بازدید 2686

بازار نفت در هفته ای که گذشت

بازار نفت جهان در هفته اخیر در واکنش به استقبال اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت، از تمدید توافق کاهش تولید و نشانه هایی از محدود شدن بیشتر عرضه به بازار بار دیگر شاهد رکوردشکنی قیمت نفت بود. بازار نفت و گاز ایران نیز با وجود تنش آفرینی های رئیس جمهوری آمریکا با استقبال گرم اروپا رو برو شد.
کد خبر: ۷۴۵۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 08 November 2017
بازار نفت جهان در هفته اخیر در واکنش به استقبال اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت، از تمدید توافق کاهش تولید و نشانه هایی از محدود شدن بیشتر عرضه به بازار بار دیگر شاهد رکوردشکنی قیمت نفت بود. بازار نفت و گاز ایران نیز با وجود تنش آفرینی های رئیس جمهوری آمریکا با استقبال گرم اروپا رو برو شد.

به گزارش ایرنا، در حالی که شرکت توتال خود را برای سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در ایران آماده می کند، این شرکت فرانسوی برای از دست ندادن این فرصت و هماهنگی ها با دولت آمریکا، دفتری در واشنگتن افتتاح کرده است.

«پاتریک پویان» مدیرعامل توتال هفته اخیر در نشستی در لندن اعلام کرد که این شرکت به برنامه های خود برای توسعه مرحله نخست فاز جنوبی که هزینه آن یک میلیارد دلار برآورد شده است، ادامه می دهد.

همچنین ایران و روسیه در هفته ای که گذشت 6 قرارداد برای همکاری در پروژه های استراتژیک انرژی به ارزش30 میلیارد دلار تنظیم کردند که شرکت هایی مانند روسنفت و گازپروم در آن حضور خواهند داشت.

در حوزه گاز نیز «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو و تهران تا پایان سال جاری میلادی برای تهیه چارچوب قانونی اجرای پروژه انتقال گاز ایران به هند آماده می شوند و ساخت این پروژه در سال 2018 میلادی کلید خواهد خورد. 

قرار است، برای انتقال گاز ایران یک خط لوله1200 کیلومتری ایجاد شود و شرکت گازپروم تولید گاز در ایران را به عهده خواهد گرفت. 

انتظار می رود، انتقال گاز ایران به ارمنستان نیز در آینده نزدیک افزایش یابد.

«شاوارش کوچاریان» معاون وزیر خارجه ارمنستان گفت که پس از تکمیل ساخت سومین نیروگاه برق ولتاژ بالای ارمنستان - ایران، ایروان فرصت دارد تا حجم واردات گاز طبیعی از ایران را افزایش دهد. 

به گفته کوچاریان، طبق قرارداد، این کشور20 تا 25 درصد از ظرفیت خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان را استفاده می کند و در ازای آن، به ایران برق می فرستند.

**موفقیت اوپک در بهبود اوضاع بازار نفت

با اینکه ماموریت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در زمینه برنامه کاهش تولید اعضا هنوز به پایان نرسیده اما موفقیت های بزرگی کسب کرده است. 

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان معتقد است که عملکرد 24 کشور عضو توافق کاهش تولید رضایت بخش بوده اما این ماموریت هنوز به پایان نرسیده است و کارهای انجام نشده بسیاری باقی مانده است تا سطح ذخایر را پایین تر بیاورند.

وی بر این باور است که سطح ذخایر باید با کاهش بیشتری همراه شود.

در این میان، روسیه برای ادامه این برنامه اعلام آمادگی کرده است و «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه هفته گذشته گفت که توافق جهانی کاهش تولید میان کشورهای اوپکی و غیراوپکی درصورت لزوم، می تواند پس از زمان انقضای آن در مارس 2018 میلادی (اسفند - فروردین آینده) تمدید شود. 

نواک براین باور است که موضوع تمدید توافق در نشست 30 نوامبر (9 آذر) مطرح خواهد شد اما هرگونه تصمیم ممکن است پس از این نشست اتخاد شود. 

«ایمانوئل ایبه کاچیکوو» وزیر نفت نیجریه نیز در این باره گفت که کشورش در صورت فراهم بودن شرایط، از تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال 2018 میلادی حمایت می کند.

به گفته کاچیکوو، اگر رقمی (میزان کاهش) را که اعلام می کنند، بین یک میلیون و 800 هزار تا یک میلیون و 900هزار بشکه در رو باشد نیجریه نیز می تواند در این برنامه حضور یابد.

گفتنی است؛ ازبکستان و ترکمنستان ممکن است در نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که 30 نوامبر در وین برگزار می شود، به عنوان ناظر شرکت کنند. 

**قیمت نفت رکورد زد

قیمت شاخص نفت برنت دریای شمال، ابتدای هفته اخیر در پی نشانه های محدود شدن عرضه به بازار به بالاترین رکورد از مال ژوئیه 2015 رسید و از مرز 64 دلار فراتر رفت.

اگرچه رشد قیمت نفت مطلوب به نظر می رسد اما اعضای اوپک همچنان انتظار بیشتر آن را دارند. 

اوپک که خود عامل اصلی رشد اخیر قیمت ها و فرا رفتن آن از مرز60 دلار است، قیمت مطلوب نفت را اندکی بالاتر از سطح کنونی آن می داند. عراق، ونزوئلا و قطر نفت 100 دلاری را قیمتی غیرمنصفانه و خطرناک برای اقتصاد جهان، اما نفت 70 دلاری را مناسب بازار می دانند.
عربستان نیز در سال آینده میلادی برای سر به سر کردن دخل و خرج خود، نیاز به نفت 70 دلاری دارد؛ این در حالی است که این کشور در سال 2016 میلادی، برای رسیدن به نقطه سر به سر در هزینه های خود نیازمند نفت حدود 100 دلاری بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار