بازدید 3119

زارعان: فرایند تولید آب سنگین تعطیل نشده است

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: فرایند آب سنگین ایران در منطقه اراک با 20 تن در حال انجام است و تعطیل نشده است.
کد خبر: ۷۴۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹ 11 November 2017
مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: فرایند آب سنگین ایران در منطقه اراک با 20 تن در حال انجام است و تعطیل نشده است.

علی اصغر زارعان روز شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در تالار امام خمینی (ره) افزود: در مواردی اقدام به دستکاری عکس و تصاویر می کنند تا اعلام کنند که فعالیت های این بخش سازمان انرژی تعطیل شده ولی این بخش تعطیل نشده است.
به گفته وی، از دانشجویان و استادان دانشگاه دعوت می شود به صورت برگزاری تور از این بخش دیدن کنند و از نزدیک با فعالیت های آن آشنا شوند.

وی افزود: دشمن تلاش بسیاری کرد تا مخازن نگهداری و حمل را زمانی از خارج وارد می شد دستکاری کند اما در این زمینه موفق نشد.
به گفته وی، در کنار کارخانه آب سنگین، عملیات باز طراحی راکتور IR40 با کمک چینی ها و آمریکایی ها آغاز شده و انجام طراحی مفهومی آن اتمام شده و وارد طراحی تفضیلی شده است و ار سال آینده طراحی دیزاین آن صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در مذاکرات سعی کردند تا آب سنگین راکتور IR40 را به آب سبک تبدیل کنند، چرا که کارکرد راکتور اراک با آب سنگین تولید 8.5 تن پلوتونیوم در سال بود و می خواستند این اتفاق نیفتد، به همین دلیل ضمن حفظ آب سنگین، راکتور به IR20 تبدیل می شود و سالانه یک و نیم تن پلوتونیوم نیز می توان تولید کرد.

به گفته وی، طرف مقابل بسیار تلاش کرد تا آب سنگین را بگیرد و 5 کشور ابرقدرت تلاش کردند تا این دستاورد را از ایران بگیرند.
دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: ماده اولیه آب سنگین همین آب معمولی است که در یک فرایند غنی سازی می شود و کمتر کشوری دارای این فناوری است، اما ایران علاوه بر تامین داخلی می تواند آن را صادر کند.

زارعان گفت: در عرصه تولید رادیو داروها نیز سازمان انرژی اتمی موظف است نیاز جامعه را برطرف کند که این کار را انجام می دهد.
به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید سانتریفیوژ به خودکفایی رسیده است و دیگر نیازی به واردات این محصول ندارد و در 20 فروردین 97 نیز سانتریفیوژ جامدات و مایعات از هم جدا می شود و ایران دیگر نیازی به واردات این محصول ندارد.

زارعان افزود: دشمن با سرریز صنعت هسته ای در علوم دیگر و صنایع دیگر ایران مخالف است و نگرانی عمده آمریکایی ها از تولید علم و فناوری است.
به گفته وی، آمریکا با انواع خرابکاری ها در سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری نتوانست مانع از رشد فناوری صلح آمیز هسته ای ایران شود و باید عنوان کرد این رویکرد تعطیل نشده است.

مشاور و دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سال گذشته در روز ملی فناوری هسته ای 42 دستاورد ایران ارائه شد که این سابقه نداشت و در سال 97 نیز این دستاوردها بیشتر می شود.
به گفته وی، برجام نه تنها باعث تعطیلی دستاوردهای هسته ای ایران نشد، بلکه در برخی از زمینه ها باعث شتاب بخشی نیز شد و سرعت را برای کارشناسان بیشتر کرد.

زارعان با بیان اینکه ایران در چارچوب برجام به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است، گفت: در این زمان 9 هزار و 300 ماشین سانتریفیوژ در نطنز و فردو مشغول به کار بود که 20 هزار ماشین سانتریفیوژ نیز به صورت آماده به کار وجود داشت که فعال نبود و تنها همین 9 هزار ماشین فعال بود.
به گفته وی، هرگاه نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد ماشین های جدید سانتریفیوژ تبدیل به زنجیره بشود، این اتفاق قابل اجراست.
زارعان در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسیده بود آیا در راکتور بتن ریزی صورت گرفته است؟ گفت:

بتن ریزی مربوط به قلب راکتور بود که 170حفره وجود دارد که داخل آن بتن ریزی شده است و آنها می خواستند آن را به صورت کلی نابود کنند که در بازطراحی IR40 با همان کارکرد تبدیل به IR20 می شود و هرگاه نظام اراده کند و طرف های مقابل بدعهدی کنند، ایران توان بازطراحی قلب راکتور را به بهترین شکل دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده بود آیا آمریکایی ها بر صنعت هسته ای ما نظارت دارند؟ افزود: تنها مرجع راستی آزمایی در این زمینه آژانس جهانی انرژی اتمی است و نظارت های آن مدیریت شده است.

زارعان در پاسخ به این سوال که آیا کشورها به دنبال تعطیل کردن صنعت هسته ای خود هستند؟ گفت: اینگونه نیست چرا که برخی از کشورها مانند آمریکا و فرانسه به دنبال افزایش صنعت هسته ای خود هستند و در خود آمریکا بیش از 440 نیروگاه اتمی وجود دارد.

وی افزود: هر هزار مگاوات انرژی اتمی، در حوزه محیط زیست سالانه 11تن از آلایندگی جلوگیری می کند و 50 میلیون بشکه نفت صرفه جویی می کند و نیروگاه هسته ای برای 50 سال خدمت ارائه می دهد.
مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طرف مقابل به دنبال تحریک ایران برای نقض برجام است و نباید در زمین دشمن بازی کرد و باید همه با تدابیر مقام معظم رهبری و مسئولان در برابر تهدیدات و بد عهدهای دشمن ایستاد.
زارعان درباره سوال دانشجویی که درباره نیروگاه بوشهر پرسیده بود، افزود: این نیروگاه از نظر امنیت و ایمنی یکی از بی نظیرترین نیروگاههای جهان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر