بازدید 6353

کاهش تاریخی نرخ تورم در روسیه

در سال جاری قیمت ها در روسیه با کمترین سرعت ممکن در حال افزایش بوده و این امر از زمان انحلال شوروی بی سابقه است. همچنین، در هفته ی اول ماه نوامبر سرعت رشد نرخ تورم در روسیه کمتر شده است.
کد خبر: ۷۴۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲ 10 November 2017
در سال جاری قیمت ها در روسیه با کمترین سرعت ممکن در حال افزایش بوده و این امر از زمان انحلال شوروی بی سابقه است. همچنین، در هفته ی اول ماه نوامبر سرعت رشد نرخ تورم در روسیه کمتر شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، در بازه ی زمانی ۲۴ اکتبر تا ۷ نوامبر قیمت ها در روسیه هیچ افزایشی نداشته است که این امر به منزله ی آن است که نرخ تورم سالیانه ی روسیه ۲.۶ درصد بوده است. لازم به ذکر است که در ده ماهه ی نخست سال جاری میلادی، قیمت ها تنها به میزان ۱.۹ درصد در این کشور افزایش پیدا کرده است. 

با محقق شدن هدف رسیدن به نرخ تورم ۴ درصدی در روسیه، بانک مرکزی روسیه این امکان را پیدا کرده است که به آرامی نرخ بهره را به سالی ۸.۲۵ درصد کاهش دهد. در تاریخ روسیه، کمترین میزان نرخ بهره ۵.۵ درصد و در سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است. این در حالی است  پس از ایجاد روسیه ی کنونی، این کشور در سال ۱۹۹۳ بیشترین میزان نرخ بهره (۲۱۰ درصد) را تجربه کرده بود.  

انتظار می رود که این کشور در سال کنونی میلادی رشد اقتصادی ۱.۵ درصدی، و در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ رشدی ۲ درصدی را تجربه کند. بانک سرمایه گذاری VTB در این خصوص اذعان کرده است که نرخ بهره '' تا پایان سال به احتمال خیلی زیاد زیر ۳ درصد خواهد بود. به طور خاص، اگر قیمت ها بین ماه های اکتبر و دسامبر به طور ماهیانه بین ۰.۴ تا ۰.۵درصد افزایش داشته باشد، نرخ تورم در پایان سال جاری میلادی بین ۲.۷ تا ۲.۸ درصد خواهد بود''. 

افزون بر این، روز پنجشنبه ی گذشته، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، به بانک مرکزی این کشور دستور داده بود  که نرخ بهره را کاهش دهد. به اعتقاد وی، این امر موجب خواهد شد که نرخ بازپسگیری وام های دریافتی توسط اشخاص به طور چشمگیری کاهش یابد. 

این در حالی است که بانک مرکزی روسیه هشدار داده است که نرخ بازپس گیری وام های شخصی نمی تواند تا سطح نرخ تورم پایین بیاید  زیرا این امر باعث کاهش میزان سپرده ها در بانک ها می شود. این موضوع به هیچ عنوان خبر خوبی برای بانک ها نخواهد بود. 

لازم به ذکر است که سابقا الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه، اعلام کرده بود که اگر نرخ تورم در هر سال بیش از ۴ درصد نشود، نرخ بهره می تواند به ۶.۵ تا ۷ درصد کاهش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار