و سرخرود را فرا گرفته و کشتار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در این مناطق با بی‌رحمانه ‌ترین شکل ممکن ادامه دارد؛ شرایط اسفناکی که تا کنون برخورد قابل توجهی با آن نشده است.
کد خبر: ۷۵۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 03 December 2017

 با شکار پرندگان مهاجر توسط مردم محلی مخالفتی نداریم / برخی تریبون ها و نمایندگان به شکار غیرمجاز پرندگان دامن می زنندبه رغم تلاش های فراوان در سال های گذشته که برخی فعالان زیست محیطی به منظور جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر در استان مازندران کرده اند، در سال جاری نیز تورها و دام ‌های صیادان متخلف، آسمان فریدونکنار، ازباران و سرخرود را فرا گرفته و کشتار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در این مناطق با بی‌رحمانه ‌ترین شکل ممکن ادامه دارد؛ شرایط اسفناکی که تا کنون برخورد قابل توجهی با آن نشده است.

به گزارش «تابناک»؛ نسل‌کشی پرندگان مهاجر در شهرستان های فریدونکنار و محمود آباد استان مازندران ـ که همانند سال های گذشته و در سطحی بسیار وسیع آغاز شده ـ اعتراض بسیاری از فعالان زیست محیطی این استان را برانگیخته و مدیریت جدید استانداری مازندران نیز نسبت به آن واکنش نشان داده است.

فعالان زیست محیطی استان مازندران در اعتراض به آنچه نسل کشی پرندگان مهاجر در برخی شهر و روستاهای این استان مثل شهر سرخ رود و روستای ازباران عنوان می کنند، قصد داشتند در روز پنجشنبه هفته گذشته، تجمع اعتراضی خود را در مقابل ساختمان استانداری انجام دهند که شورای تأمین به این تجمع مجوز نداد.

این فعالان زیست محیطی عقیده دارند، مدیران استانی مازندران در شرایطی با برگزاری تجمع های مردمی برای اعتراض به نسل کشی پرندگان مهاجر مخالفت می کنند که در برابر اقدام صیادان غیرمجاز و شکار بی رویه پرندگان سکوت کرده اند.

محمد اسلامی، استاندار مازندران در همین رابطه به خبرنگار «تابناک» گفت: ماجرای شکار پرندگان مهاجر در شهرستان های محمودآباد و فریدونکنار این است که در گذشته اهالی منطقه سنتی و با رعایت ملاحظات زیست محیطی و ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست به صورت محدود به شکار پرندگان مهاجر در زمین های زراعی خود اقدام می کردند که از نظر قانونی اشکالی بر آن وارد نبود.

اسلامی ادامه داد: با این حال، در سال های اخیر و در اثر کم کاری های مدیران اجرایی و همراهی هایی که برخی نمایندگان مردم و یا تریبون های رسمی با شکار پرندگان مهاجر داشتند، این فعالیت ها گسترش یافت و ضوابط و مقرراتی که بر آن حاکم بود، نادیده گرفته شد.

استاندار مازندران با تأکید بر اینکه مدیریت استان با فعالیت اهالی بومی منطقه در شکار پرندگان مهاجر با رعایت ضوابط زیست محیطی و قوانین موجود مشکلی ندارد، اضافه کرد: ما نیز همانند همه دوستداران محیط زیست با صید بی رویه پرندگان مهاجر که در آن هیچ یک از قوانین زیست محیطی رعایت نمی شود، مخالف هستیم.

اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه شرایط کنونی شرایط بسیار بحرانی و غیرقابل قبولی است، ادامه داد: تمام تلاش خود و همکارانم را برای مقابله بی قید و شرط با شکار غیرمجاز و بی رویه پرندگان مهاجر در پیش خواهیم گرفت و با آن دسته از نمایندگان مجلس و تریبون های رسمی که از این شکارهای غیرمجاز حمایت می کنند نیز برای مخالفت با این روند رایزنی خواهیم کرد.

استاندار مازندران در پاسخ به این پرسش خبرنگار «تابناک»، که پرسید شما می گویید با شکار پرندگان توسط اهالی مخالفتی ندارید؛ با این حساب چگونه می خواهید بین فعالیت مردم محلی با شکارچیان غیرمجاز تفکیم قائل شوید، گفت: سودجویان و شکارچیان غیرمجاز با لحاظ کردن نوع دام، سطح فعالیت، تعداد شکار و تعداد نیروهای فعالی که در منطقه دارند از اهالی بومی کاملاً متمایز هستند و می توان این دو گروه را به راحتی از هم جدا کرد. برای مثال شکارچیان غیر مجاز از انواع دام های ممنوعه استفاده می کنند که خلاف مقررات است.

اسلامی همچنین در پاسخ به این که با این حال شرایط آن دسته از اهالی که زمین های خود را برای شکار اجاره می دهند، چه می شود، گفت: این حق طبیعی هر یک از اهالی است که از زمین و امتیازهای خود استفاده کند و اگر آن را اجاره بدهد، یعنی این حق را به دیگری داده اند؛ اما مسأله ای که همیشه باید به آن توجه داشت، رعایت قوانین است که در هر دو حالت نباید از آن تخطی کرد.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با انتقاد از وضعیت مدیریت گذشتگان در این رابطه تصریح کرد: من نباید پاسخگوی عملکرد مدیران پیشین در این حوزه باشم، بلکه آنان باید خودشان پاسخ بدهند. من چند هفته است در این سمت قرار گرفته ام و مصمم هستم با پدیده شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر برخورد کنم. شرایط کنونی بحرانی است و باید به سرعت با آن برخورد کرد.

استاندار مازندران در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست و دستگاه قضا باید مدیریت استان را در مقابله با تخلف های این حوزه یاری دهند، افزود: ما با اهالی بومی منطقه که به صورت سنتی در سطحی محدود با رعایت قوانین به شکار پرندگان مهاجر مشغول هستند کاری نداریم، اما قاطعانه با متخلفان این بخش برخورد خواهیم کرد.

برابر آنچه آمد، اینکه مقامات سیاسی و اجرایی استان مازندران برای عدم برگزاری تجمع و یا برگزار شدنش به سرعت جلسه تشکیل می دهند و نظر به مخالفت آن می دهند، اما برای برچیدن بساط نسل کشی پرندگان مهاجر یا جلسه ای برگزار نمی کنند و یا اگر برگزار کنند، به تصمیم عملیاتی مشخصی نمی رسند؛ نکته غم انگیزی که امیدواریم در روزهای آتی به نفع محیط زیست استان تغییر کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۴
به امید خدا.
این آقا همه جوره موافق شکاره بعد میگه باید با این قضیه برخورد کرد آقا یکباره بگو من می خوام قضیه رو ماس مالی کنم راحت
مشکل مازندران مماشات مسئولین در همه زمینه های منابع طبیعی و محیط زیست بوده است. مدیران متاسفانه یا از سر دلسوزی و یا عدم درد مسایل زیست محیطی و مشکل بیکاری حاد مردم و ایجاد منبع در آمد در این باره کوتاهی بسیاری را انجام داده اند. این کوتاهی های هرگز پذیرفتنی و بخشودنی نیستند. اگر استاندار جدید نیز همین راه را طی کند فرقی با گذشتگان نخواهد داشت. از طرف دیگر نبود قدرت قانونی و پشتیبانی لازم از سازمان های منابع طبیعی و محیط زیست و مدیران آنها نیز عاملی بر کوتاهی ایشان از جدیت و سخت گیری نسبت به خطاکاران خواهد بود. مشکل تورهای پرنده گیری در سرتاسر مازندران وجود دارد. مشکل قاچاق چوب از جنکل، تجاوز به حریم رودخانه ها و دریا؛ برداشت خاک، کوره های زغال گیری، برداشت گیاهان دارویی از مراتع و جنکل ها و بسیاری موارد دیگر همکی مصیبت کل کشور و مازنداران است.
احمدی نژاد از کار کنار رفت. داعش هم از کار برکنار شد. اما تفکرات عوامگرایانه اولی و دیدگاه تکفیری دومی هنوز زنده اند.
وقتي شعور نباشه طرف صد سال هم بره دانشگاه باز بيشعوره !
اين شكارچيان از همين دسته اند. دانشگاه هم نمي تونه از پس اين نفهم ها بربياد.
بخدا اين ديگه به سياست ربط نداره. خود فرد مشكل داره.
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
توهین هم یکی از بارزترین نمونه های شهودی نفهمی است.
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

از مسئولین محترم محیط زیست تقاضای عاجزانه داریم که با پدیده شکار بی رویه و دسته جمعی پرندگان با تور را بطور کلی برخورد قاطع داشته باشند . محیط زیست ایران رو به نابودی است . برای نسل آینده چیزی باقی نمانده است . بیانیه ریو پیرامون حفظ محیط زیست . همه ما مسئولیم . وقتی که اینجانب حیات وحش آلاسکا در آمریکا و یا کانادا و یا اروپا را میبینم و آنهمه زیبایی و پرندگان مهاجر و محیط زیست تمیز و دست نخورده به حال محیط زیست ایران گریه ام میگیرد .
چرا خودتو ناراحت میکنی رئیس تا حالا کی جوابگوی کارهای خودش بوده که بخواد جوابگوی مدیران قبلی باشه؟ تا حالا هرچی بوده تقصیر ها مال قبلی ها بوده :) و هنوزم این روال ادامه داره حالا مردم کی میفهمن خدا عالمه
شمال که شد شبیه کویر لوت بفکر میفتید عجله نکنید
مسلما محیط زیست توان و امکانات برخورد با شکارچیان غیر مجاز را ندارد ، بهتر است از ارتش و سپاه کمک گرفته شود.
حضرات ازرییس جمهوربرآمده از حماسه های 24خرداد92 و 28اردیبهشت ماه 96 یادگرفته اند عملکردهای ناکارآمد وبی کفایتیشان را به گردن دولت قبلی بیندازند باید ازحضرات سوال کرد پس از گذشت بیش از 4سال ازدوره ریاستتان وبا وجود رفع تحریمها وافزایش درآمدهای ملی چه گلی بسر ملت مظلوم ایران زده اید مگر وعده بهبود وضعیت اقتصادی اقشارآسیب پذیر رانداده بو.دید مگرریالی به یارانه ها که از اول اجرا45هزارتومان بود افزایش دادید مگر غیر ازاین است که حقوق اکثریت بازنشستگان زیر یک میلیون ونیم ویا حداکثر دومیلیون تومان نیست که متاسفانه زیرخط فقر سه میلیون تومانی است که بانک مرکزی تعیین نموده مگر بازنشستگان شریف هرروز بخاطر مشکلات معیشتی در مقابل مجلس وریاست جمهوری جمع نمیشوند
مردم ایران ،ریاکاری را از حد گذرانیده اند ؟ حق استفاده از زمین ،که به شکار مربوط نمیشود؟ با همین استدلالها ،همهٔ مزارع برنج به ویلا تبدیل شد ،سال هفتاد ،من برای اولین بار ،از کرج به چالوس رفتم ،واز چالوس به نوشهر ،و محمود آباد ،ونور ،وتا بابل سر ،هیچ ساختمان ،ویا ویلایی در خط زیر جاده نبود ،پارک سیسنگان بکر و دست نخورده ،اما در سال هشتاد ،هشت ،برای اولین بار هم از قزوین به رشت ، تا ساری رفتم ،برای رضای خدا ،حتی جایی که بشود دریا را دید ،وجود نداشت؟ همهٔ کوه ها ،وجنگلها شده بود ویلا ،ودر پایین جاده کناره هم ،جایی در طول مسیر برای نشتن نبود ،همه شده بود ،ویلا ،ورستوران ،وخانه باغ ویلا ؟ بخدا ،مغولها ،وتاتارها ،و... اینگونه ،ایران را ویران نکرده بودند؟ چرا ،،، اگر کشورداری بلد نیستید ،تا دیر نشده ( که البته خیلی هم دیر شده ) ،از قدرت کنار بروید ،بیشتر از این ننگ برای خود نخرید ؟ آیندگان .قضاوت خواهند کرد؟ این چند روزهٔ حیات خاکی ،به ننگ ابدی نمی ارزد ؟ حتی اگر بعد از مرگ ،چیزی وجود نداشته باشد؟ باز در آینده ،همانگونه که اکنون ایرانیان ،وجهانیان ،در مورد حکام گذشتهٔ ایران قضاوت میکنند ،در مورد شماها قضاوت خواهند نمود ، یقین بدانید ،که اجل به کسی فرصت نمیدهد ،شاه زاده ،وگدا را به یک گونه ،می میراند ؟ چه بر روی تخت ،وچه بر روی خاک ،وهیچ کسی هم از اموال دنیا چیزی باخود نخواهد برد ؟ اگر به خدا ،باور ندارید ،به قانون طبیعت ،باور داشته باشید؟،،،،
امارات و درياچه هاي مصنوعي كه دارند الان اونجا ميسازن تا ١٠ سال ديگه ميشه خونه اين پرنده ها.اونوقت ١٠ سال ديگه ما بيابونيم و اونا با خاك و آب كشورمون كه مديران ما تقديمشون كردن آباد.....
دقیقا کی پاسخگو هست؟ لابد ما
مگر شکار مجاز هم داریم ؟ کلا باید ممنوع شود .
دادستان موظفه جلو اونها را بگیره
تو را به خدا جلوی این شکار چه قانونی وچه غیر قانونی رابگیرید
فجايع زيست محيطي كه طي ٢٠ ساله اخير به زيست بوم وارد شده در طول تاريخ اين سرزمين بي سابقه است ، هيچ مسئولي هم جوابگو نيست و هركي هركاري بخواهد ميكنه !ولي خداييش همه چي به همه چيمون مياد .
متاسفانه ما کشور افراط و‌تفریط هستیم ، حتی سایت خبری تابناک‌ هم دچار آن هست ، امسال که مجوزی برای شکار صادر نگردیده است ولی سو استفاده کنندگان از بی حالی و بی خیالی مسولین حسابی می تازند و‌کار خود را انجام میدهند ، بجای اینکه تصمیم درستی گرفته شود و بر اساس قانون به پدیده شکار سر وسامان دهند با مخالفان شکار همراه میگردند حتی سایت خبری تابناک! به هرحال شکار یک واقعیت اجتماعی هست که در همه جای دنیا پذیرفته شده است و بر اساس قوانین حمایت میگردد ولی در ایران بجای سر و سامان دادن به این واقعیت میخواهیم صورت مساله را پاک کنیم فراموش نشود که سازمان محیط زیست امروزی از دل کانون شکار ایران بیرون آمد و خود شکارچیان برای حفاظت از گونه های جانوری به آن شکل دادند. مطمنا اگر بخواهیم بصورت احساسی با شکار برخورد کنیم به هیچ عنوان وضعیت مناسب نخواهد شد گرچند قویا اعتقاد دارم اولین و‌بزرگترین عامل کاهش گونه های جانوری و‌همین طور پرندگان از بین رفتن محیط زیست جانوری بر اساس فعالیتهای صنعتی ، معدنی و ساختمان سازی است که متاسفانه در اغاب موارد مجوز سازمان محیط زیست را هم دارند.
مردم از سر بیکاری دنبال این کار هستند والسلام.
نامردی بشر انگار پایانی نداره. خدایا من از نسل این بنده هات نیستم منو با اینا حساب نکن خواهشا.
کسی که انقدر نامرد باشه جون یه مخلوق خدا رو بگیره باید بره بمیره.
اگر پرندگان مهاجر به محصولات کشاورزان صدمه می زنند باید بیمه با پوشش سازمان ملل ایجاد بشه تاهم خسارت کشاورز تامین بشه هم پرندگان از گرسنگی نمیرن
اى ايرانى انسانيت ت كجا رفته؟شعورت به يغمارفته؟انسانيت ت به يغما رفته؟اين پرندگان بدنبال مكان امن مهاجرت ميكنند،ننگ برشما نوادگان شما تقاص پس خواهندداد،آب وخاك وحيات وموجودات زنده رو همه نابودكرديد!
ازنيم شب تاصبح در روستاى بيشه كلا واقع درمحمود اباد صداى شليك گوله مى ايئد من نمى دانم كه چگونه درسياهى شب چطور شكار مى كنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان