بازدید 7889
پیمانه اقتصادی؛

از «چهارمین کانال‌شکنی پرقدرت شاخص بورس» تا «دو کالا که از ریاست جمهوری ترامپ بیشترین منفعت را بردند»

این پیمانه تیترهایی همچون تمدید کاهش تولید نفت منطقی است، کسری بودجه ۸ میلیارد پوندی بریتانیا، گرانی ۱۵ میلیون تومانی خودروهای خارجی طی یک هفته‌، تورم نقطه به نقطه به ۹.۶ درصد رسید، ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تیر ترامپ درباره نفت ایران به سنگ خورد و گرانی سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد اول آذرماه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 23 November 2017
از «چهارمین کانال‌شکنی پرقدرت شاخص جنب پل حافظ» تا «۲ کالا که از ریاست جمهوری ترامپ بیشترین منفعت را بردند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون تمدید کاهش تولید نفت منطقی است، کسری بودجه ۸ میلیارد پوندی بریتانیا، گرانی ۱۵ میلیون تومانی خودروهای خارجی طی یک هفته‌، تورم نقطه به نقطه به ۹.۶ درصد رسید، ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تیر ترامپ درباره نفت ایران به سنگ خورد و گرانی سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد اول آذرماه  را در بر دارد.


چهارمین کانال‌شکنی پرقدرت شاخص بورس جنب پل حافظ

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه اول آذرماه 96 با افزایش 564 واحدی معادل 0.64 درصد به رقم 89 هزار و 339 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 180 واحدی به رقم 28 هزار و 642 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 27 واحدی، عدد 17 هزار و 562 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 21 واحدی به رقم 13 هزار و 250 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.81 درصد، 776 واحد افزایش را رقم زد به سطح 96 هزار و 389 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 584 واحد افزایش به رقم 63 هزار و 60 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 231 واحد افزایش معادل 0.12 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 360 واحد را به نمایش گذاشت. پیش از این در تاریخ های بیست و نهم مهرماه، هفتم و بیست و چهارهم آبان‌ماه شاهد کانال شکنی های پاییزی شاخص کل بورس بودیم.

از «چهارمین کانال‌شکنی پرقدرت شاخص جنب پل حافظ» تا «کسری بودجه ۸ میلیارد پوندی بریتانیا»


افزایش قیمت نفت با کاهش شدید صادرات نفت کانادا به آمریکا

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز سه شنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۵۷ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش میزان صادرات خط لوله ی نفت خام کانادا به آمریکا و تاثیر آن در کاهش میزان ذخایر نفت خام آمریکا عنوان شده است. همچنین، انتظارات در خصوص تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک در پایان ماه جاری میلادی در افزایش قیمت ها تاثیر داشته است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۷۳ سنت (۱.۲ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۳۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۱۳ دلار (۲ درصد) افزایش، بشکه ای ۵۷.۹۶ دلار صورت گرفت. شرکت ترنس کانادا اعلام کرده تا پایان ماه نوامبر میزان صادراتی نفت خام به آمریکا از طریق خط لوله ی نفت خام کیستون، که در حال حاضر ۵۹۰،۰۰۰ بشکه  در روز است، را تا حداقل ۸۵ درصد کاهش خواهد داد. 

تمدید کاهش تولید نفت منطقی است

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات، گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باید مدت توافق جهانی کاهش تولید نفت را افزایش دهد تا ذخیره‌سازی بیش از حد نفت در جهان مهار شود، اما این سازمان در پی کاهش شدیدتر تولید نیست. وی اعلام کرد: در نشست آینده اوپک، اعضای این سازمان درباره تمدید توافق کاهش تولید مذاکره می‌‎کنند. به گفته وی، حدود ۱۵۸ میلیون بشکه دیگر باید از سطح ذخیره‌سازی نفت در جهان کاهش یابد. وزیر انرژی امارات گفت: هدف توافق، زدودن این عرضه مازاد و بازگرداندن بازار به توازن است؛ با ارزیابی وضع کنونی، تمدید توافق را لازم می‌دانم. المزروعی با ابراز خوشبینی درباره تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت، اعلام کرد گمان نمی‌کند دستیابی به توافق دشوار باشد. منطقی است که توافق تمدید شود؛ همه سود می‌کنند. با توجه به وضع کنونی عرضه و تقاضا، قیمت‌های کنونی نفت منطقی هستند؛ تقاضای نفت در سال جاری میلادی مطلوب است و از انتظارها فراتر رفته است و انتظار داریم در سال آینده میلادی نیز به رشد خود ادامه دهد. /بلومبرگ

کسری بودجه ۸ میلیارد پوندی بریتانیا

اطلاعات به دست آمده از سوی دفتر آمار ملی بریتانیا، حکایت از آن دارد که کسری بودجه بریتانیا در ماه گذشته میلادی یعنی اکتبر، به ۸ میلیارد پوند افزایش پیدا کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، تقریبا ۷ درصد جهش نشان می دهد؛ البته پیش از این کارشناسان اقتصادی انتظار کسری بودجه ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوندی را برای بریتانیا برآورد کرده بودند. این در حالی است که «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه داری بریتانیا برای جبران کسری بودجه این منطقه در مسیر گرفتن وام ۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوندی در سال مالی جاری و آینده میلادی حرکت می کند. از سوی دیگر، آمار کسری بودجه بریتانیا در ماه اکتبر بر روی چالش پیش رو بریتانیا در بحبوحه برگزیت تاکید می کند؛ ضمن اینکه افزایش نرخ تورم در بریتانیا به دنبال کاهش ارزش پوند از بعد برگزاری رفراندوم برگزیت، منجر به کاهش بودجه خانوارها و افزایش هزینه های خدمات و بدهی در بریتانیا شده است. جزئیات بیشتر

گرانی ۱۵ میلیون تومانی خودروهای خارجی طی یک هفته‌

طی هفته اخیر بازار خودروهای خارجی با افزایش قابل توجهی در قیمت ها روبه رو بود. البته بنا به اذعان فعالان بازار این قیمت‌ها کاذب بوده کمتر کسی اقدام به خرید خودروهای خارجی آنهم با این قیمت‌های غیر منطقی می‌کند. در بازار خودرو قیمت سوناتا با رشد 5 میلیون تومانی 185 میلیون تومان، سانتافه فول 2017 با رشد 9 میلیون تومانی 265 میلیون تومان، سورنتو 5 میلیون تومانی 300 میلیون تومان، سراتو 7 میلیون تومانی 162 میلیون تومان، تلیسمان با رشد 15 میلیون تومانی 225 میلیون تومان و النترا با رشد 8 میلیون تومانی با قیمت 165 میلیون تومان به فروش می‌رسد. افزایش قیمت خودروهای وارداتی در حالی بازار خرید و فروش این خودروها را راکد کرده که در این هفته خودروهای داخلی شاهد افزایش قیمتی نبوده است. /تسنیم

تورم نقطه به نقطه به ۹.۶ درصد رسید

مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آبان ماه سال ١٣٩٦ را منتشر کرد. شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩٠) در آبان ماه سال ١٣٩٦ برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٢٥٨,٤، ٢٥٥.٨ و ٢٦٨.٩ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی ١.١ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ترتیب ٩.٦، ٩.٥ و ١٠.٠ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش یافته است. جزئیات بیشتر

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 8/ 0درصدی به قیمت 76 هزار و 137 تومان معامله شدند. از نیمه دوم آبان، شاهد نوسان اندک قیمت اوراق تسهیلات در سطح 76 هزار تومانی هستیم. نرخ سود واقعی وام 8/ 21 درصد است. در ماه‌های اخیر رشد تدریجی تقاضای مسکن مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات پس از رسیدن به سقف 80 هزار تومانی، در اوج تقاضای تابستان شده است. علاوه بر این تأمین مالی «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن نیز مانع از تشدید نوسان «تسه»ها شد. با وجود اقبال متقاضیان از صندوق یکم، در ماه‌های اخیر ورود نقدینگی به این صندوق از سوی سپرده‌گذاران کاهش یافته است. به نقل از دنیای اقتصاد، در مورد وام از طریق اوراق نیز با وجود عدم تغییر شرایط وام، ارائه وام ۱۰ میلیون تومانی بدون سپرده از هفته آینده با هدف تقویت قدرت خرید متقاضیان اعلام شد.

تیر ترامپ درباره نفت ایران به سنگ خورد

وزیر نفت درباره توصیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش خرید نفت ایران، گفت: این سخنان تاکنون تاثیری بر صادرات نفت کشورمان نداشته است. بیژن زنگنه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا همچنین درباره وضعیت صادرات نفت به هند و برخی ادعاها مبنی بر کاهش واردات توسط هندی ها به علت واگذار نشدن توسعه میدان «فرزاد بی» به آنها بیان داشت: خرید نفت هندی ها از ایران در حال انجام است و مورد خاصی در واردات نفت توسط آنها وجود ندارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 27 آبان ماه امسال، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان از کشورهایی غیر از ایران به اندازه کافی وجود دارد، بنابراین می‌توان حجم خریداری نفت و مشتقات آن از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داد. ترامپ تاکید کرده بود: شرایط اکنون به گونه‌ای است که می‌توان خرید نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا از طریق آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد. این موضع ترامپ در حالی اتخاذ شده است که بر اساس توافق هسته ای، آمریکا نباید مانع از بهبود و عادی‌سازی روابط اقتصادی و صادرات نفت ایران شود. ایران اکنون حدود 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات صادر می کند که بیش از 60 درصد آن به مقصد کشورهای آسیایی و حدود 40 درصد به کشورهای اروپایی بارگیری می شود. صادرات نفت ایران به روزانه حدود یک میلیون بشکه در روز محدود شده بود که با اجرای برجام و رفع تحریم ها به سرعت رو به افزایش گذاشت.

گرانی سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد اول آذرماه

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افزایش قیمت 91 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 983 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 186 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 48 هزار و 306 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد اولین روز از آذرماه، 11 هزار و 178 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 20 ریال گران تر فروخته شد.

از «چهارمین کانال‌شکنی پرقدرت شاخص جنب پل حافظ» تا «۲ کالا که از ریاست جمهوری ترامپ بیشترین منفعت را بردند»

دو کالا که از ریاست جمهوری ترامپ بیشترین منفعت را بردند

تحلیلگران موسسه کاپیتال اکونومیکس تأکید کردند که ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا موجب تشدید تنش های سیاسی در عرصه بین المللی شده و این مسأله افزایش قیمت جهانی نفت و طلا دو کالای راهبردی را در پی داشته است. بر اساس این گزارش موسسه کاپیتال اکونومیکس در ادامه افزود: پیش بینی می شود تنش های سیاسی در دوره ریاست جمهوری ترامپ بیش از پیش تشدید شود و این مساله همچنان موجب تقویت تقاضا و قیمت طلا و نفت در سال های آینده خواهد شد. این گزارش افزود: ترامپ بارها با انتشار توییت های جنجالی، یک بحران دیپلماتیک بزرگ را رقم زده است. نگرانی ها نسبت به تشدید تنش ها در سوریه، کره شمالی و مسائل مربوط به ایران مهمترین عواملی است که می تواند بر قیمت جهانی نفت و طلا تأثیرگذار باشد. نفت برنت و طلا دو کالایی هستند که بیشترین سود را از تشدید بی ثباتی سیاسی در جهان طی یک سال گذشته کسب کرده اند. تحلیل منطقی این است که با ادامه ریاست جمهوری ترامپ و تشدید تنش های سیاسی، قیمت جهانی طلا و نفت طی سال های آینده نیز ادامه یابد. در صورتی که یک درگیری نظامی بین آمریکا و کره شمالی رخ دهد یا یک درگیری بزرگ در خاورمیانه حادث گردد، بی شک تقاضا و قیمت جهانی نفت و طلا با افزایش فزاینده ای روبرو می شود. البته از سوی دیگر سیاست های سختگیرانه پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره می تواند مانع بزرگی برای افزایش قیمت طلا و نفت طی ماه های آینده باشد. به نقل از سایت طلا، به نظر می رسد سیاست های تجاری ترامپ در عرصه بین المللی نیز می تواند تأثیر مهمی بر نوسانات بازارهای جهانی داشته باشد. تاکید ترامپ بر تقویت سیاست های حمایتی در عرصه تجارت بین المللی و مخالفت با ادامه عضویت آمریکا در پیمان تجارت آزاد نفتا موجب نگرانی های گسترده ای شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی