بازدید 2872

کاهش ذخایر نفت خام سنگاپور پس از کاهش جهانی عرضه نفت

میزان موجودی نفت ذخیره شده در تانکرهای نفتی سنگاپور در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است. این نشانه ی این امر است که علیرغم افزایش میزان صادرات نفت خام آمریکا، قرارداد کاهش تولید نفت اوپک موجب بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت ها شده است.
کد خبر: ۷۴۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰ 11 November 2017
میزان موجودی نفت ذخیره شده در تانکرهای نفتی سنگاپور در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است. این نشانه ی این امر است که علیرغم افزایش میزان صادرات نفت خام آمریکا، قرارداد کاهش تولید نفت اوپک موجب بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت ها شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، آخرین اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که حدودا ۱۵ تانکر بزرگ نفتی در آبهای اطراف سنگاپور و ناحیه ی غربی مالزی تقریبا ۳۰ میلیون بشکه نفت خام را در خود ذخیره کرده اند. تعداد تانکرهای نفتی از ماه ژوئن گذشته به نصف تقلیل پیدا کرده است.همچنین، این تعداد ده عدد کمتر از مجموع تانکرهایی است که در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی سوخت مازاد ذخیره می کردند. 

کاهش ذخایر متحرک نفت در مراکز اصلی مبادلات نفتی آسیا نتیجه ی تصمیم داوطلبانه ی کشورهای عضو اوپک و روسیه است. این کشورها قصد دارند تا مازاد عرضه ی چندساله ی موجود در بازار نفت را پایان دهند. 

به گفته ی انگ هیان، یکی از مسوولان موسسه اگری ترید سنگاپور، ''انگیزه ی معامله گران بازار نفت برای ذخیره کردن نفت خام به دلیل افزایش قیمت نفت این محصول کمتر شده است. بنابراین، قرارداد کاهش عرضه ی نفت اوپک تا حدی جواب داده است''. 

باید خاطر نشان ساخت که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند و انتظار می رود که در این روز قرارداد کاهش عرضه ی نفت تمدید شود.

لازم به ذکر است که عربستان سعودی در ماه جاری قیمت فروش نفت خام خود در آسیا را به بالاترین حد خود از ماه سپتامبر رساند. همچنین، بانک آمریکایی گلدمن ساکس این هفته اذعان داشت که از دلایل کاهش ذخایر نفتی وجود تقاضای بالا برای نقت بوده است. به گفته ی این بانک ''تقاضای بالا برای نفت عاملی قوی برای متعادل کردن دوباره ی بازار نفت است''. گلدمن ساکس افزوده است ''که تقاضای بالا به کاهش مازاد ذخایر نفتی کمک کرده است''. 

این در حالی است که برخی تحلیلگران عنوان کرده اند که با افزایش تولید نفت شل آمریکا، و همچنین افرایش تولید نفت اوپک پس از پایان قراردار کاهش عرضه، بازار نفت ممکن است مجدد اشباع شود. 

همچنین، روز چهارشنبه ی گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳ نوامبر به میزان ۲.۲ میلیون بشکه (مجموعا ۴۵۷.۱۷ میلیون بشکه) افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تحلیلگران پیش بینی کاهش ۲.۹ میلیون بشکه ای را در بازه زمانی مذکور کرده بودند. افزون بر این، تولید نفت خام آمریکا با افزایشی ۶۷،۰۰۰ بشکه ای به مجموع ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان، بالاترین سطح تولیدی نفت خام در آمریکا است.

در این خصوص، به گفته ی مسوول تنظیم کننده ی بازار انرژی تگزاس، انتظار می رود که تولید نفت خام آمریکا در آینده افزایش یابد. ایالت تگزاس در ماه اخیر میلادی ۹۹۷ مجوز جدید برای استخراج نفت صادر کرده است. این میزان به نسبت ماه مشابه در سال میلادی گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی