بازدید 5959

تجارت سیگار در انحصار چند شرکت بین المللی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:تجارت سیگار در سطح بین المللی در اختیار چهار شرکت بین المللی بوده و شرکت دخانیات چین به تنهایی حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی سیگار را در اختیار دارد.
کد خبر: ۷۴۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ 07 November 2017
معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت:بازار محصولات دخانیات در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۸۳ میلیارد دلار تخمین زده شده و تجارت برگ تنباکو کمتر از یک درصد تجارت جهانی محصولات کشاورزی را تشکیل می دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود:کشاورزی دخانیات عمدتا در کشورهای کم درآمد و تولید سیگار از تنباکو در کشورهای ثروتمند انجام می شود، چرا که بخش پربازده از زنجیره تولید دخانیات محسوب می شود و این موضوع در انحصار چند شرکت بین المللی است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:تجارت سیگار در سطح بین المللی در اختیار چهار شرکت بین المللی و شرکت ملی دخانیات چین بوده و شرکت دخانیات چین به تنهایی حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی سیگار را در اختیار دارد.

آقاپور علیشاهی، یادآور شد: درآمد کشورهای جهان از مالیات بر دخانیات در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۶۹ میلیارد دلار بوده، این در حالی است که تنها کمتر از یک میلیارد دلار برای کنترل مصرف دخانیات صرف شده است.

وی افزود:هزینه های اقتصادی و سلامتی ناشی از استعمال دخانیات سالیانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده و بخش عمده این هزینه ها را کشورهای با درآمد پایین متحمل می شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از افراد سیگاری در کشورهای با درآمد پایین زندگی می کنند، که نکته قابل تاملی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار