بازدید 2143

یک رهبر کرد از برخی تنش‌زدایی‌ها در روابط اربیل و بغداد خبر داد

یک رهبر کرد تاکید کرد، بغداد و اربیل پس از حصول پیشرفتی جزئی در زمینه تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا و دفتر سازمان ملل در عراق به سمت آغاز مذاکرات پیش می‌روند و این دو در حال حاضر وارد مذاکراتی جدی درباره موضوع حقوق کارمندان شده‌اند. همچنین یک چهره سیاسی کرد از تلاش‌ها برای اتحاد گروه‌های سیاسی کرد پیش از شروع مذاکرات با بغداد خبر داد.
کد خبر: ۷۴۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 12 November 2017
یک رهبر کرد تاکید کرد، بغداد و اربیل پس از حصول پیشرفتی جزئی در زمینه تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا و دفتر سازمان ملل در عراق به سمت آغاز مذاکرات پیش می‌روند و این دو در حال حاضر وارد مذاکراتی جدی درباره موضوع حقوق کارمندان شده‌اند. همچنین یک چهره سیاسی کرد از تلاش‌ها برای اتحاد گروه‌های سیاسی کرد پیش از شروع مذاکرات با بغداد خبر داد.

به گزارش ایسنا، شیرکو جودت، عضو فراکسیون اتحادیه اسلامی و رئیس کمیته انرژی و منابع طبیعی در پارلمان اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت: در حال حاضر کمیته مشترکی روی تنظیم لیست کارمندان کار می‌کند. این کمیته کار تحقیقات از اسامی مندرج در این لیست‌ها در بخش‌های مختلف دولتی را آغاز کرده است و به زودی تصمیمات مشترکی در خصوص قطع حقوق اسامی مشکوک یا اضافی اتخاذ خواهد شد تا بستر لازم برای برگزاری دیدارها در سطوح عالی جهت تصمیم‌گیری قطعی در این پرونده که موجب بروز اختلافات بسیاری میان دو طرف شده است، فراهم شود.

این رهبر کرد درباره میزان آمادگی اربیل برای پذیرش شروط بغداد در مورد مذاکرات دوجانبه به ویژه مساله واگذاری چاه‌های نفت و درآمدهای حاصل از آن به بغداد گفت: اربیل کاملا برای واگذاری چاه‌های نفت به بغداد آماده است و تعداد چاه‌های باقی مانده در کنترل اربیل به ۳۶ حلقه می‌رسد، طبق دو ماده ۱۱۱ و ۱۱۲ قانون اساسی عراق امکان مدیریت مشترک این چاه‌ها وجود دارد زیرا آنها پس از سال ۲۰۰۳ کشف شده‌اند. از این چاه‌ها روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ بشکه نفت استخراج می‌شود اما درآمدهای حاصل از آنها برای پرداخت حقوق و هزینه‌های دولت اربیل کفایت نمی‌کند و به همین دلیل همه باید مذاکره برای پایان دادن به اختلافات مالی و عادی‌سازی شرایط کارمندان اقلیم که از دو سال قبل با مشکل کاهش حقوق مواجه هستند، آغاز کنند.

یک منبع سیاسی کرد به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نیز گفت: اربیل امروز (یکشنبه) رایزنی‌ها و دیدارهایی را با تمامی گروه‌های سیاسی کرد جهت بررسی بحران با بغداد آغاز خواهد کرد و هدف از این نشست‌ها برقراری اتحاد میان آنها و همسو کردن موضعگیری‌هایشان و نیز بررسی خواسته‌های گروه‌های کرد پیش از شروع مذاکرات با بغداد است.

به گفته این منبع، هیئت اربیل شامل نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون وی و نیز تعدادی از مسؤولان و وزرای دولت اقلیم بوده و در مذاکرات شرایط اربیل و استان کرکوک، مسایل مربوط به گذرگاه‌های مرزی و ممنوعیت اعمال شده بر پروازها بررسی خواهند شد.

محسن السعدون، رئیس کمیته قانونی فراکسیون ائتلاف کردستان اظهار داشت: تمامی نمایندگان کرد از جمله نمایندگان حزب دموکرات کردستان پس از دعوت سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق از آنها و تمامی اعضای دیگر گروه‌های سیاسی در جلسات پارلمان حضور خواهند یافت.

السعدون افزود: پارلمان در جلسات آتی خود بودجه کشور برای سال ۲۰۱۸ را مورد بحث و مناقشه خواهد گذاشت و این امر نیازمند حضور تمامی گروه‌های سیاسی در پارلمان از جمله اعضای ائتلاف کردستان برای بررسی سهم اقلیم در بودجه و دیگر بندهای آن است.

وی ادامه داد: قوانین بسیار مهمی از جمله قوانین انتخابات پارلمانی، نفت و گاز، دادگاه فدرال و شورای فدرال وجود دارند که باید در مرحله آتی پارلمان فعلی تصویب شوند.

این در حالی است که هنوز ابهاماتی در خصوص موضعگیری بغداد نسبت به آغاز گفت‌وگو با اربیل وجود دارد و مشخص نیست که بغداد همچنان بر لغو همه‌پرسی استقلال اقلیم اصرار دارد یا نه.

همزمان نمایندگان کرد برای بازگشت به جلسات پارلمان که این هفته ازسرگرفته شده، آماده می‌شوند. در راس دستور جلسه پارلمان بررسی پیش‌نویس قانون بودجه کل قرار دارد که پیشتر نسخه اولیه آن با مخالفت اقلیم مواجه شد.

وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق فرار آشتی هورامی، وزیر خود به خارج کشور را تکذیب و اعلام کرد که او برای سفری رسمی از کشور خارج شده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، خبرهایی که اخیرا مبنی بر خروج وزیر منابع طبیعی از کشور منتشر شده صحت ندارند، او در حال حاضر به عنوان نماینده اربیل برای حل بحران فعلی سفری رسمی به خارج از کشور داشته است.

از سوی دیگر کوسرت رسول، معاون دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان که در پی وخامت شرایط جسمی‌اش به بیمارستان منتقل شده بود وضعیت مساعدی دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار