بازدید 2709

اقتصاد مقاومتی نقش دلار را در تجارت کم می‌کند

پیمان های پولی دو جانبه سال هاست مورد تاکید مجلس شورای اسلامی است و بهترین راهکار برای کاهش استفاده از دلار در مبادلات پولی خواهد شد.
کد خبر: ۷۴۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 09 November 2017
پیمان های پولی دو جانبه سال هاست مورد تاکید مجلس شورای اسلامی است و بهترین راهکار برای کاهش استفاده از دلار در مبادلات پولی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس درباره معاملات غیردلاری در اقتصاد ایران گفت: کم رنگ کردن نقش دلار و جلوگیری از نوسان آن در اقتصاد ملی یکی از بهترین سیاست های کلان اقتصادی است اما باید روی این موضوع به کار عملیاتی برسیم آنچه که مورد تایید مجلس شورای اسلامی بوده در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اقداماتی که پس از این در این زمینه باید انجام شود در چارچوب وظایف بانک مرکزی و دولت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد:تنها راهکار اجرایی که بتوانیم از طریق آن مبادلات پولی با دلار را کاهش بدهیم ، پیمان های پولی دو جانبه بین کشور است .

کاتب با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور روسیه و آذربایجان به ایران و انعقاد پیمان های پولی دو و سه جانبه گفت: اگر بانک مرکزی بتواند پیمان های پولی دو جانبه را که سال هاست مورد تاکید مجلس شورای اسلامی است ، انجام دهد موثر خواهد بود.

وی ادامه داد : این امر همچنین منجر به تقویت پول ملی کشورمان خواهد شد. 

کاتب تاکید کرد:این امر صرفا با الزام کردن حل شدنی نیست و باید توافقات دو طرفه صورت بگیرد و بانک مرکزی را موظف به انجام این کار بکنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد :در شرایط سخت تحریم یکی از راهکارهای جلوگیری از فشار زیاد این بود که پیمان های دوجانبه پولی داشته باشیم ، این نگاه در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ما وجود دارد ،اما باید توافقات دو جانبه شکل بگیرد.

35 کشور دارای پیمانه های پولی یک و چند جانبه هستند

یکی از مدیران سابق بانکی با اشاره به پیمان های پولی دو یا چند جانبه گفت : ایمن سازی و مقاوم سازی مبادلات خارجی از اهداف مبادله با ارز دیگری به غیر از دلار است.

 بهاء الدین هاشمی ، درباره معاملات غیردلاری در اقتصاد ایران گفت : آمریکا از طریق فدرال رزرو جریان دلار را مدیریت می کند و از این روش می تواند هر کشوری را تحریم کند،در واقع دلار از ابزار پولی خارج و تبدیل به ابزار سیاسی شده است.

وی تصریح کرد : بسیاری از کشورها به دنبال راهکاری برای این امر بودند،کشورهای آسیای جنوب شرقی اولین کشورهایی بودند که اقدام به انحصار شکنی دلار کردند و تصمیم گرفتند مبادلات خود را با ارز دیگری انجام دهند.

هاشمی گفت : با کشورهای افغانستان و اقلیم کردستان به صورت محدود با ارز کشورهای دو طرف مبادلات را انجام می دهیم.

مدیر سابق بانکی افزود:حدود 35 کشور دارای پیمانه های پولی یک و چند جانبه هستند و ایران نیز با کشورهای ترکیه،روسیه ،عراق و افغانستان پیمان دو جانبه پولی دارد.

وی در توضیح پیمان پولی دو جانبه افزود: بانک مرکزی دو کشور طرف معامله این مسئله را مدیریت می کنند. به عنوان مثال ایران حسابی را در بانک مرکزی ترکیه باز و درخواست می کند مطالبات را به لیر به حساب مذکور واریز کند و به صورت متقابل آنها نیز همین روال را در ایران انجام می دهند.

هاشمی تاکید کرد : البته این امر مستلزم عزم و اراده ملی، تعویض ساختار، بهبود فضای کسب و کار، تغییر قانون صادرات ،کیفی سازی و تنوع محصولات و ابزار و اصول بازار آزاد و رقابتی باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه حذف دلار در بهترین شرایط هم عملی نیست، گفت: یکی از انگیزه های اتحادیه اروپا از یورو مقابله با سیطره دلار بود زیرا دلار اقتصاد این کشورها را در سایه قرار داده بود.

مدیر سابق بانکی افزود : پیمان های پولی بیشتر جنبه کاربری منطقه ای دارند، به عنوان مثال اعضای پیمان پولی آسه آن کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند و ما در حوزه خودمان در آسیای جنوب غربی می توانیم این پیمان ها را برقرار کنیم.

هاشمی تصریح کرد: باید به سمت پیمان هایی با منافع مشترک پیش برویم و قوانین کشورهایمان را با یکدیگر تطبیق بدهیم و مقررات گمرکی را تسهیل کنیم.

وی افزود : ایمن سازی و مقاوم سازی مبادلات خارجی هم از اهداف مبادله با ارز دیگری به غیر از دلار است و اگر بتوانیم با ارز دیگر معامله کنیم جذب سرمایه گذاری خارجی آسان تر خواهد بود.


اقتصاد مقاومتی نقش دلار را در تجارت کم می کند

مدیرعامل شرکت صرافی یک بانک خصوصی گفت : برای کم کردن نقش دلار در مبادلات تجاری باید توجه بیشتری به تولید،اشتغال و اقتصاد مقاومتی بکنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ رضا عدالتی صداقت اظهار کرد:دلار در سال ۱۹۷۱ پشتوانه خودش را از دست داد و آمریکا بدون محدویت اقدام به چاپ دلار کرد که در مبادلات مورد استفاده قرار می گرفت.

عدالتی در تشریح مزایایی که آمریکا از رواج دلار می برد، گفت: امکان چاپ دلار را به اندازه نیاز خودش و کالاهای وارداتی فراهم آورده است و از طریق دلار وام های مختلفی را به کشورهای نیازمند پرداخت می کند ،تامین مالی و تسلط بر نهادهای مالی و اینکه سیاست هایش را از طریق این نهاد ها در سطح جهانی اعمال می کند هم از اهداف امریکاست.

وی افزود: یک مزیت دیگر اشراف اطلاعاتی است که آمریکا از طریق جهانشمول بودن دلار بدست آوره و می تواند مبادلات کشورهای مختلف را از این راه کنترل کند، یکی از مهم ترین و استعماری ترین عامل این است که آمریکا می تواند هر کشوری را که می خواهد تحریم بکند.
مدیرعامل شرکت صرافی بانک خصوصی تصریح کرد:همه کشورها به این نتیجه رسیده اند که این وضعیت قابل ادامه دادن نیست که آمریکا به هر میزانی دلار چاپ کند و تورم ناشی از افزایش حجم پول را به دیگر کشورها انتقال بدهد.

عدالتی بیان کرد:کشورهایی که از این روند آسیب دیده اند به سمت ارتقای صنعت و تولیدات داخلی خود پیش رفته و با ترمیم زیرساخت های خودشان شرایطی را فراهم آورده اند که صادرکننده کالا و موادی باشند که غالب کشورها به آن نیاز دارند.

وی افزود : کشور ما نیز باید به این امر توجه کند و صرف نظر از مباحث شعاری با تقویت تولید این موضوع را به صورت ریشه ای حل بکند.

ما دلار را به صورت متغیر مستقل می بینیم و می خواهیم مشکلاتی از قبیل تورم را بر اساس دلار حل کنیم که موجب می شود به بیراهه برویم .

عدالتی تاکید کرد:اگر اجازه بدهیم قیمت دلار مانند سایر کالاها در اقتصاد قیمتش با عرضه و تقاضا تعیین شود می توانیم به صورت صحیح تری در این زمینه عمل و نرخی را برای ارز تعیین کنیم.

وی تصریح کرد : برای کم کردن نقش دلار در مبادلات تجاری ضروت دارد کالاهایی را تولید بکنیم که مورد نیاز اغلب کشورها باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها