بازدید 3239
بازار نفت در هفته ای که گذشت

بازار در انتظار تصمیم اوپک

هفته ای که گذشت، با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکا و خنثی شدن تلاش های سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، قیمت های نفت جهشی تجربه نکرد اما همچنان فراتر از 60 دلار در هر بشکه باقی ماند.
کد خبر: ۷۴۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 22 November 2017
هفته ای که گذشت، با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکا و خنثی شدن تلاش های سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، قیمت های نفت جهشی تجربه نکرد اما همچنان فراتر از 60 دلار در هر بشکه باقی ماند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بازار نفت معتقدند که تقاضا برای نفت به این زودی دچار کاهش نخواهد شد.

به باور «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک، دلیلی برای نگرانی سرمایه گذاران صنعت نفت از کاهش تقاضای جهانی برای این محصول، پیش از سال 2040 میلادی وجود ندارد، بلکه با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت جهان، ممکن است در دو دهه آینده با کمبود برق و گاز هم روبرو شویم.

موسسه تحقیقاتی «بی ام آی ریسرچ» نیز اعلام کرد: پس از مذاکره شرکت‌های ایرانی و بلژیکی در ماه اخیر برای اجاره کشتی تولید «ال ان جی»، انتظار می رود ایران تا پایان سال 2018 میلادی نخستین محموله خود را صادر کند.

از جمله دستاوردهای دیگر هفته اخیر بازار انرژی ایران، صدور احتمالی نفت به لهستان بود. در حالی که با کاهش ورود نفت خام ترش به اروپا برخی پالایشگاه های اروپایی برای تامین این نوع نفت به سایر مناطق روی آورده اند، نفت خام ایران به زودی راه خود را به سوی بازار لهستان باز خواهد کرد.

شرکت «پی کی ان اورلن» یک محموله نفت خام برای بارگیری در روزهای 24 و 25 نوامبر (سوم و چهارم آذر) از ایران خریداری کرد؛ آخرین باری که لهستان از ایران نفت خام خریداری کرد، اوایل سال جاری بود.

صدور نفت ایران به هند کاهش داشت. آمار منابع تجاری و داده های موسسه تامسون رویترز نشان می دهد که میزان واردات نفت هند از ایران در ماه اکتبر (مهر - آبان) 38.9 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت و به 467 هزار و 600 بشکه در روز رسید. 

گرچه این رقم نسبت به ماه سپتامبر (شهریور - مهر) 12.5 درصد رشد نشان می دهد.

حجم کل واردات نفت هند در ماه اکتبر به 4 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید 


** بازار در انتظار تصمیم اوپک

با توجه به نزدیک شدن به نشست 30 نوامبر اوپک (9 آذر) رایزنی و اظهارنظرها در باره تمدید توافق کاهش تولید افزایش یافته است. وزیران انرژی اعضای اوپک بر تمدید این برنامه اتفاق نظر دارند.

«سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات، با تاکید بر رسیدن به اتفاق نظر برای تمدید توافق سازمان اوپک، معتقد است که کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان باید به منظور احیای توازن بازار، توافق را پس از ماه مارس ٢٠١٨ (اسفند و فروردین آینده) تمدید کنند. المزروعی معتقد است که تمدید توافق به طور قطع مورد نیاز است.

ابرشرکت های انرژی روسی نیز گرچه هنوز موافقت خود را برای ادامه مشارکت با اوپک و تمدید کاهش تولید ابراز نکرده اند اما رایزنی ها در این باره را ادامه می دهند.

«الکساندر دیوکف» مدیرعامل شرکت گازپروم نفت روسیه در هفته اخیر اعلام کرد رایزنی ها میان شرکت های انرژی روسیه بر سر توافق کاهش تولید یک هفته دیگر ادامه خواهد یافت.

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان که حامی تمدید برنامه کاهش تولید است، انتظار دارد که بازار نفت تا مارس ٢٠١٨ یعنی زمان انقضای توافق نیز، با مازاد عرضه روبرو باشد. 

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی روسیه هفته گذشته خبر داد که اَبَرتولیدکنندگان نفت این کشور و «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در رایزنی های اخیر خود با تمدید 6 ماه کاهش تولید نفت این کشور همسو با برنامه اوپک موافقت کردند.

با توجه به برنامه ها و پروژه های انرژی جدید روسیه در سال 2018، ابرشرکت های نفتی با تمدید 6 ماه این برنامه موافقت کردند، اما به تمدید توافق تا پایان سال 2018 روی خوش نشان ندادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار