بازدید 4141

ثبات نسبی قیمت نفت با ادامه‌ی تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش دکل‌های نفتی آمریکا

روز دوشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. در اواخر روز جمعه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۵۲ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، احتمال افزایش بیشتر میزان صادرات نفت خام آمریکا پس از افزوده شدن به تعداد دکل های نفتی این کشور علیرغم ادامه ی تنش ها در خاورمیانه است. همچنین، از دلایل دیگر این ثبات، ادامه ی کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک بوده است.
کد خبر: ۷۴۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 13 November 2017
روز دوشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. در اواخر روز جمعه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۵۲ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، احتمال افزایش بیشتر میزان صادرات نفت خام آمریکا پس از افزوده شدن به تعداد دکل های نفتی این کشور علیرغم ادامه ی تنش ها در خاورمیانه است. همچنین، از دلایل دیگر این ثبات، ادامه ی کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک بوده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۵۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۴ سنت افزایش، بشکه ای ۵۶.۷۸ دلار صورت گرفت. در دو هفته ی گذشته، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۴.۶۵ دلار در هر بشکه به بالاترین میزان خود از ماه ژوئن ۲۰۱۵ رسید. همچنین، در هفته ی گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به بالاترین حد خود در دو سال گذشته به بشکه ای ۵۷.۹۲ دلار رسیده بود.

در هفته ی منتهی به ۱۰ ام نوامبر، ۹ دکل نفتی دیگر در آمریکا مجوز فعالیت دریافت کرد. در حال حاضر تعداد دکل های نفتی آمریکا ۷۳۸ عدد است. این در حالی است که تعداد دکل های نفتی آمریکا در سال گذشته تنها ۴۵۲ عدد بود. لازم به ذکر است که به گفته ی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور با افزایشی ۶۷،۰۰۰ بشکه ای (۱۴ درصد)  به مجموع ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان، بالاترین سطح تولیدی نفت خام در آمریکا در دو سال گذشته است که باعث کاهش قیمت نفت در روز جمعه ی گذشته شده بود. 

همچنین، افزایش ۰.۷ درصدی (۷۰.۵ میلیون تن در مجموع) تولیدات هیدروکربونی رزنفت روسیه در سه ماهه ی سوم سال جاری میلادی نسبت به بازه ی زمانی مشابه سال گذشته، منجر به ثبات نسبی قیمت ها شده است.

افزون بر این، معامله گران بازار نفت بر این اعتقادند که افزایش تنش ها در خاورمیانه به احتمال مختل شدن تولید نفت دامن زده است . همچنین، آنان در مورد این سوال که آیا زلزله ی روز گذشته در عراق و ایران بر میزان تولید نفت منطقه تاثیر می گذارد یا خیر پاسخ داده اند که مسئله برایشان مشخص نیست. 

لازم به ذکر است که دولت بحرین طی اظهاراتی خصمانه اعلام کرده که انفجاری که در خط لوله ی اصلی نفت این کشور رخ داده یک خرابکاری از جانب ایران بوده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران داشتن هرگونه نقش در این انفجار را تکذیب کرده است.

علیرغم تنش ها در خاورمیانه و افزایش تولید نفت توسط آمریکا، ادامه ی کاهش تولید نفت توسط کشورهای اوپک به ثبات نسبی قیمت و کاهش مازاد عرضه ی این محصول در بازار کمک کرده است. در این خصوص، مرکز مشاوره ی تیمرا انرژی بیان کرده که '' مازاد ذخایر نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نسبت به میانگین ذخیره ی پنج ساله ی آنان به میزان ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش داشته و به مجموع ۱۶۰ میلیون بشکه رسیده است. اگر روند کنونی ادامه یابد، ذخایر نفتی در سال ۲۰۱۸ به میزان پنج ساله ی خود باز می گردد''. این نهاد همچنین گفته است که تقاضای بالا برای نفت به کاهش مازاد عرضه کمک کرده است. 

باید خاطر نشان ساخت که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند و انتظار می رود که در این روز قرارداد کاهش عرضه ی نفت تمدید شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها