بازدید 9079
تندروی آفت بزرگ جریانات سیاسی؛

«حجاریان و نبوی» نمی‌خواهند نتیجه انتقاد از «روحانی»، «احمدی‌نژادی» دیگر باشد!

به نظر می رسد، آنها به دنبال این هستند که این مطلب را به چهره های جدیدتر جریان اصلاحات تفهیم کنند و بگویند راهی که امروز آنها به دنبال آن هستند، خیلی قبل تر توسط آنها پیموده شده، ولی در نهایت نتیجه آن فردی مثل «احمدی نژاد» بوده است. حالا دیگر نباید اشتباه گذشته را تکرار کرد، بلکه اصلاحات را باید از چهارچوب و مسیر انقلاب اسلامی پیش برد.
کد خبر: ۷۵۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 29 November 2017

بر خلاف برخی چهره های تندروی جریان اصلاحات، عده ای از درون این جریان که اصلاح طلبان «قدیمی تری» هستند، بر حمایت از «حسن روحانی» و دولتش تأکید می کنند و سهم خواهی از رفتارهای تند را آفت بزرگ جریان اصلاحات می دانند؛ رویه ای که هر دو جناح سیاسی کشور سرنوشت دچار شدن به آن را چشیده و حاصل هم از دست رفتن قدرت بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ چهره هایی نظیر «سعید حجاریان» و «بهزاد نبوی» که شاید یک دهه پیش از آنها به عنوان تندروهای جریان اصلاح طلب و پدران معنوی و تئورسین های احزابی مثل جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یاد می شد، امروز دیگر رویه گذشته خود را ندارند و اتفاقا تصمیماتی می گیرند و سخنانی بر زبان می رانند که حکایت از پختگی و آینده نگری سیاسی دارد.

چرا وقت سهم‌خواهی اصلاح طلبان از روحانی نیست؟

مثلا این دو از مخالفان جدی سهم خواهی از دولت روحانی و یا تخریب او به بهانه توجه ناکافی به جریان اصلاحات و یا عمل نکردن به برخی شعارهای انتخاباتی اش هستند و عقیده دارند که اتفاقا امروز وقت سهم خواهی از روحانی و یا تخریب او به بهانه هایی که ذکر شده نیست، بلکه جریان اصلاحات همچنان باید از جدی ترین حامیان دولت روحانی باشد

«حجاریان و نبوی» نمی‌خواهند نتیجه انتقاد از «روحانی»، «احمدی‌نژادی» دیگر باشد!

«احمد توکلی» از پایه گذاران طیف تحول خواه جریان اصولگرا در خصوص در پیش گرفته شدن این رویکرد از سوی برخی چهره های قدیمی تر جریان اصلاحات، گفته که «نبوی و حجاریان عاقل‌تر از بقیه هستند. البته ممکن است ما نقطه‌نظرات آن ها در مورد آقای روحانی را قبول نداشته باشيم، ولی این‌که این‌ها بر اساس واقعیت موجود به تندروها هشدار می‌دهند علیه روحانی تبلیغ نکنند نوعی دعوت به واقع نگری است.»

نظر «احمد توکلی» درباره رویه «حجاریان و نبوی»

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص چرایی در پیش گرفتن چنین رویه ای در حالی که برخی اصلاح طلبان معتقد به انتقاد جدی از دولت روحانی هستند نیر عنوان کرده که «آن ها می دانند الان با تخریب روحانی به قدرت نمی رسند؛ لذا باید به شرایط موجود بسنده کنند. به نظرم حداقل کسانی که روحانی را سر کار آوردند باید بیشتر سعی کنند که او موفق باشد. البته هم ما مسلمان هستیم و اعتقاد داریم که موفقیت روحانی به معنای موفقیت مردم است لذا از او حمایت می کنیم.»

این رویکرد و سخنان یک فعال سیاسی اصولگرا و چهره ای نظیر «احمد توکلی» که این روزها جریان اصولگرایی را زخم خورده از دچار شدن به تندروی برخی اعضای منتسب به آن می بیند، در کنار رویکرد برخی چهره های قدیمی جریان اصلاحات، نشان می دهد که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان زخم خورده تندروی هستند و آفات دچار شدن به چنین رویه ای را به چشم دیده اند؛ لذا دوست ندارند این آسیب باعث تخریب روند و چشم انداز سیاسی شان بشود.

نتیجه تندروی در دولت اصلاحات، «احمدی‌نژاد» شد

 

رفتارهای برخی چهره ها در دولت اصلاحات که در نهایت با اتمام دوره ریاست جمهوری «سید محمد خاتمی» باعث روی آوردن مردم به شخصی نظیر «محمود احمدی نژاد» شد و در نهایت رفتارها و اقدامات او و جریانش و همچنین برخی حامیانش چه در دوره ریاست جمهوری و چه در شرایط فعلی نشان می دهد که تندروی در عرصه سیاسی چه آسیب هایی برای مردم، نظام و آن جریان سیاسی می تواند داشته باشد؛ لذا بر همین مبنا عقلای دو جریان دوست ندارند، دیگر به سمت چنین تنش ها و چالش هایی بروند.

از طرفی، اصلاح طلبان با حمایت از روحانی اولا نمی خواهند او که پایگاه سیاسی اصلی اش اصولگرایی است، به جای همراه بودن با جریان اصلاحات به سمت مقابل چرخش کند. ضمن اینکه اگر این اتفاق بیفتد، رئیس جمهور عمده آرای خود را از پشتیبانی اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل کسب کرده و در نهایت رویکردش را بر مبنای نظر اصولگرایان تنظیم کرده است؛ بنابراین افراد با تجربه جریان اصلاحات هرگز نمی خواهند مسیر را طوری مهیا کنند که شاهد چنین اتفاقی باشند.

چرا اصلاح‌طلبان دولت ائتلافی تشکیل دادند؟

اصلاح طلبان خوب می دانند که پس از اتفاقات سال 88، امروز در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته اند. آنها به دلیل اعتماد سلب شده نظام از آنها در سال 92 مبنا را بر ائتلاف با بخشی از جریان رقیب و طیف اعتدالگرا گذاشتند تا بتوانند بار دیگر چهره خود را بازسازی کرده و البته نیروهای توانمند خود را در چارچوب بدنه مدیریتی نظام قرار دهند؛ این رویکرد در انتخابات مجلس، شورا و ریاست جمهوری دوازدهم نیز ادامه یافت تا اینکه شرایط جریان اصلاحات امروز به نحوی عادی و بازسازی شده است.

آنها به خوبی می دانند که با روی کار آمدن روحانی و ادامه دولت او توانسته اند به بازسازی جریان اصلاح طلبی و زدودن برخی تندروی ها بپردازند. از طرفی هم آگاهند با تخریب و تضعیف روحانی نه تنها به قدرت نمی رسند، بلکه جایگاه خود به واسطه حمایت از شیخ دیپلمات را متزلزل خواهند کرد. از همین روست که چهره های قدیمی تر این جریان مخالف جدی برخی تندروی ها و تخریب روحانی و دولتش هستند.

اصلاحات با رفتار اپوزیسیونی محقق نمی‌شود

نکته پایانی اینکه، رویکرد و سخنان چهره هایی نظیر «سعید حجاریان» از اعضای برجسته جبهه مشارکت و «بهزاد نبوی» از بنیانگذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نشان می دهد که آنها بخشی از مسیر طی شده توسط اصلاح طلبان برای ایجاد اصلاحات را درست قلمداد نمی کنند. آنها امروز گویا به این نتیجه رسیده اند که مسیر اصلاحات با رفتارها و ژست های اپوزیسیونی باز و هموار نمی شود، بلکه تنها از چارچوب انقلاب اسلامی می توان این روند اصلاحی را محقق کرد.

به نظر می رسد، آنها به دنبال این هستند که این مطلب را به چهره های جدیدتر جریان اصلاحات تفهیم کنند و بگویند راهی که امروز آنها به دنبال آن هستند، خیلی قبل تر توسط آنها پیموده شده، اما در نهایت نتیجه آن فردی مثل «احمدی نژاد» بوده است. حالا دیگر نباید اشتباه گذشته را تکرار کرد، بلکه اصلاحات را باید از چارچوب و مسیر انقلاب اسلامی پیش برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
خطرناكترين حربه بازي دادن مردم تز انتخاب بين بد و بدتر است. تا اين تز غالب باشد عملكرد مقياس انتخاب نخواهد بود و هركس مثل آقايان احمدي نژاد و روحاني مي تواند شعور مردم را به بازي بگيرد و موج سواري كند.
اینطوری بگم . اگر یک بار دیگر یک احمدی نژاد بیاید ، دیگر ایرانی نخواهد بود . همسایه ها و ابر قدرت ها ایران را مانند گوشت نذری بین خودشان تقسیم خواهند کرد . فاتحه !
پاسخ ها
ناشناس
| Armenia |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
بجای حرف زدن راه رفتی.
ناشناس
| China |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
لابد می خواهید به دامان جهانگیری پناه ببریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
14:58 شما خودتو ناراحت نکن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
ناشناس 14:41 چندین چراغ دارد و بیراه می رود ... بگذار تا بیافتد و بیند سزای خویش
یعنی دقیقا انتخابات بین دو راه نبود.یا در واقع بین دو نظر متفاوت هم نیست و مردم هم در جامعه کلا بک نطر دارند؟
روحانی آقاست
تمام این بازی های دو جناح همچون دولبه ی قیچی نابود کردن احمدی نژاد است چون او یک اصولگرای اصلاح طلب واقعی ست.
شما ها همتون از احمدينژاد دفاع مي كردين تا انجا كه اقتشاشها بوجود امد حالا چه شده احمدي نژاد همان احمدي نژاد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
اقتشاش نه مجید جان دلبندم
اغتشاش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
اغتشاش .
به یک نفر گفتند خربزه را با عسل نخور، با هم نمی سازند. گفت فعلا با خوب ساخته‌اند تا پدر من بدبخت رو در بیارند!
با این بازیها و اختلافات بین جناحین احمدی نؤاد دیگری بیرون خواهد امد و این خواسته ماست .به این نتیجه رسیدیه ایم که تنها حامی محرومان احمدی نژاد بود ...ما در حق او بسیار ظلم کردیم
درتمام انتخابات شرکت کردم چونکه امیدواربه اصلاح اموربودم وبسیاری رانیزبه پای صندوق آوردم ولی بااین عملکردبرخی مسئولین دیگر هرگزرای نمی دهم چون بجزیاس چیزی بدنبال نداشت انفعال به بهانه همدلی آفت اعتماد مردم شد
آقای روحانی اگر به این سبک ادامه دهد از احمدی نژاد جلو می زند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر