بازدید 8793
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «انتقاد وزیر از کمپانی‌های تولیدکننده گوشی» تا «تورم زیر ۱۰ درصد این بار به روایت بانک مرکزی»

این پیمانه تیترهایی همچون قرمزپوشی بورس پس از جهش های خیره کننده شاخص کل، کاهش بهای طلای سیاه، سایه سنگین آزمایش موشکی کره شمالی بر بازار طلا، سنگ آهن به ۵۰ دلار بر می گردد، روند حباب قیمت طلا در حال فروکش کردن است، بانک‌های اروپا ریسک‌ برگزیت را کاهش دادند، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، حرکت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و خودروی برقی پیشرفته چینی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 30 November 2017

از «انتقاد وزیر از کمپانی‌های تولیدکننده گوشی» تا «تورم زیر ۱۰ درصدی اینبار به روایت بانک مرکزی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون قرمزپوشی بورس پس از جهش های خیره کننده شاخص کل، کاهش بهای طلای سیاه، سایه سنگین آزمایش موشکی کره شمالی بر بازار طلا، سنگ آهن به ۵۰ دلار بر می گردد، روند حباب قیمت طلا در حال فروکش کردن است، بانک‌های اروپا ریسک‌ برگزیت را کاهش دادند، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، حرکت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و خودروی برقی پیشرفته چینی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس را در بر دارد.

انتقاد وزیر از کمپانی‌های تولیدکننده گوشی

محمدجواد آذری جهرمی در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود با انتقاد از وضعیت واردات گوشی بدون توجه به منافع کشور، اظهار داشت: گوشی هایی که قاچاقی وارد کشور می شوند، نه سلامت مردم را تضمین می کنند و نه خدمات پس از فروش به مردم ارائه می دهند. در نهایت نیز حق و حقوق حاکمیت در این فرآیند لحاظ نمی شود. وی با انتقاد از عدم همکاری کمپانی های تولیدکننده گوشی موبایل با ایران گفت: به کمپانی که بیش از ۴۰ درصد سهم بازار موبایل ما را در اختیار دارد می گوییم همانطور که در تولیدات خود از اپلیکیشن های خارجی استفاده می کنید از اپلیکیشن های ایرانی نیز برای بازار ایران استفاده کنید که کمکی به توسعه داخل شود. جهرمی ادامه داد: اما متاسفانه کسی حرف ما را گوش نمی کند. چرا که اصلا برایشان مهم نیست؛ خارج از چارچوب گمرک به راحتی گوشی هایشان وارد بازار کشور می شود و بازارشان سرجایش است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: متاسفانه حاکم بر بازار خودمان نیستیم. وی با اشاره به ساماندهی بازار گوشی موبایل در کشور با اجرای طرح رجیستری گفت: این اقدام هزینه دارد. عزیزانی که در کشور قاچاق می کنند و عددشان کوچک نیست، دشمن ما می شوند و به ما فحش می دهند که البته اشکالی ندارد. /مهر

قرمزپوشی بورس پس از جهش های خیره کننده شاخص کل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هشتم آذرماه 96 با کاهش 103 واحدی معادل 0.11 درصد به رقم 91 هزار و 152 واحد رسید. این نماگر در حالی از ادامه حرکت صعودی باز ایستاد که طی سه روز کاری ابتدای هفته، درخشان‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشته بود. در سه روز کاری ابتدایی هفته جاری شاخص سهام ضمن عبور از قله تاریخی دو کانال شکنی را تجربه کرد. بر این اساس، تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 32 واحدی به رقم 29 هزار و 215 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 5 واحدی، عدد 17 هزار و 622 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 4 واحدی به رقم 13 هزار و 289 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.10 درصد، 97 واحد کاهش را رقم زد به سطح 98 هزار و 557 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 23 واحد کاهش به رقم 64 هزار و 956 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 484 واحد کاهش معادل 0.25 درصد همراه بود و عدد 193 هزار و 7 واحد را به نمایش گذاشت.

 

از «انتقاد وزیر از کمپانی‌های تولیدکننده گوشی» تا «تورم زیر ۱۰ درصدی اینبار به روایت بانک مرکزی»

کاهش بهای طلای سیاه با افزایش غیرمنتظره‌ی تولید نفت آمریکا

روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز سه شنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۶۱ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش غیر منتظره ی موجودی نفت خام آمریکا و تردیدهای موجود در بازار در خصوص تمدید مجدد قرار داد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۴۴ سنت (۰.۷ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۱۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۰ سنت کاهش (۰.۵ درصد)، بشکه ای ۵۷.۶۹ دلار صورت گرفت.

سایه سنگین آزمایش موشکی کره شمالی بر بازار طلا

در آغاز مبادلات روز چهارشنبه تحت تاثیر آزمایش موشک بالستیک کره شمالی، قیمت طلا با افزایش نسبی همراه شد و به بیش از 1295 دلار رسید. قیمت هر اونس پالادیوم نیز به بیش از 1024 دلار رسید. همچنین شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز در مبادلات روز چهارشنبه با افزایش روبه رو شد. کره شمالی یک فروند موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرده که در نزدیکی سواحل ژاپن فرود آمده است. برخی کارشناسان نظامی هشدار می دهند که واشنگتن اکنون در تیررس موشک های کره شمالی قرار دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است که ایالات متحده مراقب رفتارهای کره شمالی پس از شلیک موشک جدید است و رویکرد اصلی آمریکا برای مقابله با کره شمالی تغییر نمی کند.

سنگ آهن به ۵۰ دلار برمی گردد

تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس انتظار دارند قیمت سنگ آهن سال ۲۰۱۸ به سطح ۵۰ دلار هر تن باز گردد چرا که عرضه جهانی این ماده اولیه با توجه به سیاست های شرکت معدنی بزرگ واله برای افزایش تولید بالاتر خواهد رفت. این در حالیست که تقاضای چین رو به کاهش خواهد بود. آخرین گزارشات نشان می دهد این موسسه برآورد کرده قیمت سنگ آهن سه ماه آینده به حدود ۶۰ دلار هر تن سی اف آر، در بازه زمانی ۶ ماهه تا ۵۵ دلار و طی یک سال آینده به حدود ۵۰ دلار هر تن سی اف آر چین بر گردد. اگر این چنین شود قیمت این ماده اولیه برای دومین سال متوالی نزولی خواهد ماند. قابل ذکر است برزیل قصد دارد برای سال آینده ۴۰۳ میلیون تن و استرالیا نیز ۸۷۲ میلیون تن سنگ آهن صادر کند.

روند حباب قیمت طلا در حال فروکش کردن است

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عموما در پایان سال میلادی حباب هایی در بازار وجود دارد که قیمت های ارز را تحت تأثیر قرار می دهد و البته با گذشت چند ماه اصلاح می‌شود. وی گفت: بانک مرکزی قیمت ها را زیر نظر دارد و شما مشاهده کردید که علیرغم التهابات جهانی ما هیچ گونه تاثیری از این موضوع نداشتیم. رئیس کل بانک مرکزی افزود: در خصوص طلا که یک وضعیت متفاوتی دارد، قیمت طلا تغییری نکرده واز قیمت های جهانی تبعیت می کند و بین قیمت طلا و سکه یک حبابی ایجاد شده است و الان شرایط به سمت تخلیه حباب قیمت ها پیش می رود و هیچ منطقی هم وجود ندارد که این حباب وجود داشته باشد. سیف با بیان اینکه ذخایر طلایی که بانک مرکزی دارد اجازه روند غیر منطقی قیمت ها در بازار را نمی هد، گفت: ما امروز به سمت تخلیه حبابی پیش می رویم که در قیمت های بازار طلا شاهد بودیم و تا آن حدی که حباب قیمتی تخلیه شود قیمت ها هم کاهش پیدا می کند.

بانک‌های اروپا ریسک‌ برگزیت را کاهش دادند

ناظر بانک‌داری اتحادیه اروپا اعلام کرد که پس از رأی به برگزیت در سال گذشته، بانک‌های واقع در اروپا ریسک‌پذیری خود را نسبت به انگلیس کاهش داده‌اند، ولی در مورد معاملات بین مرزی پس از ترک اتحادیه اروپا توسط انگلیس نگران هستند. سازمان بانک‌داری اروپا (ای‌بی‌ای) اعلام کرد، بانک‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پس‌از رفراندوم برگزیت در جون ۲۰۱۶ ریسک‌پذیری خود را به لحاظ میزان سرمایه موجود در انگلیس از بیش از ۱.۹ تریلیون یورو به کمتر از ۱.۶ تریلیون یورو تا جون ۲۰۱۷ کاهش داده‌اند. در همین دوره مجموع وام‌های بانکی از ۱.۷ تریلیون یورو به کمی بیشتر از ۱.۳ تریلیون یورو کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده عقب‌نشینی شدید در قراردادهای اوراق مالی است که این می‌تواند برای لندن که از این نظر در سطح جهانی با نیویورک در رقابت است، نگران‌کننده باشد. ای‌بی‌ای در گزارش ارزیابی ریسک دوره‌ای خود اعلام کرد که بانک‌های اروپا درصورتی که انگلستان، که مهم‌ترین بازار مالی اروپاست، اتحادیه اروپا را بدون توافق بر روی شرایط تجاری ترک کند، نگران به وجود آمدن شرایطی مانده لبه پرتگاه هستند. جزئیات بیشتر

رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 206 ریال نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 240 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 199 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 142 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 242 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 24 ریال گران تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه هشتم آذرماه با ۱۱ ریال افزایش نسبت به روز سه‌شنبه، ۳۵ هزار و ۲۵۱ ریال قیمت خورد.

حرکت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 2/ 0 درصدی مواجه شدند. با وجود قرار داشتن میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 76 هزار و 237 تومان در نیمه دوم آبان، در روزهای ابتدایی آذر «تسه»ها در سطح 75 هزار تومانی نوسان دارند. با وجود این، رشد تدریجی تقاضا چشم‌انداز تداوم روند کم‌نوسان اوراق را در هفته‌های آتی تقویت کرده است. گزارش آبان تحولات مسکن بانک مرکزی رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی، رشد 9/ 6 درصدی تعداد معاملات در آبان نسبت به مهر و افزایش 5/ 18 درصدی نسبت به آبان سال گذشته را نشان داد. امری که در کنار رشد 9/ 10 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت مسکن می‌تواند مانع از رشد تقاضا شود.

خودروی برقی پیشرفته چینی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس

یک خودروی برقی کوچک و پیشرفته در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی خواهد شد. به گزارش اتوکار، طراح این خودرو کریس بنگل، مدیر سابق طراحی بی‌ام‌و است که اکنون شرکت خودروسازی خود را تأسیس و با همکاری یک کمپانی چینی، این خودروی برقی را برای مصارف شهری در چین طراحی کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این مدل که «ردز» نام دارد، بنا به گفته بنگل یک مدل مفهومی نیست و در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید. طول این خودروی برقی از ب‌‌ام‌و مینی هم کوتاه‌تر است و جز دو صندلی جلو، یک نیمکت کوچک نیز در قسمت عقب این خودرو گنجانده شده است.

از «انتقاد وزیر از کمپانی‌های تولیدکننده گوشی» تا «تورم زیر ۱۰ درصدی اینبار به روایت بانک مرکزی»

یکی از مشکلات خودروهای برقی، خطر آسیب دیدن باتری خودرو در صورت بروز تصادف است، اما ردز در آزمایشات تصادف نیز نتیجه قابل‌قبولی کسب کرده است. یک صفحه خورشیدی روی سقف این مدل قرار دارد که به تأمین انرژی مورد نیاز خودرو کمک می‌کند. هدف از ارائه ردز در نمایشگاه خودروی لس آنجلس ارزیابی بازخورد کارشناسان و مردم عنوان شده است.

تورم زیر ۱۰ درصدی این بار به روایت بانک مرکزی

روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهي به آبان ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۹.۴ درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در آبان ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۵۲.۲ رسيد که نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزايش داشته است. این شاخص در آبان ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۳ درصد افزایش نشان می‌‌دهد. این در حالی است که در روزهای گذشته مرکز آمار ایران نیز گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آبان ماه سال ١٣٩٦ را منتشر کرد که بر این اساس شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩٠) در آبان ماه سال ١٣٩٦ برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٢٥٨,٤، ٢٥٥.٨ و ٢٦٨.٩ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی ١.١ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ترتیب ٩.٦، ٩.٥ و ١٠.٠ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش یافته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
من منافعی از قاچاق گوشی ندارم ولی میدونم طرح رجیستری برای داشتن کنترل بیشتر روی مردمه و سرک کشیدن بیشتر در زندگیشون تا حالا کاری برای مردم انجام نشده معمولا به اسم مردم فقط بوده
جناب وزیر رو چه حساب توقع دارن کمپانی مثل اپل بیاد به خاطر منافع دولت ایران روی گوشی خودش اپ ایرانی نصب کنه؟ اونم در حالی که شاهدیم در مواردی مثل اسنپ، حتی خود دولت ایران هم از اپلیکیشن‌های داخلی گاهی حمایت نمی‌کنه. این وسط اپل چرا کاسه‌ی داغ‌تر از آش بشه؟
وقتی یه کشوری مثل چین این حرفو می‌زنه، حرفش خریدار داره؛ چون اپل می‌دونه اگه چین تحریمش کنه، ملت گوشی شیائومی و هوواوی می‌خرن و عین خیالشونم نیست. ولی ما اگه کمپانی‌های بزرگ رو تحریم کنیم، بعدش می‌خوایم چی‌کار کنیم؟ هر وقت گذاشتین تولید ملی پا بگیره، می‌تونین ادعا داشته باشین.
به دلائل بیشمار ی طرح رجیستری مجدا شکست خواهد خورد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر