بازدید 9083

دولت کشور را گران اداره می کند/ کاری که در حال حاضر انجام می دهیم بودجه نویسی نیست!

بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 95، مقدار 208 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری دولت و 42 هزار میلیارد تومان نیز صرف پروژه های عمرانی کشور شده است. برآوردها نشان می دهد که بودجه سال جاری نیز کم از بودجه های گذشته ندارد و بنا به گفته نمایندگان مجلس، بیش از 90 درصد بودجه کشور، صرف هزینه های جاری شده است.
کد خبر: ۷۵۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 27 November 2017

بودجه ما هنوز به نفت وابسته است/ روش بودجه ریزی باید تغییر کندبنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 95، مقدار 208 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری دولت و 42 هزار میلیارد تومان نیز صرف پروژه های عمرانی کشور شده است. برآوردها نشان می دهد که بودجه سال جاری نیز کم از بودجه های گذشته ندارد و بنا به گفته نمایندگان مجلس، بیش از 90 درصد بودجه کشور، صرف هزینه های جاری شده است.

به گزارش «تابناک»؛ نیمه کار ماندن پروژه ها به معنای این است که منابع کشور به دلیل تصمیم دولت در پروژه های مختلف در شهرها و روستاهای کشور پخش و تکه تکه شده و منابع کلان جدید برای اتمام سریع آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر، نحوه بودجه ریزی و نوع تقسیم بودجه به نهادهای مختلف در دولت باعث شده است که اعتبارات مورد نیاز برای اداره کشور در جاهای اصلی که نیاز به آن وجود دارد، هزینه نشود و به همین دلیل، این موضوع باعث بالا رفتن هزینه های جاری در کشور شده، که بیشتر آنها نیز مربوط به حقوق کارمندان می شود.

در همین زمینه، علی اصغر یوسف نژاد، نماینده مردم ساری در خصوص ضرورت تغییر در بودجه نویسی گفت: بودجه نویسی کنونی، از اهداف و انگیزه ها دور شده و در واقعیت کاری که ما در حال حاضر انجام می دهیم، بودجه نویسی نیست.

وی افزود: بودجه هدف ها و شاخص هایی دارد که بر اساس این شاخص ها تنظیم می شود؛ اما ما در هیچ بودجه ای ردیف متفرقه یا بودجه ی متمرکز نداریم و شاخص های بودجه شفاف بودن، نظارت درست و انضباط است.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: ما بیش از سیصد دستگاه در ارتباط با بودجه داریم که واقعا پاسخگو نیستند! یکی از مشکلات ما، نسبت بودجه های ملی به استانی است که بسیار بیشتر است.

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه موفقیت بودجه نویسی جدید در گرو همکاری و هماهنگی دولت و مجلس است، اظهار داشت: مجلس باید مطالعه گر و ناظر باشد و از طرفی دیوان محاسبات کشور نیز باید کمک کند و دولت و مجلس باید توافق و کمک کنند تا بودجه نویسی به روش قیمت تمام شده یا عملیاتی محقق و امسال در مجلس این مهم اجرایی شود.

یوسف نژاد ضمن بیان اینکه از مجلس پنجم در قانون برنامه ی سوم، بحث بودجه ی عملیاتی مطرح بوده، عنوان کرد: دست کم بیست سال از تفکر بودجه نویسی عملیاتی که در دولت های مختلف مطرح شده می گذرد، ولی به دلایل گوناگون هیچ وقت اجرایی و عملیاتی نشده و مهمترین دلیل هم اراده و خواست دولت بوده است. بودجه های هر سال نسبت به سال گذشته کمتر از نیم درصد تغییر داشته اند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: بودجه نویسی فعلی آسیب ها و پیامدهای منفی زیادی دارد و گرفتاری های بسیاری برای ما به وجود آورده است. در این روش توزیع بودجه در راه خودش محقق نمی شود و نظارت را سخت می کند.

وی ادامه داد: برای مثال ما درآمد هایی را پیش بینی می کنیم که در مبنای واقعیت ها نیست و از سوی دیگر، هزینه ها هم واقعی هستند و وقتی درآمدها با هزینه ها مقایسه می شود، متوجه می شویم که بدهی و کسری داریم و این روند سال هاست ادامه دارد.

یوسف نژاد در پایان با اشاره به نسبت نامناسب بودجه های جاری به بودجه های عمرانی گفت: هر ساله میزان قابل توجهی از بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود، در حالی که بودجه های عمرانی با وجود میزان اندک تخصیص یافته، اغلب صرف همین هزینه های دولت می شود و اگر بودجه بر اساس عملکرد و نیاز نوشته شود، منابع بهتر توزیع خواهد شد.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت کشور را گران اداره می کند عنوان کرد: مهم ترین دلیل افزایش هزینه های جاری این است که دولت خود در همه کارهای کشور دخالت می کند و مردم حضور کمتری دارند و همین موجب می شود تا دولت وارد میدان شده و با هزینه های کلان اداره کشور را بر عهده بگیرد که اصلا این شیوه درست نیست؛ بنابراین، باید مردم هم در اداره کشور سهیم باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسبت بودجه جاری کشور به بودجه عمرانی کشور تصریح کرد: بالای 90 درصد بودجه کل کشور را بودجه جاری و مابقی صرف هزینه های عمرانی و در اصطلاح به بودجه عمرانی کشور اختصاص می یابد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی باید به نحوی باشد که مردم طعم رفاه و آسایش را بچشند. اگر بودجه عمرانی بالای 50 درصد از بودجه جاری کشور باشد، می توانیم بگوییم مردم می توانند در رفاه زندگی کنند.

وی بر همین اساس افزود: دولت هزینه های جاری کشور را به نحوی افزایش داده تا هیچ بودجه ای صرف عمران و آبادانی کشور نشود، اینکه می گوییم هزینه های جاری افزایش یافته یعنی دولت یک پروژه ای را سال ها به درازا کشانده که در این سال نه تنها پروژه پیشرفت نمی کند، بلکه مستهلک شده و هزینه های استهلاک آن وارد هزینه های جاری کشور می شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۲
شما جلوی اختلاس ها را بگیرید بقیه اش با خدا.
از اول اینکاره نبوداید
ناتوانی هایتان را بحساب نخود سیاه نگذارید !
همیشه دولتها کشور را گران اداره کردند و هزینه اش ملت داد
دولت رکود
در طول این سالها بیش از ده هزار میلیارد دلار کمک به دو شرکت خودرو ساز بی کیفیت نمودید ،وبازار انحصاری درست نمودید و حقوقهای نجومی دادید ،، بیش از ده ها هزار میلیارد اختلاس نمودند ، و هر پروژهٔ عمرانی را با چند دست مداخله به پیمانکار ،بنجل کار دادید؟ آنوقت هم هر نماینده ای برای رای جمع کردن ،سرمایه کشور را به حوزه های انتخابیهٔ خود میکشاند و در پروژه ( اگر بشود نام آنرا پروژه گذاشت ) هزینه میکنند ،و زندگی را به مردم سخت نموده اید ،یک بار برای همیشه ،حقوق ‌و، دستمزدها را به روز نمایید ،ویارانه ها را حذف نمایید ،همین بوجه را هم از جیب مردم بعنوان مالیات غیر مستقیم میگیرید ،؟ لطف نمایید ، قبوض ،آب ،وبرق ،و گاز ،خانگی ،محله های متوسط نشین ،بین خیبان آزادی ،تا خیابان دکتر فاطمی را نگاهی بکنید ،تا متوجه شوید که چگونه شرکتهای دولتی مردم را غارت میکنند ،نمونه دفع فاضلاب ،که صدها هزار میلیارد تومان بابت حق اشتراک از مردم پول گرفتند ،که یک دهم آن هزینهٔ واقعی اجرای آن نیست ،اما ،هفتاد ،تا هشتاد در صد هزینهٔ آب مصرفی را بابت دفع فاضلاب میگیرند ،ودو آبونمان ،وارزش افزوده ،و عوارض آبرسانی ،وتبصره ،و سهم ابفای روستا ،و بعدا هم فاضلاب را به کشاورزان می فروشند ،گویی در واقع مملکت بی در و پیکر شده است ؟ واقعا همهٔ این ناهنجاری ها ،ومعضلات اجتماعی ،ناشی از عمل کرد نمایندگان در ادوار مختلف میباشد ،،،
برآوردها نشان می دهد که بودجه سال جاری نیز کم از بودجه های گذشته ندارد و بنا به گفته نمایندگان مجلس، بیش از 90 درصد بودجه کشور، صرف هزینه های جاری شده است.
موقع تصویب یادشون نبود حالا یادشون افتاده
تابناک جان خوب با این کارمند ها مشکل داری که خیلی گزارشات در این رابطه میزنی آخه خودت رو بزار جای کارمندا ببینم اون موقع هم همین حرفها رو میزنی؟؟ تو کشوری که کار نیست، تو کشوری که کار آزاد افتضاحه، اوضاع اقتصادی فاجعه است تنها چیزی که برای جوانان و مردم میماند استخدام شدنه دیگه دلخوشی نداری که کاری کنند و زندگی تشکیل بدهند.دولتی که برای بهبود فضای کسب و کار توان افزایش درآمد هاش رو نداره مجبور برای بستن دهن مردم استخدام کنه البته مردم هم چاره ای ندارند. انصافاً و خدایی اگر دزدی ها و اختلاس ها. برداشته بشه همه چیز درست میشه و شما اینها رو نمیبینی چسبیدید به حقوق کارمندا آخه؟؟؟؟ما تو.کشوری زندگی میکنیم که همین امشب تو تلویزیون میگفت 200میلیون تن برنج سفارش گذاری شده که 20میلیون تن از گمرک و 180میلیون تن قاچاق وارد شده میفهمی تابی قاچاق یعنی چی یعنی بخشی از درآمد دولت سوخت شده حالا هی شما بند کن به حقوق کارمندا خدایش اگر دولت این کارا رو.نکنه ما هم که توی این گرانی پولی پس انداز نکردیم که سرمایه داشته باشیم و به کاری بزنیم اینم با این اوضاع اسفبار بازار. پس خیل عظیمی از کارمندا به سر چهارراه ها و مشاغل کاذب اضافه میشن. البته دولت های ما که همه چیز رو گردن مردم مینداخت و مقصر مردم هستن و دولت هیچ وظیفه ای در کنترل تورم بهبود اوضاع اقتصادی،و بهبود شرایط رفاه اجتماعی نداره همه چی فقط مردم حالا تو این کشور فقط خدا لطف کرده و کارمند شدیم همینم شما با این تیتر ها از ما بگیر. هی تیتر بزن هی تیتر بزن هی تیتر بزن
باید هم گرون اداره کنه وقتی یه وزیر با خودنویس ۷۰۰ و خرده ای هزار تومن باید کار بکنه وقتی دفتر یه معاون وزیر فقط هفته ای ۲ کیلو انجیر خشک کیلویی ۸۰ هرار تومن مصرف میکنن گرون اداره کردن کاملا طبیعی هست
عدم تعریف وطیفه مشخص دستگاه ها و زیر بار مسئولیت نرفتن نهادهای دولتی، بطور نمونه چه کسی واقعا مسئول ترافیک و الودگی هوای تهران است؟ شاید بعمد سیستم اینگونه رفتار می کند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بهترین کار اصلاح یارانه های فراوان انرژی هست که باعث اسراف شده و به نفع کسانی هست که بیشتر مصرف کنندیعنی به نفع ثروتمندان هست چون انرژی برایشان بسیار ارزان بوده و تشویق به اسراف و هدر دادن منابع می شود در نتیجه هر روز شکاف طبقاتی را افزایش داده و باعث تبعیض می شود
هزینه های جاری در ایران با وجود رکود و بیکاری زیاد چند تا چیز هست؟حقوق های نجومی و اختلاس و واردات بیش از حد.
وقتی دولت ایران۱۸برابر جهان کارمند داره وقتی دولت دو تیم باشگاهی داره وقتی نمایندگان مجلس قوانینی برای استخدام قشر خاصی برای دولت تصمیم میگیرند و هرسال دولت با اضافه کردن سازمان موسسه و وزارت خانه جدید فکر میکنید قراره پیشرفتی انجام بشه و هزینه های دولتی کاهش داشته باشه نه قرار نیست کاری انجام بشه چرا که هرکی بیاد میگه یه سفره ای پهن است و درامد نفت هست بریز وبپاش رو ادامه میده
بیشترین اختلاسها از بودجه جاری هست که درهنگام اجرا به راحتی عین هلو برو تو گلو هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار