بازدید 2949
آمار قابل تامل در گزارش اخیر بانک مرکزی

تحقق ۱۹ درصدی بودجه عمرانی در شش ماهه نخست امسال

بانک مرکزی چند روز قبل یعنی در مورخه 22 آبان 1396، نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور ماه سال جاری را منتشر کرد. این گزارش که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش های مختلف می باشد حاوی آمارهای قابل تاملی از جمله رکوردشکنی نقدینگی، تحقق 19 درصدی بودجه عمرانی و افزایش 82 درصدی درآمدهای نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود.
کد خبر: ۷۴۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 18 November 2017
بانک مرکزی چند روز قبل یعنی در مورخه 22 آبان 1396، نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور ماه سال جاری را منتشر کرد. این گزارش که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش های مختلف می باشد حاوی آمارهای قابل تاملی از جمله رکوردشکنی نقدینگی، تحقق 19 درصدی بودجه عمرانی و افزایش 82 درصدی درآمدهای نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود. 

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 22 آبان ماه 1396 بانک مرکزی نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور ماه سال جاری را منتشر کرد. این نشریه الکترونیکی حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش های پولی و بانکی، مالی و بودجه، ترازپرداخت ها و بازار سرمایه بود. برخی آمارهای این گزارش جای بسی تامل داشت که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

در بخش پولی و بانکی این گزارش، بانک مرکزی خبر از رکوردشکنی نقدینگی داده و اعلام کرده است که در شهریور ماه سال جاری رقم نقدینگی به 13899.5 هزار میلیارد ریال رسیده است. این رقم نشان می دهد که نسبت به شهریور ماه سال قبل نقدینگی رشدی 23.8 درصدی داشته است. طبق قانون برنامه ششم توسعه میزان نقدینگی در سال 1396 باید به 15604 هزار میلیارد ریال برسد و سالانه به صورت متوسط رشدی 17 درصدی داشته باشد. به گفته طهماسب مظاهری وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی و همچنین رئیس کل سابق بانک مرکزی اگر میزان رشد نقدینگی 2 تا 3 درصد بیشتر از رشد اقتصادی باشد امری مطلوب است و در غیر این صورت رشد نقدینگی به مانند این است که شن و ماسه در باک موتور اقتصادی کشور ریخته شود. هم اکنون رشد اقتصادی طبق آمار حدود 6 الی 7 درصد است که این نشان از اختلاف فاحش رشد نقدینگی با رشد اقتصادی دارد. 

رقم دیگری که در گزارش بانک مرکزی خودنمایی می کند عدم تحقق بودجه عمرانی کشور است. بودجه ای که سرمنشاء رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور است. طبق آمارها، برای بودجه عمرانی در شش ماهه نخست امسال مبلغ 363.7 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که عملکرد دولت در این زمینه تنها 78.2 هزار میلیارد ریال بوده است. این یعنی در شش ماهه نخست امسال تنها 19 درصد از بودجه عمرانی تحقق یافته است.

رقم بعدی که در این گزارش بسیار قابل تامل می باشد میزان درآمدهای حاصل از نفت است. میزان رقم شش ماهه مصوب برای درآمدهای نفتی 606.3 هزار میلیارد ریال بوده است که از این مقدار تنها 448.9 هزار میلیارد ریال تحقق یافته است. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که طبق گزارش، میزان درآمدهای نفتی در مقایسه با سال گذشته 82 درصد رشد داشته است. 

در زمینه میزان درآمدهای مالیاتی نیز باید گفت طبق گزارش، این درآمدها نسبت به سال گذشته رشد منفی 3.7 درصدی را تجربه نموده است. دولت در سال گذشته در شش ماهه نخست به میزان 589.6 هزار میلیارد ریال از محل مالیات ها درآمد کسب نموده بود که این میزان در سال جاری به 567.8 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. میزان درآمدهای مالیاتی مصوب برای شش ماهه نخست سال جاری 887.2 هزار میلیارد ریال بوده است که با کنار هم قرار دادن این عدد با عملکرد دولت در این زمینه به این نتیجه خواهیم رسید که دولت تنها توانسته است، 65 درصد از رقم مصوب را تحقق بخشد. شاید یک دلیل عدم تحقق صد درصدی درآمدهای مالیاتی را بتوان به رکود اقتصادی حاکم بر کشور مربوط دانست، چرا که در شرایط رکودی نمی توان برای اخذ مالیات بر بنگاه ها و فعالان اقتصادی فشار وارد آورد.

به هر صورت این تنها چهار مورد از آمار قابل تامل گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی بود. در این چهار مورد شاید تحقق 19 درصدی بودجه عمرانی در شش ماهه نخست امسال بسیار تکان دهنده تر از سایر موارد بود. امید است که دولت از بند هزینه های جاری که همانا بیش از 90 درصد از بودجه مصوب هر ساله را می بلعد خلاصی یابد تا بتواند سهم بودجه عمرانی را تمام و کمال پرداخت نماید و از این طریق شرایط را برای رشد اقتصادی و اشتغال فراهم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار