بازدید 5381

نظر اقتصاددانان در خصوص از بین رفتن نقش محوری دلار در آینده نزدیک

علیرغم آنکه در حال حاضر مبادله به دلار در بازارهای جهانی سلطه دارد، وضعیت آن به عنوان قدرتمند ترین واحد پولی در معرض تردید قرار گرفته است و به زودی این تسلط از بین خواهد رفت.
کد خبر: ۷۴۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ 15 November 2017
علیرغم آنکه در حال حاضر مبادله به دلار در بازارهای جهانی سلطه دارد، وضعیت آن به عنوان قدرتمند ترین واحد پولی در معرض تردید قرار گرفته است و به زودی این تسلط از بین خواهد رفت.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، جیم اونیل، اقتصاددان و رییس سابق نهاد مدیریت دارایی گلدمن ساکس، در این خصوص عنوان کرده است که سرمایه گذاران ''باید باور کنند'' که دلار تا ابد مهمترین ارز دنیا نخواهد بود. 

نظر اقتصاددانان در خصوص از بین رفتن نقش محوری دلار در آینده نزدیک

اونیل که در کنفرانس بین المللی نمایشگاه نفت ابوظبی حضور یافته بود در مورد این سوال که تا چه حد فکر می کند تاثیر دلار (در بازارهای جهانی) به تدریج رو به کاهش گذارد اذعان کرد که در این خصوص دو پاسخ مختلف دارد که این پاسخ ها در مقابل هم قرار می گیرند.

به گفته ی اونیل، می توان گفت که'' هرگز این اتفاق نخواهد افتاد زیرا به هر حال دلار، دلار است! این در حالی است که آلمان اخیرا به شریک نخست تجاری چین تبدیل شده و وقتی شما اینطور چیزها را می بینید باید باور کنید که  در آینده دلار به اندازه ای که امروز مهم است نقش محوری نخواهد داشت''.  

لازم به ذکر است که در یک اقدام قابل توجه علیه سلطه ی جهانی دلار،  چین  به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان انرژی دنیا اخیرا برنامه های امسال خود را برای انعقاد قراردادهای نفتی ای که مبلغ قراردادی آن به یوان پرداخت شود اعلام نموده است. این قرارداد شرکای تجاری چین را قادر خواهد ساخت که مبلغ قرارداد را یا به طلا پرداخت کنند و یا با تبدیل یوان به طلا از تبدیل سرمایه شان به دلار یا قراردادن آن تحت دارایی های چینی جلوگیری کنند. 

عدم مبادله با دلار نه تنها برای چین، بلکه برای روسیه نیز یک اولویت راهبردی است. این دو کشور انتظار می رود قرارداد موجود سه ساله ی سوآپ نفتی، که به موجب آن مبالغ قراردادی به یوآن و روبل پرداخت می شود، را تمدید کرده و به این طریق از فرصت استفاده از ارز داخلی بیشتر بهره مند شوند. معنی این تمدید آن خواهد بود که سهم دلار در حال کاهش پیدا کردن است. 

اونیل در این خصوص اظهار کرده است که '' فکر نمی کنم با قطعیت بتوانید بگویید که تا ۱۰ سال آینده (سلطه) دلار پایان می یابد، اما پیشرفت های ژئوپلیتیک ای که در حال رخ دادن است این را می رساند که وضعیت در آینده ممکن است تغییر کند''.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی