بازدید 3292

استانداردهای جدید خودرو در تراز اتحادیه اروپاست

معاون سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد : استانداردهای 85 گانه خودرو در تراز استانداردهای اتحادیه اروپاست.
کد خبر: ۷۴۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 05 November 2017
معاون سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد : استانداردهای 85 گانه خودرو در تراز استانداردهای اتحادیه اروپاست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ جهانبخش سنجابی شیرازی در نشست خبری به تکلیف خودروسازان برای رعایت 85 استاندارد خودرویی اشاره و اعلام کرد : در حال حاضر 53 استاندارد اجباری وجود دارد که تا ابتدای دی سال آینده به 85 مورد ارتقا می‌یابد و خودروهایی که بتوانند در آن زمان مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند، یعنی 85 استاندارد مورد نظر را رعایت کرده اند و حتی می‌توانند در صورت وجود بازار رقابتی صادر هم بکنند.

وی افزود: این استانداردها در تراز استانداردهای اتحادیه اروپاست و ممکن است برای برخی خودروسازان رعایت استانداردهای مورد نظر به صرفه نباشد و با توقف خط تولید از چرخه خارج شوند.

سنجابی تصریح کرد : از نظر مشتریان ، انتظارات از خودرو ایرانی برآورده نمی‌شود و رعایت استانداردها لازمه بالا بردن کیفیت است اما اگر خودرویی استانداردها را در دستور کار قرار دهد به معنای داشتن کیفیت بالا نیست هرچند که لازمه این اتفاق است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت : سازمان به دنبال رتبه بندی کیفی محصولات داخلی است و خودرو یکی از این محصولات است که امیدواریم تا قبل از سال 1400 تحقق یابد.

سنجابی شیرازی درباره کیفیت گازوئیل مصرفی گفت : هر سال کیفیت سوخت بیشتر می‌شود و میانگین شاخص آلایندگی‌ سوخت‌ها در حال پایین آمدن است. قانون هوای پاک بر الزامی شدن استانداردهای فرآورده‌های نفتی و نیز استاندارد اجباری گازوئیل تاکید کرده است و باید تا پایان سال 1399 گازوئیل مصرفی بر اساس استاندارد ملی منطبق بر استاندارد یورو 4 باشد.

وی با اشاره به استقرار نظام استاندارد ملی برای همه محصولات داخلی اعلام کرد باید تا سال 1400 نظام استاندارد ملی برای همه محصولات مستقر شود و دیگر هیچ کالا و محصولی امکان عرضه بدون پیوست استاندارد نخواهد داشت.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران درباره بنزین سوپر هم گفت : بر اساس مشخصات فنی وزارت نفت بنزین سوپر عرضه شده همان چیزی است که باید مدنظر قرار گیرد و اگر سوء استفاده‌ای نیز باشد به عنوان تقلب از مراجع مربوطه پیگیری می‌شود.

سنجابی شیرازی در مورد علت پایین بودن قیمت بنزین سوپر عرضه شده در داخل کشور با بنزین سوپر صادر شده هم گفت: اگر ملاک قیمت بنزین باشد، هیچ جای دنیا نیز بنزین 1000 تومانی عرضه نمی‌شود و در مورد بنزین معمولی چنین شائبه‌ای پیش می‌آید در حالی که این گونه نیست.

وی همچنین درباره با نظام کنترل یکپارچه غذا اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد نظام کنترل یکپارچه غذاست و باید از ورود آلاینده‌های غذایی جلوگیری کنیم. 

در 132 کشور دنیا حداقل سه مرکز و حداکثر 72 مرکز درگیر در مقوله غذا وجود دارد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه از اجباری شدن استاندارد کود و سم به عنوان یکی از تصمیم های در دستور کار شورای عالی استاندارد خبر داد و گفت: علاوه بر این نظارت بر اجرای استانداردها در حال ترخیص کالاست و در صدد هستیم زمینه نابودی کالای غیراستاندارد اجباری نیز فراهم شود.

به گفته سنجابی شیرازی 100 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که 30 درصد آنها مر تبط با صنایع غذایی است، همچنین 30 میلیون واحد صنفی وجود دارد که بیش از 60 درصد آنها در بخش غذا فعالیت می‌کند.

وی در مورد محصولات تراریخته هم گفت : محصولات تراریخته محصولاتی است که دچار دستکاری ژنتیکی شده اما در حال حاضر در کشور ما نظر واحدی درباره مفید یا مضر بودن این محصولات وجود ندارد و محصولات تراریخته از مواردی است که مخالفان و موافقان بسیاری دارد.
وی گفت : ساختار کشورهای پیشرفته در حوزه استاندارد به گونه‌ای پیش رفته که زیرساخت‌های استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری بر تولید و توزیع مدنظر است و به سمت راهبرد ملی کیفیت حرکت رفته اند و در کشور ما هم باید راهبرد ملی کیفیت تدوین شود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران درباره رتبه‌بندی کیفی خودروها که در حال حاضر مدنظر قرار می‌گیرد، هم گفت : این مقوله ، نظر سازمان ملی استاندارد نیست چون 
صرفا بر روی محصول خروجی عمل می‌کند.

شیرازی ادامه داد: بجز دارو و انرژی هسته‌ای که از سایر محصولات جدا و متولی خاص برای آنها تعریف شده است، سازمان ملی استاندارد این مجوز را دارد که در مباحث مختلف ورود کند و امسال در ارتباط با خودرو جایزه‌ای نخواهیم داشت و رتبه‌بندی کیفی خودرو باید مبتنی بر موفقیت پایدار مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به رویکرد نوین استانداردسازی کشور خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان بر مبنای خرده‌کاری و طبق بند 30 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه است که به دولت ابلاغ و تا پایان این برنامه باید مدنظر قرار گیرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سه گروه کالایی در طرح ازمایشی مورد توجه است ، گفت: خودرو و قطعات خودرو، مصالح ساختمان، تجهیزات انرژی‌بر و لوازم خانگی و نیز مواد غذایی غیرمشمول استاندارد سه گروه کالایی است و شاید تا پایان سال به رتبه‌بندی کیفی خودروها ورود کنیم اما این مسئله نیازمند تدارک زیرساخت‌های لازم و نیز همکاری‌هاست چون مقاومت‌هایی وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار