محمد قمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به استفاده تنها 15درصد از دبیرستانها از مشاور؛ علیرغم وجود بحرانهای رفتاری دارند، گفت: اگرچه به کارگیری مشاور برای تمامی مقاطع تحصیلی به ویژه دبیرستانها به دلیل شرایط خاص روحی دانشآموزان در این سن بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل وضعیت مالی نامناسب امکان جذب مشاور را در مدارس ندارد.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشاوران مدارس باید به معنای واقعی به این حرفه تسلط داشته باشند و تحصیلاتشان نیز مشخصا در این حوزه باشد، افزود: دولت باید فکری اساسی برای وضعیت مالی آموزش و پرورش کند چراکه با بحرانهای بسیاری رو به رو است اما هنوز به درک اهمیت این مهم نرسیده است.
وی با بیان اینکه بیش از 95درصد بودجه آموزش و پرورش خرج مسائل جاری میشود، ادامه داد: در فرآیند تربیت بیش از آن که متون درسی تعیینکننده باشند، معلمان تعیینکننده هستند بنابراین آموزش و پرورش باید برای کمبود معلم با مشاور فکری کند و فعالیت تربیتی در مدارس همچون تدریس دروس مختلف به جایگاه و شرایط حرفه ای برسد.
قمی نقش معلم در فرآیند تربیتی را از کلیدیترین نقشها در جامعه دانست و افزود: برقراری ارتباطات تعاملی معلمان با دانش آموزان، اخلاق معلمی، نقش معلم در تربیت دانشآموز و تقویت نقش مشاورهای معلم از جمله مسایلی است که در راستای رویکردهای جدید تربیتی باید به آنها بیشتر پرداخته شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه در حال حاضر حدود 17 هزار کسری در حوزه میزان مشاوران وجود دارد تا تعداد مشاوران به سطح مورد نیاز 35 هزار نفری افزایش یابند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ازای هر 15 نفر دانش آموز یک ساعت مشاوره انجام می شود در حالی که این رقم باید به 12 نفر دانش آموز یک ساعت مشاوره کاهش یابد.