بازدید 3492
اقتصاد در گذر زمان

از درخواست وزیر مالیه برای استقراض از خارجیان تا امضای موافقتنامه ساخت لوله گاز بین ایران و مسکو

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۴۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 14 November 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

23 آبان 1298، ميرزا ابوالقاسم خان ناصر‌الملك وزير ماليه در جلسه مجلس شوراي ملي گفت «خزانه كشور خالي است و بايد زير بار استقراض از خارجيان برويم.» اين درخواست از سوي نمايندگان مجلس رد شد. نمايندگان مجلس، وزير ماليه را به خاطر درخواست استقراض از بانكهاي خارجي براي جبران مضيقه مالي كشور مورد حمله قرار دادند و هر نوع وام گيري از خارجيان را ممنوع اعلام كردند. 

23 آبان 1314، شرکت بیمه ایران با سرمایه ۲۰ میلیون ریال که فقط هفت میلیون و پانصد هزار ریال آن پرداخت شده بود با همت و پشتکار دکتر الکساندر آقایان شروع به کار کرد. علی ‌اکبر داور وزیر مالیه به عنوان اولین مشتری بیمه، خانه خود را تحت پوشش بیمه آتش ‌سوزی قرار داد.

23 آبان 1325، نخستین اتو بانک در شیکاگو آغاز به کار کرد. 

23 آبان 1344، کارخانه قند شاهرود با ظرفیت ۷۵۰ تن چغندر در روز افتتاح شد. این کارخانه با سرمایه بخش خصوصی ساخته شد.

23 آبان 1346، موافقتنامه مربوط به ساخت لوله گاز در ایران بین تهران و مسکو امضا شد.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل