بازدید 4215

حباب بازار سکه و ناخرسندی طلا فروشان

بازار سکه این روزها دچار حباب قیمتی شده و نزدیک 2 میلیون ریال بالاتر از قیمت واقعی آن معامله می شود؛ وضعیتی که نه تنها مردم بلکه دست اندرکاران طلا را نیز ناخرسند کرده است.
کد خبر: ۷۴۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 22 November 2017
بازار سکه این روزها دچار حباب قیمتی شده و نزدیک 2 میلیون ریال بالاتر از قیمت واقعی آن معامله می شود؛ وضعیتی که نه تنها مردم بلکه دست اندرکاران طلا را نیز ناخرسند کرده است.

به گزارش ایرنا، هرچند برخی فعالان بازار طلا افزایش قیمت سکه در بازار ایران به افزایش جهانی قیمت طلا و نیز رشد نرخ دلار آمریکا در برابر ریال نسبت می دهند اما بررسی های ایرنا نشان می دهد که چنین ارزیابی هایی صحت ندارد زیرا رشد قیمت سکه در یکماه گذشته متناسب با افزایش نرخ اونس طلا و نیز قیمت دلار در بازار آزاد تهران نبوده است.

حباب بازار سکه و ناخرسندی طلا فروشان

براساس این بررسی ، با وجود تلاطم قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در طول آبان ماه، تغییر قیمتی چندانی را پشت سر نگذاشته است و در محدوده 1280 دلار معامله شده و حتی قیمت آن در پایان آبان ماه نسبت به ابتدای این ماه 2 دلار کاهش ثبت کرده است.

هر دلار آمریکا نیز در بازار تهران در ابتدای آبان ماه 40180 ریال بود که در 30 ابان به رقم 40930 ریال رسید یعنی در طول یک ماه 750 ریال رشد کرد که بیانگر رشد 1.8 درصدی آن است.

با این همه قیمت سکه تمام طرح جدید (امامی) در طول آبان ماه گذشته به تنهایی یک میلیون و 385 هزار ریال رشد داشت یعنی 9.59 درصد رشد را در طی یک ماه ثبت کرد که بیشترین رشد از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز با حدود 3 درصد رشد در پایان آبان ماه به حدود یک میلیون و 265 هزار ریال رسید که با توجه به رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و نیز نرخ برابری دلار آمریکا معقول به نظر می رسد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی اکنون در حالی بیش از 14 میلیون و 441 هزار ریال به فروش می رسد که به گفته «محمد کشتی آرای» رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر حدود یک میلیون و 900 هزار ریال بیش از قیمت واقعی آن است.

وی درباره وضعیت کنونی حاکم بر بازار سکه به خبرنگار ایرنا گفت که بازار در روزهای آینده از این حباب تخلیه می شود زیرا بخش قابل توجهی از این افزایش ناشی از نامتعادل بودن عرضه و تقاضای سکه در بازار است.

این فعال بازار سکه و طلا افزایش تقاضا در بازار سکه را به پایان یافتن ماه صفر و آغاز جشن ها و اعیاد اسلامی مرتبط دانست که سبب شده مردم برای خرید سکه به بازار مراجعه کنند.

«آیت محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران و نایب رئیس اتحادیه طلا نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در دو ماه گذشته فضای سیاسی حاکم بر جهان، بیشترین اثر را بر معاملات جهانی طلا و قیمت آن داشته است که اثر آن را بر نوسان های حاکم بر بازار داخلی نیز شاهدیم.

وی با بیان اینکه بازار با افزایش مقطعی رشد تقاضا رو به رو شده است، گفت: در کنار خریداران واقعی طلا، ممکن است عده ای با توجه به افزایش نرخ دلار، برای حفظ ارزش سرمایه خود و تبدیل پول نقد به طلا، به بازار مراجعه کنند که این امر بر رشد نامناسب قیمت ها و حبابی شدن آن اثرگذار است.

این فعال صنعت طلا و جواهر، وضعت نوسانی و بروز حباب قیمتی در بازار طلا و سکه را مطلوب فعالان این بخش ندانست و گفت: به میزانی که قیمت ها غیرواقعی رشد کند، از خریداران طلا نیز کاسته می شود که اثر بلندمدت آن بر صنعت طلا و جواهر نامطلوب است.

وی تاکید کرد: فعالان واقعی بازار سکه و طلا چنین نوسان های قیمتی را نمی پسندند و ترجیح می دهند بازار در یک شرایط آرام و مطلوب قرار گیرد.

وی در عین حال با بیان اینکه ممکن است عده ای با انگیزه های سوداگرانه به بازار سکه ورود کنند و بخواهند قیمت ها را غیرواقعی افزایش دهند، اظهار داشت: اگر چنین افرادی وجود داشته باشند که دنبال ایجاد بازار سیاه باشند، تعداد آنها بسیار اندک است.

به گزارش ایرنا، قیمت سکه در آبان ماه امسال در حالی حدود 9.6 درصد رشد کرد که پارسال در همین مقطع زمانی تنها 39 هزار ریال یعنی حدود 0.35 درصد رشد قیمت داشت و این در شرایطی بود که قیمت دلار در همان بازه زمانی 2.5 درصد یعنی 930 ریال افزایش یافته بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل