بازدید 25042

از زنگنه به یک اشاره، از کلانتری به سر دویدن! +سند

این را می‌شود از هامش کلانتری بر این نامه دریافت؛ توضیحاتی که رئیس سازمان آنها را خطاب به معاونت محیط زیست انسانی سازمان نوشته و در آغاز آن قید «فوری» درج نموده است. عنوانی که مشخص می‌کند، صدور این مجوزها باید بی درنگ و به قید فوریت صورت پذیرد؛ گویی بحث آب و آتش در میان باشد!
کد خبر: ۷۵۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 27 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
پیرو درخواست وزیر نفت، رئیس سازمان «حفاظت» محیط زیست کشورمان دستوری صادر کرد که اگر بگوییم بی سابقه است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم!

به گزارش «تابناک»، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور کشورمان که پیشتر در گفت‌وگو با اصحاب رسانه تأکید کرده بود نمی‌توان به بهانه محیط زیست جلوی توسعه را گرفت، در اقدامی عجیب، با فوریتی کم سابقه (اگر نگوییم بی سابقه)، مجوز یک پروژه آسیب رسان به محیط زیست را صادر کرد؛ مجوزی که در حاشیه نگاری آن، توضیحاتی در ضرورت توسعه به نقل از کلانتری درج شده که اگر ندانیم وی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان است، ممکن است به اشتباه افتاده و چیز دیگری متصور شویم.

ماجرا از این قرار است که در پانزدهم آبان ماه، نامه ای از دفتر زنگنه، وزیر نفت به دفتر کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می رسد که درباره «موافقت اصولی با احداث واحدهای پتروشیمی» به رشته تحریر درآمده است؛ نامه ای که به ظاهر پیرو مذاکرات قبلی نوشته و ارسال شده و مقصود از نگارش آن، دریافت مجوز برای احداث واحدهای پتروشیمی در استان های شمالی کشورمان است.

این را می‌شود از هامش کلانتری بر این نامه دریافت؛ توضیحاتی که رئیس سازمان آنها را خطاب به معاونت محیط زیست انسانی سازمان نوشته و در ابتدای آن قید «فوری» درج نموده است؛ عنوانی که مشخص می‌کند، صدور این مجوزها باید بی درنگ و به قید فوریت صورت پذیرد؛ گویی بحث آب و آتش در میان باشد!

نکته جالب توجه دیگر در این هامش، مشخص شدن دو استان گیلان و مازندران به عنوان استان های هدف این درخواست است که نشان می‌دهد نه یک پروژه، که دست کم دو پروژه پتروشیمی با این مجوز، در مسیر تأسیس قرار خواهند گرفت؛ پروژه هایی که قرار است در استان های بی مثال شمالی کشورمان به اجرا درآیند و احتمالا زمان زیادی طول نخواهد کشید که بخشی از طبیعت بی نظیر این استان ها به پایشان تباه شود.

اما از همه این موارد عجیب‌تر آنجاست که با نگاهی به تاریخ دستور کلانتری به معاونش در خصوص صدور این مجوز، درخواهیم یافت شانزدهم آبان ماه این دستور در مسیر اجرا قرار گرفته و حداکثر 24 ساعت پس از زمانی که نامه درخواست مجوز در دفتر وزیر نفت صادر شده، در دبیرخانه آنجا، شماره شده و تاریخ خورده است!

اتفاقی که اگر گذرتان به ادارات کشورمان افتاده باشد و با بوروکراسی بسیار شدید اداری در ایران آشنا باشید، حق خواهید داد بی سابقه خطابش کنیم. آنقدر بی سابقه که می‌توان از آن به عنوان رکوردی ویژه در خصوص یاد کرد و متوقع بود درخواست های مردم نیز در زمانی مشابه آن (یا حتی چند برابر آن، نه چند ده و چند صد برابرش!) رسیدگی شود.

اما اگر فکر می‌کنید تمامی ابهامات این نامه دو سطری پایان یافته، سخت در اشتباهید، چون هامش کلانتری زیر این نامه، حکایت از آن دارد که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، یک دلیل مهم برای صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان های شمالی کشورمان دارد: «عدم توسعه در استان های گیلان و مازندران»!

دلیلی که فارغ از قابل طرح بودنش برای صدور مجوز ساخت پتروشیمی در اکثریت قریب به اتفاق استان‌های کشورمان، یک اشکال اساسی و بنیادی دارد؛ اینکه توسعه یافتگی یا عدم آن، موضوعی فارغ از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس آن است و نمی‌توان آن را در زمره عوامل مرتبط با صدور مجوز محیط زیستی قرار داد!

نکته ای کلیدی که اگر نمی‌بود، اساسا نیازی به تشکیل سازمان حفاظت محیط زیست یا منوط کردن صدور مجوزها به تصمیمات آن نبود و هر جا توسعه یافته نبود، مجوز احداث هر صنعتی را برایش صادر می‌کردیم؛ موضوعی که کلانتری می‌تواند با ابطال دستور ویژه اش برای صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان های شمالی و واگذار کردن درخواست وزیر به مسئولان مرتبط و بر اساس ضوابط و مقررات، ثابت کند به آن واقف است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵۱
نمردیم و دولت محیط زیست هم دیدیم. فاتحه میان کاله رو از همین حالا بخونید. واقعا متاسفم که همیشه داریم دنده عقب میریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
شما از آقای کلانتری چه انتظاری دراید !
سازمان نابودی محیط زیست
هر پتروشیمی تا کیلومترها اطراف خودشو نابود میکنه،واقعا شمال که همه زمینهاش شد ویلا و خونه.........پتروشیمی هم بزنن دیگه چه شود. البته یه حسنی داره کل ویلاها و خونه هایی که اطرافش ساختن بی ارزش میشه و زمینها هم دیگه مشتری نداره که بخوان توش خونه بسازن چون مردم میرن اونجا هوای سالم بخورن والا دود و آلودگی داخل شهرها به اندازه کافی هست. ضمنا پتروشیمی مصرف بسیار بالای آب داره و باید کنار دریا یا رودخانه باشه و از آب برگشتیش که دیگه...........توش چه چیزایی پیدا نمیشه
اینطور بنظر میرسه که تمامی اقایون ماموریت دارن که کشور رو نابود کنن و انقدر مهمه این ماموریت براشون که دیگه حتی ظاهر سازی سابق رو هم انجام نمیدن
دولت تدبیر
اين يكي اومده تا باقيمانده محيط زيست رو هم نابود كنه!!!!
!
اینم از اقای کلانتری
هر گونه ساخت و ساز در میانکاله خیانت به کل مردم کشور است
چرا در مناطق محروم سرمایه گذاری نمی کنند ؟ فکر نمی کنم استان های شمالی از نظر اشتغال مشکلی داشته باشند . تمرکز مسئولین باید بر روی استان هایی باشد که درصد بیکاری در آنجا بالاست .
نمایندگان مجلس هرچه زود تر در دستور استیضاح وزیر نفت باید اقدام نمایند.
یه چیزی که من از این خبر و عکس یاد گرفتم اینه که ۹۶/۰۸/۱۵ میشه ۱۵ آذر
واقعا خسته نباشید. بقیه جنگلهای شمال رو هم نابود کنید خلاص. خیالتان راحت در نابودی ایران!!!!!
متاسفم برای کشور ایران. این مسئولین نمیدونن توسعه چیه! نمیدونن هر استانی یک پتانسیلی داره! استانهای شمالی امکان رقابت با کشور هلند رو دارن از همه نظر. چه لزومی داره که پتروشیمی داشته باشند؟ اقای زنگنه یک بررسی دانشگاهی در خصوص امکان سنجی تاسیس پتروشیمی در استانهای شمالی تهیه کرده اند؟ البته که نه. نیازی هم نیست. در ایران همه چیز باید به فرموده انجام میشه.
دوستان عزیز ؛ تقریبآ تمام وزرای اقتصادی و صنعتی دولت ، تفکرات چند دهه سال پیش را در مورد توسعه دارند.

اونا با توجه به سن و و سال بالایی که دارن ؛ عملآ در گذشته باقی موندن ( در زمان مرحوم رفسنجانی)

هنوز فکر میکنن با ایجاد واحدهای صنعتی ؛"اغلب آلوده کننده و پر مصرف"
در یک شهر یا استان ،
به توسعه اونجا کمک می شه.

بحث توسعه پایدار ؛ پیشرفت تکنولوژی ، کارو کسبهای نوین ؛ و... ظاهرآ به گوش آقایون نخورده.

نمیدونن که بعضی از صنایع دانش بنیان در دنیا و یا همین بحث گردشگری ، چندین برابر درآمد نفتی میتونه عایدات برای کشور داشته باشه.

با توجه به شرایط بحرانی محیط زیست در ایران ؛ مهمترین اولویت در هر پروژه ای باید حفظ محیط زیست باشه.

ما در این کشور داریم چیزایی رو از دست می دیم که دیگه امکان جبرانش برامون وجود نداره.

از مناظر بکر و زیبا ؛ گونه های گیاهی و جانوری کمیاب ؛ اماکن و بناهای تاریخی و...
واقعا حیفه که در زمینهای شمال کشور واحدهای صنعتی و پتروشیمی ساخته بشه. باید بیکاری توی این استانها از این هم بیشتر بشه تا ساکنان این دو استان مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگه بشند و اونوقت همه زمینها تبدیل بشه به ویلاهای شخصی برای افراد پولدار که از تهران و شهرهای بزرگتر برای تفریحات آخر هفته عازم بشند. و مثل نمک آبرود وقتی از بالا به کوههای سابقا سر سبز نگاه کنیم فقط سقف شیروانی قرمز رنگ ویلاهای شخصی رو ببینیم.
فقط من اینو فهمیدم که کار از کار گذشته کلاً
با لبخند و ژست یک قرن هست که دارند طبیعت مملکت رو نابود و غارت می کنند.
۱- جناب آقای کلانتری تاکید کرده اند که بر اساس توافقات صورت گرفته کلیه ضوابط محیط زیستی رعایت خواهد شد.
۲- حالا که کارها خدا را شکر با سرعت عمل پیش میرود و به قول شما گرفتار بروکوراسی اداری نمیشود جای خوشحالی دارو. شما جرا ناراحتید؟!!
کلانتری باید از سازمان محیط زیست استعفا بدهد
تابناك جون حالا متوجه شدى چه خبره؟!
توسعه در همه کشورها به محیط زیست اسیب می زند جلو توسعه را نباید گرفت ولی می شود راهی برای جبران سازمان مربوطه را وادار کرد با سرمایه.گذاری در محیط زیست همان منطقه به احیاء محیط زیست کمک کند .
اگر چه احمدي نژاد به نظر كارشناسي اعتقاي نداشت و لي خودش انسان سالم بود بدي نيست نگاهي هم به مديران آقاي روحاني بيندازيد از حقوق هاي نجومي تا مديران پیر به خصوص در وزارت جهاد كشاورزي كه بعد از 20 سال از بازنشستگي دوباره اعاده بكار شده اند و آقاي كلانتري كه در راس خانه كشاورز هستند و تمام انتصابات و امورات وزرات جهاد كشاورزي را مديريت مي كنند و وزارت جهاد كشاورزي را ميدان جنگ بين كاركنان جهاد سازندگي سابق و كشاورزي كرده اند (بد نيست وضعيت واردات سم را در سازمان حفط نباتات كشور به رياست آقاي باغستاني طي چهار سال گذشته رصد كنيد ) همچنين وضعيت پرسنل و عملكرد سازمان تحقيقات كشاورزي با 2500 نفر هيات علمي به رياست محترم آقاي دكتر زند رصد كنيد كه طي چهار سال گذشته در اين سازمان چه تغييري در خروجي و بهره وري اين سازمان رخ داده در حالي كه تا دلتان بخواهد ارتقائ مرتبه داشته ايم (تا سه برابر گذشته ) همچنين بدنبال جنگ بين كشاورزي و جهاد ايشان از 80 نفر رئيس مركز و موسسه زير مجموعه حتي يك نفر هم از مديران جهاد سازندگي سابق منصوب نكرده است .
بروید در بیابان ها و کویر پتروشیمی بزنید.
ما گیلانیها پتروشیمی نمی خواهیم.اگر کسی بخواهد زندگی ما را نابود کند مانند میرزا کوچک خوان جنگلی اقدام خواهیم کرد.
مشکل اصلی متاسفانه از نمایندگان این مناطق هست که اینقدر به دولت و وزرا فشار وارد میکنن که صنایع نامربوط رو در اونجا تاسیس کنن !!! فقط برای ژست به فکر مردم اون مناطق بودن !!!
باز هم بر میخوریم به اینکه مسئولین سواد و دانش لازم رو ندارن وگرنه نمایندگان شهرهای شمالی باید بفهمن که اون دو استان پتانسیلهای ویژه ای در کشاورزی ، گردشگری و موارد دیگه داره ، چرا حتما باید پتروشیمی داشته باشه !!! در حالیکه کیلومترها از مناطق نفتخیز و گاز خیز جنوب دوره و هزینه گزافی فقط برای تامین خوراک اونها باید بشه !!!!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
سالهاست که با این پتانسلها سر مردم شمال رو شیره مالیدید. ما دیگر گول حرفهای بظاهر دلسوزانه امثال شما را نمی خوریم
باید کشور یکنواخت ومتوازن واصولی نابود بشه که خوشبختانه دوستان الان رفتن سراغ شمال
اینها از فواید دولت تدبیر و امیده!نا شکری نکنید
متاسفانه اصلا مزیت های محیطی و اولویت سرمایه گذاری صورت نیمگیره . من خودم قبول دارم شمال جای پتروشیمی زدن نیست ولی اینجا هم بیکاری خیلی زیاده ، فقط سر سبزی شمال رو نبینید تو خیلی از خونه ها جوان بیکار هست.بیکاری اینجا هم بیداد میکنه. اگه پتروشیمی نزنند ولی باید یه کاری بکنند اشتغال جوانان تامین بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
عزیز من همین سه تا استان شمال به تنهایی پتانسیل درآمدزایی در حد کل فروش نفت رو دارن. حتی بیشتر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
آقای ناشناس فاصله حرف تا عمل بسیاره وگوش ما پره از این حرفها و خانواده ها هم مستاصل از بیکاری جوانان تحصیل کرده
سابقه أفراد با يك معذرت خواهي پاك نميشود و همان نگرش باقي خواهد بود، درياچه اروميه أر چه كساني به نابودي كشاندند......
این پروژه قبلا قرار بود در ترکمن صحرا انجام شود کارشناسان وزارتخانه مبهوت این جابجایی پروژه کارشناسی شده از ترکمن صحرا به میانکاله شدند
کلانتری نقش مخرب محیط زیست را در طرحهای صنعتی و واگذاریهای ناآگاهانه حقابه های زیست محیطی بازی می کند. متاسفانه اطلاعات علمی ایشان حتی در کشاورزی هم علمش سیاست زده است.
يكي از اصول توسعه در كشورهاي غربي حفظ محيط زيسته ولي اين آقايون به اسم توسعه دارن كشور رو نابود مي كنند
٢- در صنعت پتروشيمي رانت عظيمي هست كه ناشي از قيمت كم خام خوراك پتروشيمي به شركتهاي اشخاص خاصيه
٣- بنده طي بازيد از پتروشيمي چابهار ديدم پساب اون قراره به درياي عمان كه يه ساخل بسيار زيبا داره بريزه
مگر اداره آمار نداریم!؟ مگر آمار بیکاری را ندارند!؟ مگر نمی توانند این دو واحد پتروشیمی را در استانهایی که دارای بیکاری بالا هستند، بنا کنند!؟؟
این افراد واقعا بی سواد هستند! به قول دوستمون در بهمه چیز در این کشور نه بر اساس قانون بلکه «طبق فرموده» انجام میشود!!!
نه تنها در شمال بلکه در استان های همدان کردستان و آذربایجان شرقی و غربی هم حق ندارن پتروشیمی و دیگر صنایع نفت و گاز رو ببرن این همه شهر نفت خیز و استان نفت خیز وجود داره که باید سریعا بهترین نقاط کشور بشن.
در عین این که با برخی هشدارهایتان مخالف نیستم، مراقب باشید از انصاف خارج نشوید و بعضی الحان و عبارات غیرمنصافنه را اصلاح کنید.
متاسفانه در کشور نیرو سازی نشده و مبتلا به قحط الرجل شده ایم لذا به ناچار از تجارب ارزنده آقایان دکتر کلانتری و مهندس زنگه استفاده می کنیم پس لطفا این قدر عیب جوئی نکنین
مدیریت را از کشورهای اروپایی وامریکا و کره وژاپن یاد بگیرید به قول یک آقایی مدیریت درازش کنید میخ می شود و پهنش کنید بیل می شود مدیریت شما شده واقعا جای تاسف دارد روح زنده یا مهندس بازرگان شاد یادش گرامی باید که پیش بینی چنین مدیریت هایی را می کرد که استعفا داد
بنازم به مردم شبانگاره دشتستان بوشهر اجازه کلنگ زنی پتروشیمی هم ندادند و دست رد زدند
واقعا قحط الرجاله.....واقعا نارضایتی مردم رو نمیبینن...کشور رو دچار بحرانهای متعدد کردن حالا مونده فقط تکلیف این چهارتا درخت شمال هم روشن بشه بعد با خیال راحت لبخند رضایت بر لب از توسعه حرف بزنن....
آقای کلانتری سابقه بسیار خوبی در پاسداشت محیط زیست دارند. شما هم که هی انتقاد میکنید سواد کافی تو این زمینه ندارین.
اصلاً آقای کلانتری ، بهترین جا برای استان گیلان وسط جنگل گیسوم هست و تو مازندران هم جاده میانکاله فضای خوبی واسه پتروشیمی داره. دریاچه ارومیه را هم که خشک کردی وسطش بهترین پتروشیمی را میشه احداث کرد! بزرگترین مجتمع پتروشیمی خاورمیانه میشه و میشیم رتبه اول تو دنیا!
آقای کلانتری با حرف ها و اقداماتش، شده جاده صاف کن صنعت و نفت. محیط زیست اگر این مدافع رو نخواد باید چه کار کنه؟
فکر نکنم منطقه ای محروم تر از مناطق شمالی باشه. درصد بیکاری بالا بعلت نبود صنعت در این استان به بهانه های زیست محیطی و هزاران دلیل درست و نادرست دیگر . باشه ما صنایع و پتروشیمی و هر چیزی که تفریح شما را در شمال بهم بزنه نمی خواهیم آیا شما حاضرید بطور مستقیم درصدی از سود صنایع را به اشتغال جوانان تحصیل کرده این استان اختصاص بدهید؟ برای اصفهان و سمنان و یزد و اراک و .... وجود کارخانجات بزرگ صنعتی ایرادی نداره اما تا به شمال می رسه صدای وامصیبتا بلند میشه . بابا ما نخواستیم . . . جوانان ما را دریابید که بعلت بیکاری همه دچار افسردگی شدن ...
وقتی به هر بی تخصص و جیب محوری اجازه خودنمایی می دهیم، همه چیز را به تاراج می برند.
اون از کرمان سرچشمه ی هلیل رود این از شمال
مقصد بعدی دکتر کلانتری هم مشخص شد
دیر ودور نیست اون روزی که جنگلهای شمال هم مثل دریاچه ارومیه نابود شه وبه بچه هامون بگیم شماها یادتون نمیاد قبلنا اینجاها جنگل بود یه عده محدود برای سودومنفعت شخصی
خودشون دارن منابع طبیعی ومحیط زیست چند نسل رو نابود میکنن خدا ازشون نگذره، شما حساب کنید تو این 4 دهه چند درصد جنگلهای شمال نابود شدن و مقایسش کنید با قبلش
یقینا استان های شمال کشور بعد از انقلاب اصولاً توسعه صنعتی نداشتند و اگر یکی یا دو کارخانه هم در این بوده به علت عدم حمایت و سرمایه گذاری دولت از بین رفته اندازه مانند نساجی قایمشهر لطفاً به خاطر فضای سبز جلوی احداث صنعت را نگیرید چون بی اطلاع از موضوع هستید با ید جلوی ورود بی رویه مسافران به جنگل های شمال که یک معضل شده را بگیرید بیایید ببینید برای اقامت در جنگل چقدر از جنگل و شاخه ها را میشکنند بیایید ببینید وقتی در تعطیلات بسر می بریم چقدر چوب را در جنگل آتش می زنند و کسی جلوی این کار ها را نمی گیرد مگر محیط زیست نداریم به عنوان یک شمالی دلم می سوزد از جنگلی که می سوزد لطفاً در زمان تعطیلات سازمان محیط زیست متولی حفظ این جنگل ها از دست ازدیاد مسافران بی فرهنگ بشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی