بازدید 3082

پایین بودن ضریب بازده سرمایه‌گذاری عامل توسعه نیافتگی صنعت بیمه

اقتصاد دارای سه رکن اصلی یعنی بانک، بیمه و بازار سرمایه است و ما مشاهده می‌کنیم که صنعت بانک‌‌داری به صورت طبیعی فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما صنعت بیمه حداقل ۲۰ سال عقب مانده است.
کد خبر: ۷۴۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 21 November 2017
اقتصاد دارای سه رکن اصلی یعنی بانک، بیمه و بازار سرمایه است و ما مشاهده می‌کنیم که صنعت بانک‌‌داری به صورت طبیعی فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما صنعت بیمه حداقل ۲۰ سال عقب مانده است.

علیرضا حجتی، عضو هیئت مدیره و دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارافرین در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: یکی از ارکان مهم که اقتصاد کشور را می‌تواند ساماندهی کند صنعت بیمه است اما متاسفانه امروز مردم و مسئولین به صنعت بیمه بها نمی‌دهند.

حجتی گفت: با ورود آقای همتی کارهای زیربنایی خوبی در صنعت بیمه انجام گرفته و آیین‌نامه‌های جدید در حال تنظیم است، اما هنوز کارها و اقدامات زیادی برای این صنعت باید انجام شود به طوری که این صنعت نیاز مبرم به پوست اندازی دارد تا به اوج برسد، چراکه صنعت بیمه آینده روشنی دارد به خصوص آن که در برنامه ششم توسعه به بیمه زندگی توجه زیادی شده‌ و افزایش ضریب نفوذ بیمه به هفت درصد پیش‌بینی شده‌است.

دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارآفرین بیان داشت: بسیاری از کشورها و بیمه‌های خارجی علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه ایران دارند و زمانی که یک شرکت بزرگ بیمه اتکایی دنیا به بازار ایران ورود می‌کند، در حقیقت یک بازار بکر را در ایران یافته است، اما متاسفانه دولت و مدیران ارشد شرکت‌های بیمه از این فرصت بزرگ غافل هستند.

**نیاز به برنامه‌ریزی برای توسعه بیمه زندگی داریم

این کارشناس ارشد بیمه گفت: برای افزایش ضریب نفوذ بیمه زندگی نیاز به برنامه‌ریزی و آیین‌نامه‌های دقیق نیاز دار و دولت باید در این زمینه کمک کند.

**پایین بودن ضریب بازده سرمایه‌گذاری عامل توسعه نیافتگی صنعت بیمه

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین با اشاره به علل عقب ماندگی صنعت بیمه گفت: سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه ضریب بازده سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کمتر است رغبت نمی‌کند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین برای جذب سرمایه‌گذاری باید صنعت بیمه را تقویت کنیم. یعنی باید عوارض‌ها و ارزش‌افزوده از صنعت بیمه را حذف کنیم، تا این صنعت به کمال برسد.

** استاندارد شدن گزارشگری مالی شرکت‌ها زمان براست

حجتی در مورد استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) بر صنعت بیمه گفت: IFRS در حقیقت یک شفاف‌سازی صورت‌های مالی است که طبق دستور سازمان بورس تا پایان آبان ماه صورت‌های مالی باید طبق استاندارد IFRS تنظیم شود. این استاندارد گپ‌های مالی شرکت‌های بیمه را رفع خواهد کرد یعنی اگر شرکت‌های بیمه ذخیره خسارت معوق داشته باشند IFRS این موضوع را شفاف‌سازی می‌‌کند و دیگر شرک‌ها نمی‌توانند ذخیره معوق را کم یا زیاد جلوه دهند.

دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارآفرین افزود: اگر این استاندارد حسابداری به صورت یک دفعه صورت گیرد شرکت‌های بیمه دچار شوک خواهند شد زیرا ده‌ها سال است که به یک نوع حسابداری عادت کرده‌‌بودند.

وی ادامه داد: طبق اعلام رسمی بانک مرکزی بیش از سه هزار میلیارد تومان کسری ذخایر خسارت معوق در بیمه شخص ثالث داریم. بنابراین صنعت بیمه به زمان نیاز دارد تا مشکل نسبت های خسارت را حل شود.

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین با اشاره به اینکه در دنیا به کشورهای که می‌خواهند استاندارد IFRS را انجام دهند چهار سال وقت می‌دهند تا شرکت‌ها خود را براین استاندارد منطبق کنند، گفت: اگر به شرکت های بیمه ای فشار بیاوریم تا یک دفعه گزارشگری مالی خود را منتطبق بر IFRS شفاف سازی کنید، بسیاری از شرکت ها با مشکل مواجه خواهند شد بنابراین با ید کاری کنیم تا آسیبی به عملکرد شرکت ها وارد نشود تا این شرکت ها با قدرت به کار خود ادامه دهند و با کمک این شفافیت ها هر روز بهتر از دیروز شوند.

** IFRS عامل توسعه صنعت بیمه می‌شود

دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارافرین افزود: استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) کمک بسیار خوبی است به سهامداران و بیمه‌گذاران زیرا می‌توانند شرکت برتر در صنعت بیمه را انتخاب و سهام یا بیمه‌نامه خود را با خیال آسوده خریداری کنند، بنابراین شفافیت موجب توسعه صنعت بیمه می‌شود.

وی بیان داشت: طبق قانون تا ۴۰ درصد از سهام شرکت‌های بورسی را شرکت‌های خارجی می‌توانند خریداری کنند و زمانی شرکت‌های خارجی بین‌المللی به صنعت بیمه ایران وارد می‌شوند که حسابداری شرکت‌های ایرانی طبق استاندارد IFRS تنظیم شده باشد.

**تعرفه حق بیمه در حداقل خود قرار دارد

حجتی در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنعت بیمه گفت: نرخ تعرفه بیمه مرکزی هم اکنون در پایین ترین کف خود قراردارد و نرخ دلار تاثیری بر نرخ حق بیمه نامه ندارد.

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین افزود: نرخ دلار موجب می‌شود سرمایه بیمه‌شدگان افزایش یابد، در این صورت چون نرخ حق بیمه در کف است متعاقبا نرخ حق بیمه افزایش خواهد یافت، این افزایش حق بیمه ناشی از نرخ بیمه نیست بلکه ناشی از افزایش نرخ ارز است، بنابراین افزایش نرخ ارز موجب می‌شود نرخ حق بیمه افزایش یابد و افزایش نرخ حق بیمه احتمالا ضریب نفوذ بیمه را افزایش خواهد داد.

وی در پایان در مورد فرهنگ سازی بیمه گفت: باید فرهنگ سازی به گونه‌ای باشد که هم مردم به بیمه علاقه مند شوند و هم مدیران ارشد بیمه بر شفاف سازی تاکید کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر