بازدید 20498
معاون سازمان محيط زيست و مديركل ستاد احياي درياچه اروميه؛

دولت در سال 96 هيچ اعتباري براي درياچه اروميه اختصاص نداد/ عمليات تثبيت درياچه موفق اما عمليات احيای ناموفق بود

در رابطه با اينكه چرا درياچه اروميه به رغم تأكيدهاي فراوان مقامات ارشد دولت يازدهم و دوازدهم، سرنوشت نگران كننده و نامشخصي دارد، گمانه هاي فراواني مطرح است. مثل اين گمانه كه مردم محلي در برابر تلاش ها براي احياي درياچه مقاومت نشان مي دهند؛ اما در ميان همه گمانه ها، سخن نفر دوم ستاد احيا قابل تأمل است. دكتر تجريشيبر این باور است، دولت در تأمين اعتبارهاي لازم براي فرايند احيا به تعهدات مكتوب خود عمل نكرده است.
کد خبر: ۷۴۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ 19 November 2017
دولت در سال 96 هيچ اعتباري براي درياچه اروميه اختصاص نداد/ عمليات تثبيت درياچه با موفقيت انجام شد، اما عمليات احياء موفق نبود
در رابطه با اينكه چرا درياچه اروميه به رغم تأكيدهاي فراوان مقامات ارشد دولت يازدهم و دوازدهم، سرنوشت نگران كننده و نامشخصي دارد، گمانه هاي فراواني مطرح است. مثل اين گمانه كه مردم محلي در برابر تلاش ها براي احياي درياچه مقاومت نشان مي دهند؛ اما در ميان همه گمانه ها، سخن نفر دوم ستاد احيا قابل تأمل است. دكتر تجريشيبر این باور است، دولت در تأمين اعتبارهاي لازم براي فرايند احيا به تعهدات مكتوب خود عمل نكرده است.
 
به گزارش «تابناك»؛ اخبار نگران كننده و عجيبي كه از حوضه آبريز درياچه اروميه منتشر مي شود، حكايتي تلخ از يك ناكامي بزرگ در فرايند احياي درياچه اي است كه قول رسمي و مستند آن را شخص اول دولت يازدهم و دوازدهم به بيش از 5 ميليون تن از مردم شمال غرب ايران داد؛ وعده اي كه يا رئيس جمهور آن را فراموش كرد و يا در گيرودار مشكلات اقتصادي كشور از اولويت هاي كاري كابينه خارج شد.

اگر از سير نزولي درياچه اروميه تا سال 1392 و شرايط غم انگيزي كه به دست آورده بود بگذريم، در اين سال و با روي كار آمدن دولت يازدهم، تشكيل ستاد احياي درياچه، اميدها را براي بازگشت حيات به اين اكوسيستم طبيعي و مهم كشور زنده كرد؛ اميدهايي كه اكنون و پس از گذشت چهار سال، رنگ و بوي خود را باخته است.

دكتر مسعود تجريشي، مديركل تلفيق و برنامه ريزي ستاد احياي درياچه اروميه، در رابطه با نقدهايي كه به فرايند احيا و شرايط حاكم بر درياچه وجود دارد، به «تابناك» گفت: ما همچنان تلاش هاي خود را براي احياي درياچه دنبال مي كنيم و شرايط جديد كه در آن آقاي كلانتري رئيس سازمان محيط زيست نيز شده، اوضاع را براي ما بهتر كرده است.

تجريشي در مورد اين نقد كه با انتصاب شما و دكتر كلانتري به مقام معاونت و رياست سازمان، گويا ستاد احيا رها شده است، اضافه كرد:  اين نقد وارد نيست. شما تصور كنيد وزارت خانه جديدي در كابينه تشكيل شود. در اين شرايط، آيا مي توان مدعي شد كه رئيس جمهور وقت رسيدگي و نظارت به وزاتخانه جديد را ندارد؟ شرايطي كه براي ما در ستاد ايجاد شد نيز دقيقاً به همين منوال است.

وي ادامه داد: شايد در سال هاي اول احيا، اين نگراني باشد كه عدم تمركز ما روي كار ستاد مشكل آفرين است، حالا كه دورات تثبيت درياچه با موفقيت گذشته، ديگر طرح اين مباحث درست نيست.

معاون زيست انساني سازمان محيط زيست ادامه داد: هم اکنون نهادهايي كه قرار بود، امور برنامه ريزي و نظارت را بر عهده بگيرند، تشكيل شده و امور اجرايي نيز كه بر عهده نهادهاي اجرايي است، از اين رو كه ما تمام وقت در خدمت ستاد احيا باشيم، زياد دغدغه اصلي نيست.

تجريشي با تأكيد بر اينكه اجراي برنامه ها بر عهده وزارت خانه هايي مثل كشاورزي و نيروست و نظارت بر آنها نيز بر عهده دانشگاه تبريز و اروميه است، ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایي و سازمان برنامه و بودجه نيز در اين ميان وظيفه تأمين بودجه و اعتبار را بر عهده دارند.

اين معاون دكتر كلانتري در سازمان محيط زيست كشور در ادامه بحث تصريح كرد: در حال حاضر كه آقاي كلانتري رئيس سازمان محيط زيست و عضو كابينه دولت دوازدهم است، شرايط براي پيگيري مسائل درياچه بهتر شده و ما مي توانيم با سرعت و  توان بيشتري مكاتبات خود را با نهادهاي اجرايي پيگيري كنيم.

مدير كل تلفيق و برنامه ريزي ستاد احياي درياچه، با تأكيد بر اينكه يكي ديگر از محاسن شرايط جديد بهره گيري از الگوي درياچه اروميه براي احياي ساير تالاب هاست، ادامه داد: من الان در برنامه هاي خودم در سازمان محيط زيست، بنا دارم از الگوي درياچه و ستاد احيا براي مسائلي مثل آلودگي هوا و نيز احياي ساير تالاب ها استفاده كنيم.

تجريشي در پاسخ به اين نقد كه مگر تجربه ستاد احيا، تجربه موفقي بود كه بخواهيد آن را الگو كنيد، افزود: اگر به گذشته برگرديم و روند تغييرات منابع آب در سطح درياچه را بررسي كنيم، متوجه خواهيد شد كه موفق بوديم. البته من تأكيد دارم ما عمليات تثبيت را با موفقيت انجام داديم، ولی در مرحله احيا زياد موفق نيستيم.

معاون زيست انساني سازمان محيط زيست در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر اينكه دوره قبل نيز من معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف بودم، افزود: اگر بخواهيم اين نقد را مطرح كنيم كه چون من معاون سازمان هستم، وقت زيادي براي رسيدگي به امور درياچه ندارم؛ پس بايد بدانيد كه در همان موقع نيز من معاون تمام وقت دانشگاه شريف بودم.

اين مقام مسئول در ستاد احياي درياچه اروميه با پذيرش اين مهم كه عمق سطح آب درياچه در ماه هاي اخير كاهش داشته است، افزود:  با اين حال ما دوران تثبيت را با موفقيت گذراندیم و هم اکنون نيازمند ورود دستگاه هاي اجرايي براي اجراي برنامه هايي مثل ترويج فرهنگ صرفه جويي، اشاعه كشاورزي مدرن، تزريق فناوري به منطقه و حل مشكل بذر و نوع كشت كشاورزان هستيم.

معاون سازمان محيط زيست در بخش ديگري از سخنانش و در رابطه با منابع مالي مورد نياز كه دولت بايد تأمين مي كرد، افزود: قرار بر اين بود كه سالانه 2 هزار ميليارد به ستاد كمك مالي شود. در سال گذشته، يعني سال 95 تنها 800 ميليارد ابلاغ شد كه از اين مبلغ، تنها 300 ميليارد پرداخت شد. اين در حالي است كه در سال جديد نيز از 2 هزار ميليارد مصوب، تنها 200 ميليارد آن هم در فصل سرد سال ابلاغ شده كه بايد اين نكته را اضافه كنم كه اين مبلغ نيز بدهي سال قبل دولت به ستاد است؛ اين يعني براي سال 96 دولت هيچ اعتباري براي احياي درياچه اختصاص نداده است.

مقام دوم ستاد احيا و معاون زيست انساني سازمان محيط زيست در بخش پاياني سخنانش افزود: رسالت و وظيفه ما برنامه ريزي، مطالعه و نيز نظارت است كه به قوت خود و چه بسا بهتر در جريان است و اگر مشكلي در اين مسير هست، بايد در فرايند اجرا و تأمين اعتبار جست و جو كرد كه من از شما رسانه ها مي خواهم با روحيه مطالبه گري اين مسائل را پيگيري و ما را در عمل به وظيفه كمك كنيد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۵
دولت برای روی کار اومدن کلی وعده داد ولی کو عمل؟؟ پیشنهاد میکنم تابناک یه لیست از وعده های آقای روحانی تو تبلیغات رو دربیارن تا ببینیم آیا بهشون عمل شده یا نه
پروژه ها اینقدر برایشان تامین اعتبار میشود که شرکتها با پارتی انها را برای اجرا میگیرند ولی همه نیمه کاره رها میشوند و هر سال هر دولت کلی پروژه نیمه تمام دارد چرا یک نفر پیگیر نمیشود و به ان اقا ویا شرکتی که قرارداد بستند چرا نیمه کاره رها کردید ملتزم به تمام کردن ان بشود و حتی خسارت مدتی هم تعطیل شده ازش بگیرند وارد جرییات نمیشوم ولی همه در مسولیتشان فقط حرف میزنند از هر سه قوه هیچکدام بهتر از دیگری نیست بعد از چندین سال این است وضع ما ایرانیان در فقر و فلاکت دست و پا میزنیم
مگه دریاچه ارومیه قرمز یا آبیه که دولت یک شبه 100 میلیارد بریزه به پاش!؟!؟
پس اینهمه شعار انتخاباتی چی بود
آقا ول کنید دریاچه ارومیه و این جور جاهارو٬ مملکت تو بودجه مردم زنده مونده شما فکر دریاچه و امثال اینا هستین..
کاش میشد یک تیم بازرسی ایجاد کرد تا نحوه مدیریت هزینه و برنامه های شما را با رویکرد اثربخشی بررسی کند آنوقت میشد قضاوت کرد که در این مملکت چه خبر است؟!
برادر من شما باید ریز پروژه ها، زمان هر یک، و گامهای اجرایی را مشخص گرده و از طریق سامانه انرا به اطلاع عموم برسانید. در ادمه بر اساس پیشرفت کار پروژه ها را به روز نمایید. شما عادت کردید به شعار دادن و ....
همین چند روز پیش حدود صد یا دویست میلیارد تومان بابت عدم حذف دو تیم پیزوری سرخابی از لیگ اسیا از خزانه خالی کردند ولی شما حتی صداتون در نیامد اگر برنامه میداشتید برای هر یک تومن پولی که از لیت المال حیف و میل میشد بجای ناظر بودن فریاد واحسینا سرمیدادید ولی چه کنیم که مدیران نالایق همه جا رخنه کردن و کسی نیست تا از اینها حساب بخواهد.
وای بر ما که بر دیوار مرگ ارابه شکسته خود را می تازانیم. خدایا به حق ال البیت رسول ا... ما را دریاب
خیلی خوبی شما خودت تو ستاد بودی طرح های رفقا تایید میشد حالا دولت پول نمیده به رفقا شاکی شدی به ما بگو اقدامات شما چه نتیجه ای داشته اقدامات خداوند چه نتیجه ای در ضمن هزینه کدومشون بیشتره. بهترین نتیجه اینه شما تا الان بدون بودجه چقدر تراز اب اومده بالا با بودجه در سال گذشته چقدر اومده بالا مقایسه کن وجدان داشتی پول به خزانه برگردون
اعتبار 95 را چگونه هزینه کردید اول اینو جواب بدهید با سند بعدا به اعتبار 96 برسیم
اگه از بریز و بپاش ها کم بشه... به راحتی میشه هزینه هارو داد... البته میشه یارانه مردم منطقه رو هم قطع کرد و به دریاچه اختصاص داد....
چاره کار اینه که همه باور کنن طوفان نمک تا تهران میرسه در اینصورت حتما دریاچه مثل روز اولش میشه در غیر اینصورت کاری براش نمیشه
سئوال اینه که مگه غیره این بود فقط اون جاده بیخود تو دریاچه برداشته شد و بارون اومده این وسط فقط یکسری مفت بری کردن و می کنند.
از اول هم فکر احیای دریاچه ارومیه نبود ند
بهترین کار را کرده است. اعتبار بده برای ریخت و پاش ادارات ذینفع برای گرفتن ماموریت های نشسته و اضافه کارهای نکرده و جلسات بیخود.باید هزینه کرد سالهای قبل هم رسیدگی و پس گرفته شود.
اکثر بودجه خرج بریز بپاشها و جلسات شد
هیچ کس کاری نکرده واسه هیچ جا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان