بازدید 3432
رئیس سازمان اوقاف در نماز جمعه تهران:

تأکید رهبر انقلاب و لزوم وقف تولید علم و فناوری

رئیس سازمان اوقاف از نیازهای مهم امروز جامعه را وقف برای تولید علم و فناوری دانست و گفت: این موضوع مهم مورد تأکید فراوان مقام معظم رهبری برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.
کد خبر: ۷۴۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ 17 November 2017
رئیس سازمان اوقاف از نیازهای مهم امروز جامعه را وقف برای تولید علم و فناوری دانست و گفت: این موضوع مهم مورد تأکید فراوان مقام معظم رهبری برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.

به گزارش فارس، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در دانشگاه تهران گفت: با توجه با مطالعه وقف نامه ها و نیات واقفین که بیش از 800 نوع نیت واقف بدست آمده است به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بر روی برخی از وقف‌ها مانند وقف برای فعالیت‌های قرآنی، اشتغال، ازدواج، کمک به خانواده‌های نیازمند و بی سرپرست و کمک به کودکان کار تاکید و توجه بیشتری شود.

وی یکی از نیازهای مهم امروز جامعه را وقف برای تولید علم و فناوری ذکر کرد و افزود: این امر مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری است و معظم له در جلسات خصوصی و خاص به این امر تاکید فراوان داشتند.

نماینده ولی فقیه در اوقاف ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل کنیم یکی از مولفه‌های مهم تولید علم و فناوری است که باید این مهم در نیات واقفین کشور لحاظ شود.

وی از رسانه‌ها و شخصیت‌ها که افکار عمومی کشور را در اختیار دارند خواست برای وقف در جهت تولید علم و فناوری مردم را مشورت و هدایت کنند.
محمدی با اشاره به برخی از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در ایام اربعین در 74 نقطه در داخل کشور و مرزهای مختلف و داخل کشور عراق موکب‌هایی برای خدمت رسانی به زائرین اربعین برپا شد.

وی با اشاره به زلزله اخیر در غرب کشور، اظهار کرد: از اولین ساعات وقوع زلزله در غرب کشور مسئولان اوقاف خود را به این مناطق رساندند و امکانات مورد نیاز را در حد امکان در اختیار زلزله زدگان قرار دادند.

رییس سازمان اوقاف با بیان کمک‌های این سازمان به زائرین حضرت امام رضا (ع)، ادامه داد: در 92 ایستگاه اعم از بقاء متبرکه، مساجد و حسینیه‌ها به 40 هزار نفر از زائرانی که در مسیر زیارت به مشهد مقدس هستند، خدمت رسانی می‌شود و 500 حسینیه نیز برای اسکان آنان در نظر گرفته شده است.

وی یکی از سنت‌های پسندیده پیامبر(ص) و ائمه (ع) را سنت وقف خواند و درباره آثار و برکات این سنت حسنه در کشور گفت: در کشور هزار و 400 مرکز درمانی از موقوفات وجود دارد که در آنها به مردم خدمت رسانی می‌شود و همچنین 133 بیمارستان که 30 بیمارستان فقط در شهر تهران وجود دارد، از موقوفات می‌باشد.
محمدی درباره موقوفات فرهنگی نیز گفت: 6 هزار و 800 موقوفه در موضوعات فرهنگی، علمی و پژوهشی اعم از دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه، مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در کشور وجود دارد که مردم از آن بهره می‌برند.
رییس سازمان اوقاف به وجود 70 هزار مسجد در کشور که به صورت موقوفه می‌باشند اشاره کرد و افزود: جدا از مساله تبلیغ ائمه جماعت که در مسجد صورت می‌گیرد، زمین و خود این مساجد جزو موقوفات می‌باشند.

وی با بیان این که برخی از مراکز ورزشی در کشور هم از موقوفات می‌باشند، گفت: ورزشگاه هایی مانند ورزشگاه شهید دستغیب در شیراز و ورزشگاه تختی در اصفهان به صورت وقف می‌باشند که شاید برخی از مدیران و بهره‌برداران هم این موضوع را ندانند.

محمدی افزود: انتظار این است که این موقوفات به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم نسبت به آن آگاهی بیشتری داشته باشند و تشویقی برای امر وقف در مردم ایجاد شود.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در امر وقف این است که این سنت حسنه را به یک گفتمان عمومی تبدیل کنیم همانطور که در زمان پیامبر اکرم (ص) هر صحابی یک موقوفه اعم از موقوفه جزئی و کلی داشت مثلا وقف یک جلد قرآن یا کتاب نیز می‌تواند شامل وقف باشد.

نماینده ولی فقیه در اوقاف گفت: وقف جمعی و گروهی از پیشنهادهایی بود که به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد و بر اساس آن یک گروه می‌توانند با سرمایه‌گذاری محلی را وقف کنند و هم اکنون نیز 3 بیمارستان تخصصی با کمک‌های تعدادی از پزشکان و واقفین در حال ساخت می‌باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل