بازدید 2999

رشد شگفت انگیز بودجه مجلس در 13 سال

15 آذر ماه زمانی است که هر ساله باید دولت لایحه بودجه خود را تقدیم مجلس کند. با نزدیک شدن به این زمان واکاوی های بودجه های قبلی توسط کارشناسان صورت می گیرد و بعضاً نتایج شگفت انگیزی از آن استخراج می شود. به تازگی طی مصاحبه ای محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به نکاتی پیرامون بودجه مجلس اشاره کرده است که جای بسی تامل دارد. در این مصاحبه عنوان شده است که بودجه مجلس از سال 83 تاکنون 2300 درصد رشد کرده است.
کد خبر: ۷۵۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 25 November 2017

15 آذر ماه زمانی است که هر ساله باید دولت لایحه بودجه خود را تقدیم مجلس کند. با نزدیک شدن به این زمان واکاوی های بودجه های قبلی توسط کارشناسان صورت می گیرد و بعضاً نتایج شگفت انگیزی از آن استخراج می شود. به تازگی طی مصاحبه ای محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به نکاتی پیرامون بودجه مجلس اشاره کرده است که جای بسی تامل دارد. در این مصاحبه عنوان شده است که بودجه مجلس از سال 83 تاکنون 2300 درصد رشد کرده است.


به گزارش تابناک اقتصادی، هر ساله نقدهای فراوانی توسط کارشناسان به بودجه دولت وارد می شود و این انتقادات با نزدیک شدن به 15 آذر هر سال روندی رو به رشد پیدا می کند. در بین انتقادات به بودجه، انتقادات نمایندگان مجلس جایگاه ویژه ای دارد چرا که آن ها می توانند بر بودجه تاثیرگذار باشند. امسال نیز به مانند هر ساله، نمایندگان مجلس انتقاداتی را به بودجه سال 96 و حتی سال های گذشته وارد نمودند.


به عنوان نمونه در سال جاری بارها علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به رشد هزینه های جاری در کشور اشاره نموده و از این بابت دولت ها را مورد انتقاد قرار داد. در مورخه 22 تیر ماه 1396، در همایش مسوولان سازمان آموزش فنی و حرفه ‌ای کشور در قم گفت: یکی از مشکلات کشور عدم تعادل در نظام بودجه است. ۹۰ درصد بودجه کشور مربوط به امور جاری و ۱۰ درصد به امور عمرانی اختصاص دارد. لاریجانی با تأکید بر اینکه منابع ما از پول گاز و نفت کفاف بودجه جاری را نمی‌ دهد، تصریح کرد: از رئیس جمهور و همه مسئولان می ‌خواهم که با مردم صریح صحبت کنند تا مردم همه مشکلات را بدانند و بتوانند در همه امور یاری کنند. همچنین رئیس مجلس در مورخه 25 تیر ماه 1396 در حالی که در هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد حضور یافته بود، با اشاره به اینکه برای بودجه جاری کشور از سهم قابل توجهی از نفت استفاده می شود،گفت: نفت سرمایه است و باید صرف امور زیربنایی شود. این نشان دهنده یک خلل جدی در نظام کشور از نظر بودجه ریزی و امور دیوانی است. رئیس مجلس با اشاره به حجم وسیع دولت ادامه داد: ما چند میلیون کارمند داریم، وضع خدماتمان هم نارس است. امور دیوانی مفصل مانع پیشرفت شده است. لاریجانی با بیان اینکه کارآمدی سیستم در کشور ما ضعیف است، گفت: امسال سهم قابل توجهی از بودجه 96، بودجه جاری است یعنی پول نفت هم صرف هزینه جاری می شود. ما باید هزینه های زائد را کم کرده و کارآمدی را افزایش دهیم.


این انتقادات علی لاریجانی به بودجه و وضعیت هزینه های جاری در آن، کاملاً بجا و صحیح می باشد اما بهتر است نگاهی نیز به بودجه مجلس در سال های اخیر و در دوران قبل و بعد از ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه بیاندازیم و ببینیم مجلس در این زمینه چگونه رفتار کرده است. برای این منظور به مصاحبه اخیر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی رجوع می کنیم.


وی که از دوره ششم تا دهم نماینده مردم در مجلس بوده است در مصاحبه خود با روزنامه جامعه فردا گفت: بودجه مجلس هفتم 28 میلیارد تومان بسته شد، اما اکنون این بودجه به 680 میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر یعنی بودجه مجلس بین سال های 83 تا 96 حدود 2300 درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: 680 میلیارد تومان منهای بودجه مرکز پژوهش های مجلس و بودجه کتابخانه مجلس می باشد و آن ها نیز بودجه های جدایی برای خود دارند. تابش تصریح کرد: در حالی رشد بودجه مجلس 2300 درصد بوده که در مدت 13 سال، بودجه عمرانی کشور 858 درصد، بودجه بخش بهداشت و درمان کشور 1283 درصد و بودجه آموزش و پرورش کشور 779 درصد رشد داشته است.


حال باید دید سهم علی لاریجانی از این افزایش 2300 درصدی بودجه مجلس چقدر بوده است. لاریجانی از خرداد 1387 در مجلس هشتم تاکنون رئیس مجلس بوده و بودجه 1388 اولین بودجه دوران ریاست او بوده است. آمارها نشان می دهند دقیقاً از سال 1388 به بعد، هزینه های جاری قوه مقننه به شدت افزایش یافته است. در سال 1388 بودجه جاری مجلس هشتم نسبت به بودجه جاری مجلس هفتم از 53 میلیارد تومان به 106 میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی 100 درصدی داشته است. در سال 95 که آغاز مجلس دهم بوده، بودجه مجلس به 474 میلیارد تومان رسیده است و در سال 96 نیز این بودجه به 680 میلیارد تومان افزایش یافته است. بنابراین از زمان ریاست علی لاریجانی بر مجلس، بودجه مجلس رشدی 1183 درصدی داشته است.


با توجه به آمارهای فوق الذکر بهتر است هر یک از مسئولین قبل از اینکه دیگران را مورد نقد قرار دهند، ابتدا به نهادهای تحت ریاست خود نگاهی بیاندازند و اصلاحات را از نهادهای تحت ریاست خود آغاز کنند. نقدهای رئیس مجلس به بودجه کشور و مخصوصاً بودجه جاری کشور کاملاً بجا و منطقی است اما همین نقدها به بودجه مجلس نیز وارد است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار