بازدید 4735

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و ادامه ی کاهش تولید اوپک

روز پنجشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۱.۸۷ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، ادامه ی کاهش تولید نفت اوپک علیرغم افزایش تولید نفت توسط آمریکا عنوان شده است.
کد خبر: ۷۴۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ 16 November 2017
روز پنجشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۱.۸۷ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، ادامه ی کاهش تولید نفت اوپک علیرغم افزایش تولید نفت توسط آمریکا عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۲۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۰۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۰ سنت افزایش، بشکه ای ۵۵.۴۳ دلار صورت گرفت. 

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و ادامه ی کاهش تولید اوپک

یکی از دلایل ثبات قیمت نفت، افزایش میزان عرضه ی این محصول توسط آمریکا بوده است. لازم به ذکر است که در هفته ی منتهی به ۱۰ ام نوامبر، ۹ دکل نفتی دیگر در آمریکا مجوز فعالیت دریافت کرد. در حال حاضر تعداد دکل های نفتی آمریکا ۷۳۸ عدد است. این در حالی است که تعداد دکل های نفتی آمریکا در سال گذشته تنها ۴۵۲ عدد بود. لازم به ذکر است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه عنوان کرده است که در هفته ی منتهی به ۱۰ ام نوامبر، موجودی نفت خام آمریکا برای دومین هفته ی متوالی افزایش یافته (۱.۹ میلیون بشکه) و به مجموع ۴۵۹ میلیون بشکه رسیده است. همچنین، به گفته ی این اداره، تولید نفت خام این کشور با افزایشی ۱۵ درصدی نسبت به اواسط سال گذشته،  به مجموع ۹.۶۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.


افزون بر این، میزان تولید نفت توسط کشور های عضو اوپک از دلایل ثبات قیمت عنوان شده است. این در حالی است که بازار نفت چشم انتظار ملاقات سران اوپک در ۳۰ ام نوامبر ماه جاری میلادی در خصوص تمدید قرارداد کاهش تولید نفت است. انتظار می رود که در این روز قرارداد کاهش عرضه ی نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود. لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.

در ماه های اخیر قیمت نفت به تدریج پس از ادامه ی کاهش میزان تولید این محصول توسط اعضای اوپک افزایش یافته به طوری که در هفته های گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده بود. بانک سیتی آمریکا در مورد نشست ۳۰ ام اکتبر اعضای اوپک اخیرا اذعان کرده است که '' هر تصمیمی که به موجب آن قرارداد کاهش تولید اوپک کمتر از ۹ ماه تمدید شود می تواند موجب افزایش فروش نفت (و کاهش بیشتر قیمت ها) شود''. 

همچنین، باید خاطر نشان کرد که به گفته ی آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می شود که میزان تقاضا تا پایان سال ۲۰۱۷، ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. همچنین، این نهاد پیش بینی کرده که در سال ۲۰۱۸ میزان تقاضا ۱.۳ میلیون بشکه در روز باشد. آژانس بین المللی انرژی در گزارشی بیان داشته بود که '' در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، بازار نفت با چالش مازاد عرضه ی نفت نسبت به تقاضا به میزان ۶۰۰،۰۰۰ بشکه در روز مواجه خواهد بود و این میزان در سه ماه ی دوم سال ۲۰۱۸، به ۲۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش خواهد یافت''. به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، افزایش تولید نفت توسط کشور هایی که عضو اوپک نیستند می تواند در نیمه ی نخستین سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد مازاد عرضه در بازار باشد. پیش بینی می شود که کشورهایی که عضو اوپک نیستند به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز عرضه را نسبت به تقاضا افزایش دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر