بازدید 3466
وزیر نفت در پاسخ به مهر؛

قیمت‌ گاز صادراتی را مقایسه نکنید

وزیر نفت گفت:مذاکره با شرکت مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در حال انجام بود که به دلیل خریداری این شرکت توسط شاخه نفتی شرکت توتال، مذاکرات به مشکل برخورد.
کد خبر: ۷۴۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵ 20 November 2017
وزیر نفت گفت:مذاکره با شرکت مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در حال انجام بود که به دلیل خریداری این شرکت توسط شاخه نفتی شرکت توتال، مذاکرات به مشکل برخورد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت، در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه مطالعاتی استحصال ترکیبات سنگین +C2 خروجی پالایشگاه فجر جم در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با ارزان فروشی گاز به  شرکت IFLNG (تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارک و شرکت نروژی Hemla) جهت تولید گاز مایع‌شده (LNG) صادراتی، گفت: نرخ گاز صادراتی به ترکیه قیمت متفاوتی است و نمی توان آن را با سایر نرخ های صادرات مقایسه کرد.

وی اظهار کرد: از سویی دیگر کف قیمت را برای فروش گاز به شرکت نروژی، قیمت گازی قرار دادیم که به واحدهای پتروشیمی تخصیص می دهیم. این در حالی است که برای انجام این کار به طور عمومی اعلام کردیم و اگر شرکتی توانایی انجام امر مشابه این شرکت نروژی با استانداردهای مدنظر را داشت، قبول این پروژه از سوی آن بلامانع بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت حضور شرکت مرسک در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، اظهار کرد: مذاکره با این شرکت در حال انجام بود که به دلیل خریداری این شرکت توسط شاخه نفتی شرکت توتال، مذاکرات ایران با شرکت مرسک به مشکل برخورد؛ چرا که در این حالت شرکت فعال در توسعه هر دو سوی پارس جنوبی، یک شرکت (توتال) محسوب می شود. البته چند شرکت دیگر پیشنهاد حضور داده اند که این پیشنهادات در حال بررسی است.

زنگنه تصریح کرد: ما صادرات گاز نداریم؛ بلکه گاز را به یک واحد صنعتی می فروشیم و شرکت خریدار است که ال ان جی تولید شده را می فروشد.

تصمیمات احساسی گذشته، سد راه اصلاح وضعیت کارکنان نفت

وزیر نفت همچنین درباره وضع کارکنان مدت موقت صنعت نفت و نارضایتی آنان از شرایط گفت: از شرایطی این کارکنان ناراضی هستیم؛ زیرا جمعی از کارکنان وضع خوبی ندارند؛ چند ماه است که در حال مطالعه روی این موضوع بوده‌ایم و  امروز برای بررسی وضع کارکنان مدت موقت جلسه داریم. البته رسیدگی به این مسئله کار پیچیده ای است؛  به هر حال زمانی بر مبنای تصمیم‌های احساسی، اقدام‌هایی انجام شد که به این سادگی نمی شود شرایط را اصلاح کرد و در این زمینه با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

زنگنه با بیان این که نیت ما کمک به وضع کارکنان است، گفت: این کار فرآینده ساده‌ای ندارد بلکه کار پیچیده و سنگینی است که اصلاح آن نیاز به کار بیشتری دارد.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره این که گروهی از کارکنان صنعت نفت با سابقه طولانی فعالیت در صنعت نفت وضع نامشخصی دارند، گفت: وضع  آنها مشخص است و طبق قانون کار، فعالیت دارند؛ آنان خواهان بهبود شرایط حقوقی خود هستند و این موضوع  نیز در حال بررسی است.

مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید زمانبر است

زنگنه در باره آخرین اقدام‌ها برای مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید۲ گفت: همان طور که پیش تر گفته شد، کارها برای مهار آتش در حال انجام است و دو بخش دارد؛ نخست این که حفاری چاه‌های کمکی را آغاز کنیم و اکنون دکل‌ها برای حفر چاه‌های کمکی به‌منظور مهار فوران و آتش چاه از پایین (Bottom Kill) برپا شده است و دوم اقدام‌هایی برای مهار فوران و آتش از سطح و دهانه چاه است که فعالیت‌های در حال پیشرفت است، به این صورت که سعی کرده اند محیط پیرامون چاه را پاک سازی کنند و امکانات لازم نیز تامین شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: همه سعی مان این است که همکاران ما با آرامش بتوانند در منطقه عملیاتی رگ سفید بدون وقوع اتفاقی، کار کنند. هم اکنون مهارگران تلاش می‌کنند اگر بتوانند از سطح چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید-۲ را خاموش کنند و اگر این کار انجام نشد از کف بتوانیم چاه را مسدود کنیم که آن هم به موازات در حال انجام است.

زنگنه در باره زمان مهار آتش چاه گفت: نمی توانم زمان دقیقی برای این کار اعلام کنم؛ اما تیم عملیات مهار همه تلاش خود را برای کنترل فوران و اطفای حریق چاه ۱۴۷ رگ سفید-۲ انجام می دهند.

بیشتر اوپکی‌ها موافق تمدید هستند

وزیر نفت در باره نشست عادی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نهم آذرماه گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تمدید کاهش تولید اعضای اوپک، ایران دوباره از کاهش تولید مستثنی می‌شود؛ گفت: اگر کاهش تولید تمدید شود؛ مستثنی بودن ایران از کاهش تولید هم تمدید می‌شود.

زنگنه در پاسخ به گفته‌های اخیر درباره قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال با بیان این که این اظهارات در باره قرارداد توتال بیمارگونه شده است؛ گفت: قرارداد ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال یک قرارداد معتبر است و این قرارداد پیش می‌رود.

این مقام مسوول درباره وضع همکاری ایران با شرکت‌های روسیه گفت: ما با تعدادی از شرکت‌های روس یادداشت تفاهم امضا کردیم و مذاکرات در این بخش پیش می رود.

وی در پاسخ به این سوال که روس‌ها اعلام کرده‌اند تمایل دارند تا ۳۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: شرکت روسنفت این موضوع را اعلام کرده است و ما هم علاقه‌مند به سرمایه گذاری آنها هستیم اما اکنون در مرحله یادداشت تفاهم هستند و باید به ما پیشنهاد بدهند که با توجه به این که زمان ارائه پیشنهادشان فرا نرسیده است؛ هنوز پیشنهاد خاصی به ما نداده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل