بازدید 6798

کاهش تولد‌ها پس از ۱۵ سال افزایش مستمر

کد خبر: ۷۵۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 03 December 2017

رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی درگزارشی به تشریح علل کاهش تعداد تولدها در چند سال اخیر پرداخت.

به گزارش فارس، در حالی که با گذشت شش سال از نخستین تذکرات رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و دولت، کار خاصی برای بهبود وضعیت جمعیت کشور انجام نداده‌اند، آمارها نشان می‌دهد که تعداد تولدها در کشور روند کاهشی پیدا کرده است؛ امری ناگوار که به بحرانی‌تر شدن وضع جمعیتی کشور خواهد انجامید.

در همین زمینه محمدجواد محمودی - رئیس کمیته پایش سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی- اظهار می دارد: انتظار می رود که اگر اقدامات تسهیل گر فرزندآوری به صورت جدی در دستور کار قرار نگیرد، در آینده تعداد تولدها کمتر از سال های پیش شود و نرخ باروری و به تبع آن نرخ رشد جمعیت کاهشی شود، چنان که مرکز آمار نیز مکرر این پیش بینی را مطرح کرده است، بررسی ها نشان می دهد: تا سال 1394 تعداد تولد ها روند افزایشی داشته و در سال 1395 این روند افزایشی پس از 15 سال متوقف شده و تعداد موالید نسبت به سال قبل از آن، 42506 مورد کمتر شده است. نگاهی به ستون «درصد تغییرات» نشان می دهد که از سال 1390 تا سال 1393 درصد تغییرات افزایشی بوده و بعد از آن روند کاهشی درصد تغییرات آغاز شده است و به سرعت در سال 1395 با رشد منفی تعداد تولدها مواجه شده ایم.باید اشاره کرد که از سال 1380 به علت نیروی درونی جمعیت (اثر گشتاور، ناشی از افزایش جمعیت زنان در سن باروری)، افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است اما از سال 1394 به بعد توان درونی جمعیت رو به کاستی می گذارد و به یک باره تعداد موالید و رشد جمعیت شروع به کاهش می‌کند. همچنین وقتی به طور دقیق تر به تغییرات تولد در شش ماهه اول سال های 1394، 1395 و 1396 می‌پردازیم، تعداد تولدها در شش ماهه اول سال 1396 در مقایسه با مدت مشابه سال های قبل با کاهش روبه رو شده است.

درصد تغییر تولدهای شش ماهه اول 95 به 94 برابر 2.29- و درصد تغییر تولدهای شش ماهه اول 96 به 95 برابر 2.40- بوده است. مشخصا این کاهش تولدها را نباید به عنوان یک اتفاق تلقی کرد و ابتدا به ساکن منتظر افزایش آن بود؛ چرا که بر اساس روندهای 50 سال گذشته ثبت وقایع حیاتی، کاهش بیشتر تولدها را بسیار محتمل می کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۰
جمعیت فعلی کشور و نرخ رشد جمعیت مناسب است ، مسولین ابتدا برای اشتغال و معیشت جمعیت فعلی به خصوص جوانان فکری بکنند ، ازدواج همین جوانان موجب افزایش جعیت خواهد شد.
سلام این مقاله را وقتی مطالعه کردم که فکرم مشغول این بود که پسرم داره در بهترین رشته درسشو تموم میکنه بعداز خدمت سربازی تکلیف اشتغال پسرم چیست حالا دختر م را بی خیال طبق سنتهای قدیمی عمل می کنیم که لازم نیست حتما شاغل باشد آخه بابا کی ازدواج می کنه که بچه دار هم بشوند وضع کشور سرو سامان داشته باشد فرزند آوری هم می شود.
فکر بیکاری جوانان باشید
با اینهمه کار و اشتغال و مسکن! ؟ برای اینها که هستند کار درست کنید مردم بلدند خودشون بچه دار شوند
وقتی فوق لیسانس داری پول نداری دندونت خراب شده درست کنی بچه می خای چیکار
عزیز دل
نیازی به تذکر و دستور و لایحه مجلس نیست
فقط کافیه امور بدیهی زیر برای مردم فراهم شود تا نتایج مثبت آنرا ببینید.
1- تامین خدمات تامین اجتماعی و رفاهی مناسب و متناسب با شان و منزلت مردم
2- رفع موانع ازدواج جوانان و تسهیل در آن (با توجه به هزینه های واقعی، ارایه صوری وام های ازدواج چیزی جز تمسخر مردم و جوانان نیست )
و ده ها راه حل دیگر که در جوامع پیشرفته انجام شده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

البته اگر برخی عزیزان به دنبال حل مشکل باشند و از این نمد، کلاهی برای خود نبافند.
با این اوصاف
به نظر بنده تشکیل و رونق کار بیمارستانهای خصوصی ، مدارس غیر انتفاعی و دیگر موارد مشابه در جهت رفع موانع نبوده و به نوعی اضافه کرده آجری بر دیوار کج مشکلات مردم است.

لطفا و لطفا و لطفا مشکل را حل کنید نه اینکه
از فرزند آوري پشيمانم .
برای همین جمعیت آب نداریم به اندازه کافی. بچه بیاریم تا مثل ما بیکار و بی پول و بی خانه بشه
بهتر . بچه ها بدنیا بیاند که پدر و مادر معتاد و هوسباز و بی پول و ... یا بکشنند بچه ها رو یا مدام اذیت و آزار یا اگر شانس بیارن خانوادشون خوب باشه سرنوشت بنیتا رو پیدا کنند؟
از این بدتر هم میشه، وقتی کار و اشتغال وجود نداره، فقط وارد کننده هستیم ، باید هم جوان ها بی خیال تشکیل خانواده بشن.
من به محض اینکه توانایی پرداخت اجاره خونه رو پیدا کنم ازدواج میکنم تا بچه دار بشم تا نگرانی مسوولین برطرف بشه
مردم نون ندارند بخورند ...نون خور اضافه کنند !!!!
وقتي خانه دار بودن زن در ايران هيچ ارزشي نداشته باشد و هيچ حق و حقوقي برايش در نظر نگيرن و حتي بين قشر زنان نوعي بي كلاسي محسوب بشه اين روند ادامه خواهد داشت.
آيا ميدانيد بانك مسكن به خانمهاي خانه دار وام مسكن اعطاء نميكند عليرغم اينكه سند مسكن در رهن بانك است و بعلاوه ضامن معتبر هم مياورد. اين اهانت به زنان خانه دار است لذا خانمها براي اينكه از حداقل حقوقي در جامعه بهره مند باشند چاره اي جز اشتغال ندارند
وفتی ما گرفتار نان شب خود هستیم چکونه کسی دیگر بیاید چرا مخسئولین به فکر معیشت ما نیستند سرمایه ها کجا میرود
وقتی والدین خودشان نان ندارند بخورند بچه دار شدن حماقت محض است.
كشور ايران حداكثر گنجايش 30 ميليون نفر را با اين منابع آب و كشاورزي و اشتغال و مسكن دارد.
نصف مردای ما بخاطر فرکانسهایی که دور و اطراف ما به بهانه های مختلف مانند پارازیت و ... قدرت باروری ندارند .
وقتی طرف شغل نداره چطوری ازدواج کنه و جمعیتو افزایش بده؟؟ همه که نمی تونن وام های کلان و بدون بازپرداخت بگیرن.
ازدیاد جمعیت با توجه به کدام امکانات کشور ?
بعد از مدتها یه خبر خوب شنیدیم. اگه جمعیتمون کم بشه شاید اوضاع اشتغال و مسکن و ازدواج و بی آبی و آلودگی هوا و ترافیک و ... اوضاعش بهتر بشه. البته شاید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل