بازدید 3845

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش عرضه‌ی نفت اوپک

روز سه شنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۰۶ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، احتمال افزایش بیشتر میزان صادرات نفت خام آمریکا علیرغم ادامه ی کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک، که موجب تعادل بین تقاضا و عرضه ی نفت خام شده، بوده است.
کد خبر: ۷۴۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 14 November 2017
روز سه شنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۰۶ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، احتمال افزایش بیشتر میزان صادرات نفت خام آمریکا علیرغم ادامه ی کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک، که موجب تعادل بین تقاضا و عرضه ی نفت خام شده، بوده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۵سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۱۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۳ سنت کاهش، بشکه ای ۵۶.۶۳ دلار صورت گرفت. در هفته های گذشته، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۴.۶۵ دلار در هر بشکه به بالاترین میزان خود از ماه ژوئن ۲۰۱۵ رسید. تا کنون میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۷، بشکه ای ۵۴.۵ دلار بوده است. همچنین، در هفته های گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به بالاترین حد خود در دو سال گذشته به بشکه ای ۵۷.۹۲ دلار رسیده بود.

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش عرضه ی نفت اوپک

لازم یه ذکر است که در هفته ی منتهی به ۱۰ ام نوامبر، ۹ دکل نفتی دیگر در آمریکا مجوز فعالیت دریافت کرد. در حال حاضر تعداد دکل های نفتی آمریکا ۷۳۸ عدد است. این در حالی است که تعداد دکل های نفتی آمریکا در سال گذشته تنها ۴۵۲ عدد بود. لازم به ذکر است که به گفته ی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور با افزایشی ۶۷،۰۰۰ بشکه ای (۱۴ درصد)  به مجموع ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. 

افزون بر این، دیروز دولت آمریکا اعلام کرد که در ماه دسامبر، تولید نفت شل برای دوازدهمین ماه متوالی تا ۸۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش خواهد یافت. 

باید خاطر نشان کرد که کاهش میزان واردات نفت خام چین بر نگرانی ها در خصوص میزان تقاضا در بازار نفت دامن زده بود. این در حالی است که در حال حاضر پالایشگاه های چین ۱۱.۸۹ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کنند. 

همچنین، آژانس بین المللی انرژی امروز چشم انداز محتاطانه تری را در خصوص تقاضای نفت در بازار منتشر کرد. به گفته ی این نهاد، پیش بینی می شود که میزان تقاضا تا پایان سال ۲۰۱۷، ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. همچنین، این نهاد پیش بینی کرده که در سال ۲۰۱۸ میزان تقاضا ۱.۳ میلیون بشکه در روز باشد. به گفته ی این آژانس، هوای گرمتر مصرف سوخت را کاهش می دهد. این در حالی است که افزایش تولید نفت توسط کشور هایی که عضو اوپک نیستند می تواند در نیمه ی نخستین سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد مازاد عرضه در بازار باشد. 

برخی معامله کنندگان بازار نفت اذعان کرده اند که قیمت نفت به دلیل کاهش عرضه ی نفت خام توسط کشورهای عضو اوپک کاهش چشمگیر نخواهد داشت. لازم به ذکر است که کاهش میزان تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک و روسیه موجب کاهش میزان عرضه ی مازاد در بازار نفت شده است. 

سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند و انتظار می رود که در این روز قرارداد کاهش عرضه ی نفت تمدید شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل