بازدید 11949
پیمانه اقتصادی؛

از «بازگشت دلار به کانال ۴۱۰۰ تومانی» تا «قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری عراق با شرکت آمریکایی»

این پیمانه تیترهایی همچون کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا، هشدار نسبت به کیفیت نفت اورال روسیه، قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی کاهش یافت، افزایش قیمت نان درسراسر کشور اجرایی می‌شود، عکاسی در ثبت‌ احوال ممنوع شد، پیش بینی درباره افزایش چشمگیر قیمت نقره در ماه های آینده، پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آتی و افزایش 89 درصدی واردات گوشی تلفن همراه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 24 November 2017
از «بازگشت دلار به کانال ۴۱۰۰ تومانی» تا «قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری عراق با شرکت آمریکایی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا، هشدار نسبت به کیفیت نفت اورال روسیه، قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی کاهش یافت، افزایش قیمت نان درسراسر کشور اجرایی می‌شود، عکاسی در ثبت‌ احوال ممنوع شد، پیش بینی درباره افزایش چشمگیر قیمت نقره در ماه های آینده، پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آتی و افزایش 89 درصدی واردات گوشی تلفن همراه  را در بر دارد.


بازگشت دلار به کانال ۴۱۰۰ تومانی

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه دوم آذرماه، هر دلار آمریکا با رشد 99 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 82 ریال فروخته شد. پیش از این، سه شنبه بیست و سوم آبان ماه سال جاری بود که دلار آمریکا به رقم میانگین 41 هزار و 100 ریال برای فروش رسیده بود. هر یورو نیز با افزایش قیمت 86 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 48 هزار و 392 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 196 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 18 ریال گران تر فروخته شد. با توجه به رشد قیمت این سه ارز در روز ابتدایی از سومین ماه پاییز، به گفته فعالان، اکنون بیشتر معامله‌گران بازار باور دارند قیمت دلار در آذرماه به سختی به زیر ۴ هزار و ۱۰۰ تومان باز خواهد گشت و می‌توان این نقطه را به‌عنوان کف قیمت در نظر گرفت. این در حالی است که در مورد روند افزایشی توافقی میان معامله‌گران وجود ندارد. عده‌ای در انتظار بالا رفتن شدت دامنه نوسانات مانند آذر سال‌های اخیر هستند، حال آنکه گروه دیگر باور دارند قیمت تنها یک رشد کنترل شده را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد آنها، قیمت در ۲ ماه ابتدای پاییز نیز تنها یک رشد مدیریت شده را پشت سر گذاشت و عرضه بازارساز به اندازه‌ای است که مانع از افزایش دامنه نوسانات شود.

از «بازگشت دلار به کانال ۴۱۰۰ تومانی» تا «قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری عراق با شرکت آمریکایی»


کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا

روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی ست که در روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا به بالاترین نرخ خود از اواسط سال ۲۰۱۵ رسیده بود. دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش نگرانی ها در مورد اشباع بازار نفت بوده است و این امر موجب تضعیف اثر متوقف شدن یکی از خط لوله های صادراتی نفت خام کانادا به آمریکا، بر روی قیمت نفت شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۳۴ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۹۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۷ سنت کاهش، بشکه ای ۵۷.۸۵ دلار صورت گرفت. میزان تولید آمریکا نسبت به اواسط سال ۲۰۱۶، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است و به رکورد ۹.۶۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

هشدار نسبت به کیفیت نفت اورال روسیه

یکی از مقامات شرکت ترانس‌نفت هشدار داد همچنانکه میزان بیشتری نفت دارای سولفور اندک به چین صادر می‌شود، میزان سولفور صادرات نفت اورال روسیه به اروپا امسال و سال آینده به سطح بحرانی خواهد رسید. سرگی آندرونوف، نایب رییس شرکت ترانس‌نفت که شرکت انحصاری خط لوله ملی روسیه است، اظهار کرد این شرکت هیچ ظرفیت فناوری برای ادامه کاهش سطح سولفور نفت اورال برای خریداران اروپایی ندارد زیرا روند صادرات اورال دارای سولفور اندک به چین همچنان به رشد ادامه می‌دهد. به گزارش ایسنا، بخشی از دلیل این تغییر در مقصدهای صادراتی، افزایش عرضه گریدهای نفت خام رقیب در مدیترانه از جمله گرید CPC قزاقستان، نفت آذربایجان و نفت کردستان عراق است. این امر باعث شده نگاه روسیه برای گریدهای شیرین‌تر خود به شرق معطوف شود.

قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی کاهش یافت

روز پنج شنبه در بازارهای جهانی در پی تلاش سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر از افزایش‌های اخیر، قیمت طلا دوباره کاهش یافت. قیمت اونس طلا کاهش 40 سنتی داشت و به قیمت 1291 دلار و 10 سنت معامله شد. قیمت فلز زرد روز پنج شنبه در کمترین زمان به قیمت 1286 دلار و 70 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1293 دلار و 90 سنت به فروش رفت. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 14.8 دلار و نسبت به یک سال گذشته 103.20 دلار با افزایش همراه بود. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره با 2 سنت کاهش به قیمت هر اونس 17 دلار و 11 سنت معامله شد. فلز گرانبهای پلاتینوم هم 3 دلار کاهش داشت و هر اونس از این فلز به قیمت 934 دلار فروش رفت. بررسی یک ماه گذشته قیمت اونس در بازارهای جهانی حاکی از این است در 26 اکتبر قیمت فلز زرد در کمترین زمان 1266 دلار معامله شد و در بیشترین زمان 1293 دلار رسیده است. رویترز درباره دلیل کاهش قیمت طلا نوشت؛ پس از آنکه انتظارات برای افزایش نرخ بهره رنگ باخت و قیمت فلز زرد بالا رفت، امروز سرمایه‌گذاران به یکجافروشی برای سودگیری از افزایش اخیر روی آوردند که این مسئله قیمت را در بازار کاهش داد. 

افزایش قیمت نان درسراسر کشور اجرایی می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری نانوایان سنتی گفت: اجرای طرح افزایش قیمت نان در تهران به اتاق اصناف ایران واگذار شده و از روز شنبه در تهران به اجرا در می آید. وی اظهارداشت: افزایش قیمت در استان ها نیز با اعلام استانداری ها و فرمانداری ها با یک تا دو روز تاخیر اجرایی می شود. زراعتکار تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و افزایش 15 درصدی قیمت های جدید، نان بربری هفت هزار و 500 ریال، نان سنگک 9 هزار و 200 ریال، نان تافتون سنتی چهار هزار و 600ریال و نان لواش و تافتون گردان 2 هزار و 415 ریال می شود. زراعتکار اضافه کرد: نانوایان نرخ های مصوب را رعایت کرده و با کیفیتی مناسب نان مصرفی مردم را عرضه کنند تا طبق دستور وزیر، موضوع یکسان سازی آرد اجرا شود. وی اظهار کرد: با توجه به وضع فعلی افزایش هزینه‌های تمام شده تولید از جمله آب، برق، گاز و مزد کارگران، افزایش قیمت صورت پذیرفته در نهایت می‌تواند افزایش هزینه‌های تولید را جبران کند و سودی برای نانوایان ندارد.

عکاسی در ثبت‌ احوال ممنوع شد

رییس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران گفت: بر اساس حکم دیوان عدالت اداری عکسبرداری برای کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان دولت و ثبت احوال غیر مجاز است. منوچهر باستانی موغاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در گذشته برای مدتی شاهد بودیم که برای صدور کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان دولت و ثبت احوال عکس گرفته می‌شد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در موارد متعدد افراد فاقد تخصص کافی در این زمینه بودند، از سوی مردم گلایه های متعددی صورت گرفت و بر همین اساس انجام تخصصی کار از خواسته های اصلی و اساسی ما بود. باستانی گفت: حال قرار شده که عکس‌های کارت ملی در عکاسی ها گرفته شود.

پیش بینی درباره افزایش چشمگیر قیمت نقره در ماه های آینده

بانک بی ام او دومین بانک کانادایی است که نسبت به افزایش قیمت نقره در بلندمدت و عملکرد بهتر این فلز نسبت به طلا ابراز امیدواری کرده است. بر اساس این گزارش تحلیلگران بانک کانادایی بی ام او تاکید کردند که قیمت هر اونس نقره به زودی به بیش از 20 دلار خواهد رسید ولی قیمت طلا همچنان در محدوده 1200 تا 1300 دلاری تثبیت خواهد شد. پیش بینی بانک بی ام او نشان می دهد که قیمت جهانی هر اونس نقره در بلندمدت 17 درصد افزایش خواهد داشت. این بانک در ادامه پیش بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا به طور میانگین طی سال آینده میلادی به 1300 دلار خواهد رسید و این رقم برای نقره از مرز 19 دلار فراتر خواهد رفت. تحلیلگران بانک بی او او تصریح کردند: در شرایطی که بانک های مرکزی جهان نرخ بهره را همچنان پایین نگه داشته اند، تقاضای سرمایه گذاری برای نقره همچنان قوی خواهد بود و این مساله عامل مهمی برای تقویت قیمت نقره در ماه های آینده به شمار می رود. تقاضای سرمایه گذاری و رشد تقاضای صنعتی موجب خواهد شد تا قیمت هر اونس نقره در بلندمدت بالاتر از 20 دلار شود. اقتصاددانان این بانک اعلام کردند که فدرال رزرو آمریکا احتمالا در سال 2018 میلادی نرخ بهره را به 2 درصد افزایش خواهد داد. نرخ بهره آمریکا هم اکنون بین یک تا 1.25 درصد است. این بانک کانادایی انتظار دارد که فدرال رزرو طی سال آینده 2 بار نرخ بهره را افزایش دهد. به نقل از سایت طلا، پیش بینی می شود روند کند افزایش نرخ بهره آمریکا به همراه تشدید تنش های سیاسی در جهان می تواند موجب تقویت تقاضای سرمایه گذاری برای فلزات گرانبها به خصوص نقره و طلا شود.

پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آتی

رییس اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار ، مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی 6 هزار و 850 ، توزیع درب واحدهای صنفی 7 هزار و خرده فروشی 7 هزار و 700 تومان است. به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 6 هزار و 700 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 7 هزار و 700 تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین قیمت هر کیلو سینه با کتف 12 هزار، سینه بدون کتف 13 و فیله مرغ 15 هزار و 500 تومان است. رییس اتحادیه پرنده و ماهی افزایش تقاضا در برابر عرضه را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ در روزهای اخیر دانست. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به کاهش تقاضا برای خرید مرغ در چند روز آینده پیش بینی می شود که قیمت در بازار با روند کاهشی روبرو شود.

افزایش 89 درصدی واردات گوشی تلفن همراه

گمرک ایران از افزایش 89 درصدی واردات گوشی تلفن همراه به کشور خبر داد. براساس اعلام گمرک تاکنون یک میلیون و 362 هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش 185 میلیون و 306 هزار دلار وارد کشور شده که به لحاظ ارزش نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال 79 درصد رشد داشته است. سال گذشته 719 هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش 103 میلیون و 548 هزار دلار وارد کشور شد. /شبکه خبر

قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری عراق با شرکت آمریکایی

عراق و شرکت جنرال الکتریک آمریکا، قراردادی را به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه زیرساخت شبکه برق عراق به امضاء رساندند. هدف از اجرای این قرارداد، کمک به تامین برق مورد نیاز بیشتر مناطقی است که با کمبود جدی برق در قسمت‌های مختلف عراق روبرو هستند. جنرال الکتریک در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارزش این قرار داد بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است که می توان با این هزینه ۱۴ ایستگاه فرعی برق و تجهیزات مهم تامین برق از قبیل ترانسفورماتور، مدار شکن و تجهیزات خارجی را برای نوسازی ایستگاه های فرعی فعلی عراق را فراهم کرد. جنرال الکتریک اعلام کرد: این ۱۴ ایستگاه فرعی توان نیروگاه های برق استان نینوا، صلاح الدین، انبار، بغداد، کربلا، قادسیه و بصره را تقویت و شبکه ملی این کشور را از کمبود برق تامین می کند. همچنین جنرال الکتریک به وزارت برق عراق برای تامین مانبع از طریق چندین موسسه مالی کمک خواهد کرد. بر همین اساس از سال ۲۰۰۳ میلادی به دنبال حمله آمریکا به عراق علی رقم میلیاردها دلار هزینه در بخش زیر ساخت برق این کشور بسیاری از شهرهای عراق با کمبود برق جدی روبرو شده اند. /مهر


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
سر کوچه ما یه سرور تلفن هرروز خراب دستگاش چینی همه راسته روانی شدن!خوش به حال عراق و افغانستان ترانس امریکای گیرشون میاد!
همه میدانندقیمت واقعی دلاربیش از۵۰۰۰ تومان است که به گفته رییس اتاق بازرگانی بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده ولی دلار روند افزایش قیمت خودراشروع کرده وبزودی چشممان به جمال دلار۵۰۰۰ تومانی روشن خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
اعضای اتاق بازرگانی اکثرا صادر کننده خام فروشن معلومه میخوان ارزش پول ملی کاهش پیدا کنه تا جیب خودشون پرپول تر بشه و مردم بدبخت تر . یادمون نمیره موقعی که دلار 1000 تومن بود گفتن قیمت واقعی 2000 تومنه بعد گفتن 2500 بعد 3000 بعد 3500 پونصد الانم 4150 . این جماعت هیچ موقع سیر نمیشن . تابناک لطفا منتشر کن
نوش دارو بعدازمرگ سهراب. عده بسیار زیادی کارتهای ملی جدید خودرا دریافت کرده اند. افرادی بدون کمترین تخصص وحتی انگیزه عکسهایی باکیفیت پایین بر روی یکی از اصلی ترین مدارک شناسایی مردم الصاق کردن عکس سیاه وسفید درست گویی مثل عکس قاتلین وفراریها. من شخصا خجالت می کشم کارت ملی خودرا نشان بدهم. چرا ازقبل این مسائل ساده کارشناسی نمی شود اصلا چرا عکس رنگی الصاق نمی شود؟
وقتی کشور دست برخی افراد هزینه تراش باشه دلار به 10000 تومن هم میرسه.
حالا تاثیر حرف های 3 ماه پیش ترامپ در مورد برجام رو دیدید؟ دلار حدود 200 تومن به مرور گرون شد! اون موقع همه خوشحال بودند که حرفهاش هیچ تاثیری روی قیمت ارز نداشت.خخخخخخ. زهی خیال باطل!!!
پس مهندسین برق برن اونجا که کار فراوانه
میخوان با پول مردم ثروتشونو بیشتر کنند..کاهش ارزش پول ملی جز بدبخت کردن بیشتر مردمو و ثروتمندتر کردن بیشتر پولدارا هیچ خاصیت دیگه ای نداره.نگاه کنین به چین تو 6 سال گذشته زیر 5 درصد ارزش پول ملیش کم شده و صادراتش همه جا رو گرفته.از اون طرف ایران و ونزوئلا با بیش از 400 درصد کاهش ارزش پول ملی هیچ جای دنیا نیستن.تابناک لطفا منتشر کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر