بازدید 14413
۷

هشدار روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به تل آویو؛ در دام سعودی ها در لبنان گرفتار نشوید!

رابطه میان استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و خطر قتل وی به دست حزب الله با عربستان سعودی و ایران چیست؟ همه چیز به ایران ربط دارد. اما اسرائیل نباید با کمک عربستان سعودی بی صبرانه و بدون تامل وارد یک رویارویی نابهنگام شود.
کد خبر: ۷۴۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 06 November 2017
تردیدی وجود ندارد که استعفای حریری بیش از هر چیزی برای اعمال فشار و یا احتمالا اقدام علیه حزب الله طراحی شده است. مسئله ای که از سوی ریاض دنبال می شود و به نظر می رسد سعودی ها بر آنند تا اسرائیل را نیز با خود همراه کنند.

به گزارش تابناک، روزنامه «البناء» لبنان نیز استعفای حریری را نقشه مشترک عربستان و اسرائیل برای کاستن از شدت نگرانی خود از قدرت گرفتن جبهه مقاومت و به فرسایش کشیدن آن توصیف کرد.

این روزنامه لبنانی نوشت: ما مطمئنیم که اسرائیل رویدادهای مربوط به استعفای حریری و پیامدهای آن را پیگیر است و می‌خواهد از این شرایط به نفع جنگ باز خود با حزب الله بهره‌برداری کند بخصوص که محتوای بیانیه استعفای نخست وزیر لبنان به مناقشه با حزب الله نیز ارتباط داشت.

در همین زمینه، روزنامه اسرائیلی هاآرتص به مقامات این رژیم توصیه کرد که در دام سعودی ها برای اقدام علیه حزب الله گرفتار نشوند. این روزنامه اسرائیلی نوشت: 

رابطه میان استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و خطر قتل وی به دست حزب الله با عربستان سعودی و ایران چیست؟ همه چیز به ایران ربط دارد. اما اسرائیل نباید با کمک عربستان سعودی بی صبرانه و بدون تامل وارد یک رویارویی نابهنگام شود. 

سعد حریری که روز شنبه از نخست وزیری لبنان استعفا کرد همیشه با موقعیتی روبرو بود که در آن هیچ بردی وجود نداشت؛ وی تلاش کرد در مقام نخست وزیری ایفای نقش کند اما نتوانست. استعفای وی نشانه افزایش تنش های اخیر میان عربستان سعودی و ایران است، مسئله ای که برای اسرائیل پیامدهای جدی دارد.

هشدار روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به تل آویو؛ در دام سعودی ها در لبنان گرفتار نشوید!

حریری مرد خوبی است اما یک رهبر سیاسی طبیعی نیست. نقش وی به عنوان رهبر جبهه سنی لبنان بواسطه قتل پدرش، رفیق حریری در سال 2005 بر وی تحمیل شد.

سعد حریری در طول نخستین دوره اش به عنوان نخست وزیر،‌از سال 2009 تا 2011، سعی کرد نقش پدرش را ایفا کند. زمانی که نگارنده با وی در مجتمعش در بیروت دیدار کرد، از ثروت زیاد و تمهیدات امنیتی گسترده متعجب شد.

اما یک دلیل دیگر برای تحمیل شدن نقش نخست وزیری بر وی وجود داشت: حامیان سعودی وی. عربستان سعودی از دیر باز از سنی های لبنان حمایت کرده است. سعودی ها حریری را از حمایت مالی خود نیز بی بهره نگذاشتند. حریری بدون حمایت سعودی ها هیچ کار نمی توانست انجام دهد. از طرفی هم نمی توانست دستورات آنها را نادیده بگیرد. 

در نهایت باید گفت، علی رغم اینکه ریاض تلاش می کند تا تل آویو را وارد یک رویارویی سرنوشت ساز با ایران و حزب الله در لبنان کند.

در همین زمینه، جاويد قربان‌اوغلي در تحلیلی نوشت: در داخل لبنان و نقش اين کشور در منطقه داراي پيامدهايي است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت. اين رويداد به احتمال زياد آغازي براي تحولات امنيتي و نظامي خطرناکی از سوي اسرائيل خواهد بود. حملات لفظي جنون‌آميز مقامات سعودي در ماه‌هاي اخير عليه حزب‌الله از يک سو و چنگ و دندان نشان‌دادن رژيم صهيونيستي از سوي ديگر نمايانگر توافقي بين عربستان و اسرائيل براي طراحي نقشه‌اي عليه حزب‌الله و برکناري ميشل عون به‌عنوان متحد جريان ٨ مارس و مورد حمايت حزب‌الله است. 

اظهارات ايگيدور ليبرمن، وزير جنگ اسرائيل، در واکنش به استعفاي الحريري و تأکيد بر اينکه ارتش اسرائيل آماده رويارويي با هم‌پيمان ايران در لبنان است و استراتژي جديد آمريکا درباره ايران و هم‌پيمانان منطقه‌اي‌اش را بايد در راستاي توافقي گسترده براي تهاجم اسرائيل به لبنان ارزيابي کرد؛ تحولي که در صورت وقوع، ايران را نیز درگير خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
چه بلبشویی!!!!!
اسراییل اردن را به جلو هل خواهد داد
و در صورت شکست اردن بیرون میاید
بله جواب های هوی هست باید منتظر همچین روزی میبودیم
خسته نباشید واقعا

یک دنیا رو علیه خودمون متحد کردن واقعا کار سختیه

خدا قوت!
یه مقدار اوضاع لبنان شیر تو شیره منم از خوندن این مطلب چیزی متوج نشدم,
حریری برگرده کشتنش
اونموقع پیرهن عثمان میشه واسه حملهء مصر به حزب الله
حریری پدر توسط اسراییلی ها قربانی شدتا باعث خروج ارتش سوریه از لبنان گرددتاخطراز اسراییل دور شودو سپس پرده دوم سناریو نابودی سوریه رقم بخورد که چنین شد.
حریری پسر قربانی شد تا دست ایران از لبنان کوتاه گردد و تا حد ممکن ایران از اسراییل دور شود که چنین خواهد شد چرا این استعفا همان قربانی شدن بود.و سپس سناریوی دوم یعنی به محض دور کردن خطر از مرزهای اسراییل نابودی ایران را در سر می پرورانند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل