بازدید 3507

سفر به تاجیکستان و ارمنستان به جای دبی و ترکیه

با هر کشوری که تفاهم‌نامه همکاری‌های گردشگری به امضا می رسد، فقط راه گریز ارز از کشور و خروج گردشگر مهیا می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 09 November 2017
با هر کشوری که تفاهم‌نامه همکاری‌های گردشگری به امضا می رسد، فقط راه گریز ارز از کشور و خروج گردشگر مهیا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آمار سفرهای تفریحی ایرانیان به ترکیه در  شش ماه نخست امسال به بیش از یک میلیون نفر رسیده است، و بنا به گزارش‌ها حجم سفر ایرانیان به ترکیه در ابتدای تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل 90درصد افزایش یافته است.

این آمار نشانه ثبت یک رکورد جدید است. بنا به ارقام دقیق‌ تعداد گردشگران ایرانی بازدیدکننده از ترکیه در هفت ماه نخست امسال میلادی از مرز یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر گذشت و پیش‌بینی‌ها در مورد رسیدن این تعداد به ۲ میلیون نفر در سال را تقویت می‌کند.ولی چرا در شرایطی که کشور از نظر ارزی در مضیقه بسر می‌برد باید این حجم از فرار ارز در کشور صورت بگیرد؟

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هر گردشگر که در سال 2013 وارد ترکیه شده، به‌طور میانگین مبلغی در حدود 741 دلار در آن کشور خرج کرده و این میزان به ازای هر گردشگر خارجی در سال 2015 به 674 دلار رسیده است. به این ترتیب و با فرض اینکه گردشگران ایرانی همانند میانگین گردشگران جهانی ورودی به ترکیه رفتار کنند، با یک تخمین می‌توان فرض کرد که در سال‌های 2013 و 2015 مجموع گردشگران ایرانی که از ترکیه بازدید کرده‌اند، در سال 2013 مبلغی در حدود 886 میلیون دلار و در سال 2015 مبلغی حدود یک میلیارد و 146 میلیون دلار به این کشور ارز فرستاده‌اند.

 با ثابت نگه داشتن نرخ ارز، نباید برای مسافرت به خارج مشوق گذاشت

ابراهیم رزاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  درمورد افزایش سفر ایرانیان به ترکیه گفت: یکی از دلایل آن است که به مسافرانی که وارد ایران می شوند ارز مسافرتی داده می شود و از سویی با بالارفتن نرخ ارز، ارز مناسبی را برای خروج از کشور در اختیار این گردشگران قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه سال گذشته، 7 میلیون نفر از کشور خارج شدند تصریح کرد: اگر هر گردشگر ایرانی هزار دلار خرج کند حدود 7میلیارددلار خروج ارز خواهیم داشت و در شرایط تحریم ارزی، برای اقتصاد کشور سم است.

رزاقی در پایان با اشاره به ضرورت توجه به خروج ارز تصریح کرد: برای جلوگیری از خروج ارز،باید طبق یک برنامه حساب شده، یارانه دلار را جز برای بخشی که به تولید مربوط است، قطع کنیم.

سفر به تاجیکستان و ارمنستان به جای دبی و ترکیه

عطاءالله عبدی استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی در گفتگو با  خبرنگار  بورس،بانک و بیمه   اظهار کرد: ترکیه از نظر سیاسی -نظامی رقیب ایران است  و افزایش سفر ایرانیان به این کشور رقیب، در تضاد با ملاحضات امنیتی-سیاسی و اقتصادی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح‌های مردمی برای تحریم سفر به کشورهایی چون ترکیه و دبی تصریح کرد: چندی بود که کمپین‌هایی برای تحریم کشورهای حامی داعش از جمله عربستان، ترکیه وقطر و..تشکیل شده بود که در این کمپین‌ها از ایرانیان خواسته شد که تا حد امکان  از مکان‌های گردشگری داخلی استفاده کرده و به  مقصدهایی چون ارمنستان و تاجیکستان سفر  و از رفتن به ترکیه و دبی پرهیز کنند.

عبدی در پایان با اشاره به ضرورت توسعه مکان‌های گردشگری داخل کشور،  یادآورشد: برای کاهش خروج ارز از کشور، لازم است دولت زیرساخت‌های گردشگری را توسعه داده و کیفیت استفاده از مکانهای گردشگری را بالا ببرد، در صورتی که این اقدام های ضربتی اتفاق بیافتد،تراز گردشگری کشور مثبت خواهد شد.

تراز گردشگری وضعیت مناسبی ندارد

اردشیر اروجی، کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار  بورس،بانک و بیمه   با بیان اینکه طی سال گذشته، 9.2 میلیون مسافر به خارج ازکشور سفر کردند تصریح کرد: 4 میلیون گردشگر برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به کشور وارد شدند بدین امر تراز گردشگری وضعیت مناسبی ندارد.

وی درمورد علل اقتصادی افزایش حجم خروج گردشگر از کشور گفت: نرخ ارز  واقعی نیست، اگر نرخ ارز واقعی باشد، یعنی یارانه‌ای به آن تعلق نگیرد و دولت نرخ آن را ثابت نگه ندارد، حتما به تعادل تراز گردشگری کشور کمک خواهد کرد.

اروجی تصریح کرد: ترکیه بعد از یک دور ناامنی قیمت هتل‌، حمل‌ونقل و تورهای گردشگری را کاهش داد و این امر در ورود بیشتر ایرانیان تاثیر‌گذار بود.

اروجی با اشاره به مشکلات تفاهم‌نامه های گردشگری بین دو کشور ایرانی و ترکیه گفت: تفاهم نامه‌هایی که بین دولت‌ها  به امضا می‌رسد، شرایط را برای خروج گردشگر و افزایش سفر به خارج مهیا می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل