بازدید 5884

دیوار تحریم ظالمانه در برابر کمک به زلزله‌زدگان

کد خبر: ۷۴۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 15 November 2017
فرقی ندارد در کجای این کره خاکی قرار گرفته ای، ایرانی باشی و بشنوی هم وطنت در زیر آوار سهمگین زلزله نیازمند کمک رسانی است، دست از پا نمی شناسی؛ اما ایرانیان مقیم آمریکا دغدغه دیگری هم دارند و آن چگونگی عبور از تحریم های ظالمانه است.

به گزارش ایرنا، زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه روی داد، به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد.
 
خبرگزاری ها به صورت مداوم از این حادثه خبر می دادند، در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.

شمار کشته ها و مصدومان هم اعلام می شد که تاکنون 430 کشته و 7460 تن مصدوم شده اند.
موج این خبرها به سرعت به همه جای جهان رسید، ایرانیان در هرکجا که بودند به ولوله افتادند و کوشیدند به سهم خود کمکی به آسیب دیدگان این حادثه مهیب داشته باشند. همچنان که در سه روز گذشته از شهرها و کشورهای مختلف، کمک های زیادی به سمت شهرهای زلزله زده غرب کشور گسیل شده است، ایرانیان مقیم آمریکا نیز بر آن شدند تا از روش های مختلف، کمک های خود را به این منطقه بفرستند.

برخی جمعیت های خیریه از طریق شبکه های اجتماعی از ایرانیان ساکن ایالات متحده آمریکا پول جمع آوری می کنند؛ گروهی از طرق دیگر، عده ای هم کمک های نقدی یا غیرنقدی خود را به سازمان های بین المللی یا نهادهای ایرانی می رسانند تا به ایران ارسال شود.

از زمانی که بانک های ایران از سوی آمریکا تحریم شده اند، این دومین زلزله ای است که ایرانیان را نه تنها در داخل، بلکه در خارج کشور هم متاثر می کند. پیش از این نیز در سال 1391 زمین لرزه ای در آذربایجان شرقی جان بیش از 300 ایرانی را گرفت.

آن زمان تاثیر تحریم ها بر کشور بیش از پیش روشن شد و ایرانیان ساکن آمریکا نتوانستند کمک های مالی خود را از طریق نظام بانکی به کشور ارسال کنند.
 
اگرچه ظاهرا دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده در اطلاعیه ای اعلام کرده است که سازمان های غیردولتی می توانند خدماتی را در حمایت از فعالیت های امدادرسانی مرتبط با بلایای طبیعی، ارائه خدمات اهدایی در زمینه بهداشت و سلامتی، و توزیع اقلام اهدایی ( ازقبیل خوراک، پوشاک، و دارو) به منظور کاهش رنج انسانی در ایران، به این کشور ارسال کنند.

اما به خوبی روشن است که ارسال وجوه نقدی منوط به شرایط خاص شده و آن هم حداکثر ۵۰۰ هزار دلار در مدت ۱۲ ماه که خود گویای عمق رنج ایرانیان است که نیازمندان باید برای رسیدن به کمک یک سال در انتظار باشند.
حتی در این اطلاعیه ارسال وجوه نقدی به شخص غیر تجاری یا عضو خانواده هم بسته به شرایط خاص شده است که معلوم نیست چگونه باید شرایط خاص بودن آن را ثابت و مجوز آن را دریافت کرد.

حالا اما با در پیش گرفتن راه حل های خلاقانه، ایرانیان مقیم آمریکا در تلاشند تا به طریقی کمک های خود را به زلزله زدگان استان کرمانشاه برسانند.
امیر در این مورد می گوید: من و یکی از دوستانم در حال جمع آوری پول از طریق فیس بوک هستیم و می خواهیم اینجا از مردم دلار بگیریم و از خانواده هایمان در ایران بخواهیم تا معادل رقم جمع آوری شده، پول ایران را به مناطق زلزله زده بفرستند اما هنوز مطمئن نیستیم که فیس بوک پولمان را بدهد.

به گفته امیر، بسیاری از ایرانیان ساکن آمریکا مشتاق کمک به زلزله زدگان هستند اما نمی دانند که از چه طریق می توانند وجه نقد به کشور بفرستند چرا که تحریم های ظالمانه امریکا اجازه انتقال پول از طریق نظام بانکی به ایران را نمی دهد.

شقایق هم که به تازگی برای ادامه تحصیل به آمریکا آمده است، می گوید: در کالیفرنیا جمعیت ایرانیان خیلی زیاد است و خیریه های زیادی وجود دارد. برخی از این خیریه ها که در فیس بوک طرفداران زیادی دارند در چند روز گذشته اقدام به جمع آوری پول از مردم کرده اند تا در نهایت، وجه نهایی را به مناطق زلزله زده برسانند.

اما علاوه بر مردم مستقل و خیریه ها، انجمن هایی نیز در برخی شهرهای مختلف آمریکا برای ایرانیان وجود دارد که در چند روز گذشته برای کمک رسانی به زلزله زدگان فعال شده اند.
یکی از اعضای این انجمن ها می گوید تمرکز سیاستگذاران ایالات متحده بصورت انحصاری بر تحمیل تحریم‌ های گسترده و همه جانبه در مدت زمان زیاد، به ضرر و زیان مردم ایران بوده است.

او می افزاید به همین دلیل ما تلاش کرده ایم سازمان های بین المللی که امکان انتقال پول به ایران را دارند به مردم آمریکا معرفی کنیم تا در صورت تمایل کمک های خود را به آنها بدهند.
او تاکید می کند که ایرانیان مقیم آمریکا می توانند کمک های غیر نقدی خود را به ایران از طریق پست ارسال کنند اما برای ارسال کمک های نقدی مشکلات زیادی وجود دارد.

علاوه بر این، برخی اپراتورهای تلفن همراه نیز دست به کار شده اند و اعلام کرده اند که از 13 نوامبر (23 آبان ماه) تا 15 نوامبر (25 آبان ماه) تماس های آمریکا به ایران را رایگان کرده اند.
با وجود همه اینها، اما ایرانیان مقیم آمریکا همچنان به خاطر تحریم های ناعادلانه در کمک رسانی به هموطنان خود با مشکل روبرو هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر