بازدید 2045
نگاهی کلی به آمار چک‌های مبادله شده در نیمه نخست سال ۹۶

در نیمه نخست امسال همواره به لحاظ ارزشی یک پنجم چک ها، برگشت خورده اند

چک یکی از ابزارهای سنتی پرداخت است که بسیار در مبادلات اقتصادی و روزمره کاربرد داشته و دارد. از این رو بررسی روند چک های مبادله شده، وصول شده و برگشت خورده شاید بتواند تا حدودی نشان دهنده وضعیت اقتصادی در کشور باشد. به همین منظور و با توجه به این که نیمه نخست سال به پایان رسیده است، در این گزارش سعی بر آن شده تا وضعیت چک در 6 ماهه اول سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۷۴۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷ 10 November 2017
چک یکی از ابزارهای سنتی پرداخت است که بسیار در مبادلات اقتصادی و روزمره کاربرد داشته و دارد. از این رو بررسی روند چک های مبادله شده، وصول شده و برگشت خورده شاید بتواند تا حدودی نشان دهنده وضعیت اقتصادی در کشور باشد. به همین منظور و با توجه به این که نیمه نخست سال به پایان رسیده است، در این گزارش سعی بر آن شده تا وضعیت چک  در 6 ماهه اول سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، از گذشته تا به امروز چک همواره در مبادلات اقتصادی و روزمره جایگاه ویژه ای را داشته است. این ابزار پرداخت سنتی به نوعی می تواند شاخصی برای بررسی وضعیت اقتصادی و نماد اعتماد بازار باشد بنابراین بررسی روند آن شاید به نوعی بازگو کننده وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور باشد. از این رو در ادامه این گزارش به بررسی روند و وضعیت چک های های مبادله شده، وصول شده و برگشت خورده در نیمه نخست سال جاری پرداخته خواهد شد.

نمودار (1) تعداد و ارزش چک های مبادله شده در شش ماهه نخست سال 96 را نشان می دهد. آن گونه که از نمودار نمایان است هم تعداد و هم ارزش چک های مبادله شده در نیمه نخست امسال در نوسان بوده است. اما اگر ماه نخست یعنی فروردین ماه  96 و ماه پایانی نیمه اول یعنی شهریور ماه 96 را ملاک قرار دهیم، ارزش چک های مبادله شده از 380 هزار میلیارد ریال به 589 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین تعداد چک های مبادله شده نیز با حدود 1.7 میلیون فقره افزایش از 7.4 میلیون فقره به 9.1 میلیون فقره رسیده است. 

در نیمه نخست امسال همواره به لحاظ ارزشی یک پنجم چک ها، برگشت خورده اند

نمودار (2) ارزش و تعداد چک های وصول شده در شش ماهه نخست سال جاری را نشان می دهد. آن گونه که از نمودار مشخص است تقریباً می توان گفت ارزش چک های وصولی در نیمه نخست امسال روندی صعودی داشته است اما به لحاظ تعداد چک های وصول شده باز هم در نمودار شاهد نوسان هستیم. ارزش چک های وصول شده در فروردین ماه 96 حدود 300 هزار میلیارد ریال بوده که این میزان در شهریور ماه به 491 میلیارد ریال رسیده است. تعداد چک های وصول شده نیز از 6.3 میلیون فقره در ماه ابتدایی سال به 7.7 میلیون فقره در ششمین ماه سال رسیده است. 

در نیمه نخست امسال همواره به لحاظ ارزشی یک پنجم چک ها، برگشت خورده اند

نمودار (3) روند تعداد و ارزش چک های برگشتی در شش ماهه نخست سال 96 را نشان می دهد. این نمودار نشان می دهد، ارزش چک های برگشتی در سه ماهه نخست سال 96 با روند صعودی همراه بوده است و از 80 هزار میلیارد ریال به 138 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در تیر ماه 96 این روند نزولی و در مرداد ماه مجدداً به همان میزان خرداد ماه بازگشته است. در شهریور ماه 96 نیز مجدداً روند نزولی شده و ارزش چک های برگشتی به 128 هزار میلیارد ریال رسیده است. به لحاظ تعداد چک های برگشتی، بعد از یک افزایش بین ماه های فروردین و اردیبهشت، تعداد چک های برگشتی در 1.5 میلیون فقره تا مرداد ماه ثابت مانده است و بعد از آن در شهریور ماه با 100 هزار فقره کاهش به 1.4 میلیون فقره رسیده است. 

در نیمه نخست امسال همواره به لحاظ ارزشی یک پنجم چک ها، برگشت خورده اند

نمودار (4) که ملاک سنجیدن وضعیت اقتصادی است نشان می دهد که چه درصدی از چک های مبادله شده چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ تعدادی برگشت خورده اند. در سه ماهه نخست امسال چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ ارزش نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله شده در حال رشد بوده است اما در سه ماهه دوم سال این روند نزولی شده است. این نشان می دهد که در سه ماهه دوم در مقایسه با سه ماهه نخست، اندکی اوضاع اقتصادی بهبود یافته است اما اینکه در کل نیمه نخست امسال به لحاظ ارزشی همواره یک پنجم چک های مبادله شده برگشت خورده اند، نشان دهنده اوضاع اقتصادی چندان مناسبی نیست، به خصوص اینکه بیشتر چک های برگشت خورده به دلیل فقدان یا کسری موجودی بوده است. با این آمار به نوعی می توان گفت همچنان شرایط رکودی بر اقتصاد کشور حاکم بوده است.  

در نیمه نخست امسال همواره به لحاظ ارزشی یک پنجم چک ها، برگشت خورده اند

امید است که با تدابیر مسئولین در نیمه دوم سال،، شاهد رونق در کسب و کارها و متعاقب آن کاهش نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله شده چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ تعدادی باشیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار