بازدید 19026

ایران رتبه سوم جهان در تولید مهندس!

کد خبر: ۷۴۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 02 November 2017
آیا ما به این تعداد مهندس نیاز داریم؟ پاسخ به این پرسش نیازمند یک تحلیل آماری و بررسی دقیق سالانه اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در کشور است.

به گزارش روزنامه شرق، از آمار و ارقام که بگذریم شاید بسیاری از ما فارغ‌التحصیلان مهندسی را در اطراف خود بشناسیم که به کاری غیرمرتبط و مشاغلی غیر از آنچه که در دانشگاه برای آن تربیت شده‌اند، می‌پردازند. مثلا مهندس عمرانی که کار ترجمه انجام می‌دهد، مهندس معدنی که در کلاس کنکور، ریاضیات درس می‌دهد یا مهندس برق یا مکانیکی که مسافرکشی می‌کند یا مغازه فست‌فود باز کرده است نشان می‌دهد که به اشتباه وارد این رشته شده یا اینکه ساختار تحصیلات آموزش عالی کشور نقصی دارد که بدون توجه به ظرفیت اشتغال و تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، صندلی دانشگاه‌ها را پر کرده است.

این عطش مهندسی که در ایران دیده می‌شود شاید برای جوامع دیگر قابل درک نباشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی در سال‌های اخیر حتی نوعی بی‌تفاوتی به تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی دیده می‌شود. در حالی‌که کشور ما لبریز از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است. گزارش مؤسسه کار آلمان در کلن (Bundesagentur für Arbeit; IW Köln)
در سال ۲۰۱۰ نشان می‌داد این کشور تقریبا ٢٦ هزار مهندس کم دارد؛ ١٥هزارو ٥٠٠ مهندس مکانیک و ٩هزارو ٥٠٠ مهندس برق و پنج‌هزارو ٦٠٠ مهندس عمران و معماری.

در کشور آلمان که به موتور صنعتی اروپا مشهور است، بسیاری از دانش‌آموزان علاقه‌ای به ورود به رشته‌های فنی و مهندسی یا حتی پزشکی ندارند و رشته‌های علوم اجتماعی، علوم سیاسی، هنر و تاریخ و فلسفه و موسیقی برای بسیاری جذاب‌تر است. در ایران اما وضع به گونه واضحی متفاوت است.

گزارش سال ۲۰۱۵ مجمع جهانی اقتصاد (the World Economic Forum) نشان می‌داد که ایران (با ۲۳۳ هزار نفر) به‌لحاظ تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در جایگاه سوم دنیا ایستاده است. یعنی بلافاصله پس از روسیه (۴۵۴ هزار نفر) و ایالات متحده آمریکا (۲۳۸ هزار نفر). اما آیا ایران به‌لحاظ سهم خود در بازار جهانی تولیدات صنعتی در جایگاه سوم ایستاده است؟ لااقل آمارها این‌طور نشان نمی‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶۷
مهندس های 5 ریالی تولید میکند نه مهندس درست حسابی . فقط به وضع ساختمانهای گه بعد از 2-3 نشست عمیق میکنند و ترک ترک میشوند و پیاده رو های که هی اسفالت و موزاییک میشود و بعد از مدت کوتاهی دوباره کنده میشود تا یک اداره ای یک کار دیگر بکند و اسفالتهای که عمرشان به یک سال نمیکشد و ماشین های تولیدی مثل پراید ووو و منبع پمپ های تحت فشار که عمرشان به 1 ماه نمیکشد و میترکند و ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو غیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
در بی سواد بودن 90 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران (البته اگه بشه اسمشونو گذاشت دانشگاه چون بیشتر شبیه مدرسه ابتدایی هستن ) شکی نیست ولی کیفیت پایین ساختمان ها و کلا محصولات بیشترش برمیگرده به زیاده خواهی مالکین دولتی و خصوصی و صاجبان تولیدی ها که بخاطر کاهش هزینه ها از همه چیز میدزدن .. مثلا من خودم به چشم خودم دیدم که موقع موزاییک کردن پیاده رو توسط پیمانکار شهردادی ، اصلا از سیمان در ملات استفاده نمیشد و فقط یک دوغ آب سیمانی روی شن ها ریخته میشد در حدیکه موزاییک فقط به سطح شن زیرش بچسبه !!! ... در این شرایط اگه از آلمان هم مهندس بیاریم وقتی بهش بودجه ی کافی ندن یا مجبوره بخاطر خرج زندگیش روی وجدانش پا بذاره و سمبل کاری کنه و یا ول کنه بره از گرسنگی بمیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
این کندنهای خیابانی ماحصل طراحی و نظارت مهندسین نیست . ماحصل تعریف بودجه هر ساله برای آین کار است. تعویض نرده های وسط خیابان با اینکه هیچ ایرادی ندارند از خرابی کار مهندسی نیست بلکه بخاط پر کردن جیب بعضیهاست . تعویض و یا ترمیم خیابانها و پیاده روها هم به همین صورت. در واقع خیلیها مهندس ناظر خوب هستند اما روحشان از این بازیها بی خبر است. دوباره کاریها بخاطر ایراد مهندسی نیست بخاطر ایزاد در قوانین است.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
ما یک رفیق داشتیم در کارخانه پلاستیک کار می کرد. برای جایی لوله می ساختند. آنجایی که بودند مجبورشان می کرد از میزان پلاستیک لوله کم بگذارند. ربطش به مهندس چیست چنین مواردی؟ البته مهندس بی سواد هم کم نداریم که این هم یکی از دلایلش ضروری بودن پایه هایی برای ورود به دانشگاه است که از آنها صرف نظر می شود.
این قصه ها رو واسه مردم تعریف نکنید چون با این قصه ها خوابشون نمیبره.اینا رو واسه رئیس روسا تون بگید تا بهمند چطور ریشه مملکت رو خشک کردن
چطوری مهندس!
و متاسفانه بسیاری اشون فقط اسمشون مهندسه... کمیت بالا ولی غالبا" کیفیت در حد صفر!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
وقتی در تبلیغ یک دانشگاه برای یک رشته مهندسی نوشته بود حضور در کلاس الزامی نیست توقع بیشتری هم نمیشه داشت
اینهمه بنگاه های فروش مدرک نتیجه میشه هزاران مهندس بیسواد تحصیلکره .
مهندس کامپیوتری که نصب انتی ویروس بلد نیست
مهندس صنایع که با اکسل نمیتونه کار کنه
و....
پول بده مدرک بگیر سوادد و تخصص در حد دیپلم
مهندسین بی سواد
بهتر بود میگفتن اولین کشور جهان در تولید مدرک تحصیلی
مهندس تولید میکنیم رو بسته بندیش مینویسیم "شغل آزاد"
مهندس تولید میکنیم رو بسته بندیش مینویسیم "شغل آزاد"
گیریم مهندس تولید کردند. مگه کار هم وجود داره براشون؟
البته رتبه سوم در تولید مهندس بیسواد
با احترام به جامعه مهندسین کشور، متاسفانه تقریبا تمام پستهای حساس اجرایی در کشور رو مهندسین و یا کسانی که به وساطه تحصیلات اولیه در سطح کارشناسی تفکر مهندسی دارند، اشغال کرده اند. شاید دلیل ضعف مدیریت در بسیاری از حوزه های اجرایی نیز همین موضوع هست. متاسفانه اکثر این بزرگواران %D
مسبب تمام این بدبختی ها کارخانه تولید مدرک دانشگاه آزاد هست.
فقط بخاطر پول
عملی کاربردی و دانشگاه آزاد هم حساب کردن؟
حالا اگر رتبه 30 در صنعت داشته باشه یه باز هم خوبه
ولی حیف که ....
برای هر آمارمون باید اشک بریزیم. کجای دنیا با جوانان خود چنین می کنند؟
مهندسان عمدتاً بی سواد.
پروفسور حسابی زمان تاسیس دانشکده فنی تهران میگفت ما از جامعه چیزی جز احترام به علم و کلمه شریف مهندس انتظار نداریم و در مقابل تمام توانمون برای آبادانی کشور صرف میشه، متاسفانه الان واژه مهندس در محیط کاری و در خدمت سربازی به عنوان توهین و کوچک کردن افراد به کار میرود و این قطعا تقصیر جوونی که 18 سال از بهترین سالهای زندگیشو صرف دودوتا چارتا کردن کرده نیست و نباید بدهکار جامعه و شرمنده خانواده باشه.
سر منشا مهندسین قلابی این مملکت دانشگاه ازاد ، علمی کاربردی و پیام نور و مراکز غیرانتفاعی است که فله ایی درس می دهند و کیفیت ندارند
مدیریت قوی و با سواد می خواهد که از این نیرو ها استفاده کند که نداریم. مدیران سفارشی و اتوبوسی می آیند و می روند و در بهترین حالت که دلسوز هم باشند کاری از پیش نمی برند چون این روش رسیدن به بالای هرم کارهای صنعتی و علمی هرگز جواب نمی‌دهد.
به مدد دانشگاه ازاد که تو هر بیغوله ای یک دفتر باز کرده، بله مهندس زیاد میشه.... البته دیگه خودتون این به اصطلاح مهندسها رو بهتر میشناسید.... و گر نه مهندس باسواد خیلی هم کم داریم... خیلی....
مهندسی در ایران رو اون آقایی که میخواست ساختار دنیا رو اصلاح کنه به لجن کشید.اگه مغرضانه مطلب منتشر نمیکنید پس لطفا افزایش وحشتناک تولید مهندس رو در دوران ریاست ایشان اعلام بفرمایید تا مطلب مشخص بشه.
یه مشت مهندس بی سواد.
خودم هم.
عنوان مهندس از همه چیز مهمتر شده. آقا مهندس- خانم مهندس
الان که بالای 60% درصد کنکوریها را تجربی تشکيل ميده ميشه بفرماييد در توليد پزشک رتبه ما چطوريه؟
ضمنا فارغ التحصيلان اين دانشگاه های داخل کوچه و پس کوچه ها به اسم غيرانتفاعی (وزير علوم هم يکيشو داره) را هم مهندس فرض مي کنيد؟
واولین در تولید دکترهای قلابی
جالبه که خیلی از کسایی که میگن مهندسای الان بیسوادن، توی بقیه جاها انتظار تولید شغل از طرف دولت دارن و گوش عالم و آدم رو کر میکنن که ماها همه علامه دهریم و مملکت وضعش خرابه.
مهندس نه!مدرک مهندسی
بهتره بنویسید : ایران سومین کشور تولید کننده مدرک مهندسی
این سونامی مهندس و تحصیلکرده بیکار به دلیل نبود مدیریت بود.... رشد سر سام آور جمعیت در یک دهه نتیجه ای جز این ندارد.
هم اکنون هم سونامی تولید پزشک در راه است. ایران جهنم تحصلیکرده هاست.
کیفیت مهندسین ایرانی‌ فارغ التحصیل از دانشگاه‌های تهران،امیرکبیر،صنعتی شریف ،علم و صنعت بسیار بالاست،

دلیل کرده انتخابی رشته‌های فنی‌ در آلمان و اروپا ،اینه که با رشته‌های اسونتر هم همون حقوق مهندس میگرن،

نیازی نیست که اینهمه فشار به خودشون بیارن واس مهندسی‌!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
شما 30 سال پیش دانشگاه تهران بودی الان وضعش اسفباره
درآن کشورهای که گفتید وضعیت زندگی مردم آنقدر خوب است که نمی خواهند دکتر شوند و شبانه روز دود چراغ بخورند تا مدرکی بگیرند .
قدیم در ایران اگر کسی میخواست یک فرد ناشناس را مودبانه صدا بزند از کلمه مشتی (مشهدی) استفاده میکرد که بعدا به کلمه حاجی یا حاج آقا تبدیل شد. الان از کلمه مهندس برای صدا کردن افراد ناشناس استفاده میشود. امیدوارم با پیشرفت کشور از کلمه دکتر و پروفسور استفاده شود. حالا یک عده ادعا میکنند که پیشرفت نکرده است.
رتبه اول بیکاری مهندس درجهان
متاسفانه بسیاری از واحدهای دانشگاهی بخصوص دانشگاه ازاد بیشتر از اینکه بنگاه علمی باشند بنگاه مالی هستند.
مهندس بیکار ،مهندس معتاد ،مهندس دزد ،مهندس کارگر ،،خوب اینها دارای ژن خوب نیستند ،ودستشان به جایی هم بند نیست
نه تنها مهندسی ، که در مقطع دکترا شاید رتبه اول شد و دهها سال طول خواهد کشید که کشوری با ایران برابری کند
سلام
الان چند سالی هست که از مهندس ها یا بهتره بگم لیسانس های فنی سوالهای ساده مثل حجم استوانه میپرسم !!!! متاسفانه از هر شش هفت نفر یکی بلده .... تو سوییس از هر صد نفر هفتاد و پنج نفر تو سن چهارده پونزده سالگی میرن تو کارخونه ها کار میکنن و فقط دو روز تو هفته درس دارن ... المان همینطور ... بعد ما فقط لیسانس و فوق لیسانس و دکتر کار نابلد تحویل جامعه میدیم..… اونایی هم که یکم سواد دارن بعد از این همه هزینه بر مملکت میرن اونور اب....
چشمها را باید شست ... جور دیگر باید دید
2
ایرانی ها همه یا مهندس هستند و یا دکی.
کارفرمای زیر دیپلم از نظر کارگران مهندس است.کارگری که ایشان را مهندس خطاب نکند از اضافه کار و... خبری نیست.
مهندس نه ، مهنفس
آقا ولمون کنید بریم. شما راست میگید. پس ولمون کنید بریم. شما هم بچسبید به دلالی هاتون و خرید و فروش دلتون هم خوش باشه که الکی نرفتید درس بخونید.
مشکل از دانشگاههای پولیه آزاد و علمی کاربردی و...همه رو باید جمعشون کنند.من نمیدونم طرف پولش رو از سر راه اورده میره میده برای مدرک این دانشگاههایی که در حد مدرسه هم نیستند.مدرک این طور جاها سنار ارزش نداره. دانشگاه فقط شریف و تهران و امیرکبیر و علم و صنعت و دانشگاههای طراز اول مشابه
مهندسان ما بیسواد نیستند بلکه در چرخه صحیح قرار نمیگیرند و برای کارشان بازاری وجود ندارد تا انگیزه پیدا کنند و بیشتر کار کنند اخه درس را که فقط به خاطر درس نباید خوند باید زمینه کاری هم براش وجود داشته باشه عقب ماندگی کشور ما در همه زمینه ها هم مزید بر علت شده است .با این وضعیت قاچاق دیگر تولید مفهومی ندارد و با کالاهای ارزان خارجی نمیشود رقابت کرد . از همین حالا هم وضعیت اینده کشور متاسفانه امیدوار کننده نیست.چون مدیریت صحیحی وجود ندارد و برای خودمان هم هی مشکلات خارجی بیفایده میسازیم که کشور را به عقب میبرد.
چطوری مهندس؟!
ما در کمیت اولیم در کیفیت اخر
چطور دانشگاههای علمی کاربردی وغیر انتفاعیو پیام نور حق پذیرش دانشجوی پزشکی ندارند برای مهندسی هم باید همین کار را بکنند
.بعد بیایند آمار بدهند ...
.بعضی با ۳۰ صفحه جزوه بدون کار عملی و کارگاهی می شوند مهندس برق ...انوقت در دانشگاه دولتی پدر دانشجو در می آید تا واحدی را پاس کند .در آخر هم به هردو مدرک مهندسی می دهند
خداییش خودمان را مسخره کردیم با این دانشگاههامون
مهندس بیسواد همان بهتر که بیکار بمونه.
برای کشور های در حال توسعه دو راه پیشرفت در زمینه تربیت متخصصص وجود دارد:

یا روی تعداد کم ( ولی با استعداد ) و صرف هزینه زیاد و سیستماتیک برای نیل به کیفیت بالا ی تخصص کار کند
یا روی تعداد زیاد با صرف وقت و هزینه معمولی کار کند تا در یک پویه آمار و احتمالاتی از میان آنها تعداد کافی متخصص با تخصص عالی ( بصورت طبیعتا تصادفی ) بیرون بیایند.

دانشگاه شریف روش اول را پیش گرفته است
دانشگاه آزاد روش دوم

هر دو آزمایش شده و در دسترس بوده اند
اختیار با خودمان است چگونه ادامه بدهیم
شاید تا وقتی قدرت تصمیم نداشته باشیم همین وضع هیبریدی بد نباشد
منم مهندسم با حقوق 1 تومن 6 ساله کار میکنم انصافه؟
یه دوستی داستم رشتش ادبیات و علوم انسانی بود وقتی ازش پرسیدم چی میخونی گفت مهندسی گل و بلبل
بعضا در نظرهای بالا دیده می شود که می گویند مهندسها بیشترشان بی سوادند. ولی در واقع این طور نیست. حداقل نیمی از کل این فارغ التحصیلها بلافاصله پس از دانشگاه توانایی کافی برای ورود به بازار کار را دارند (هر چند که شاید فقط نیم درصدشان استثنایی باشند و همه چیز یک کار را از صفر تا صد بتوانند پیش ببرند و بر چند رشته احاطه داشته باشند که مستلزم انجام خیلی از پروژه هاست) اما به آن شکل سیستمی (شرکتهای دارای ساختار کامل که آنها را هدایت کند یا شرکتهایی که کارآموزی حسابی داشته باشند) برای ورود آنها نیست و حدودا بعد از دو سال بیشتر دانسته هایشان را فراموش می کنند یا اینکه دانسته هایشان از رده خارج می شود. بسیاری شرکتها هستند که انتظار دارند طرف بیاید و با حقوق ناچیز برایشان پروژه را انجام دهد و آنها با کمترین زحمت سود ببرند.
بگو در تولید مدرک مهندسی نه تولید مهندس. هر کی مدرک مهندسی داره مهندس نیست.
وضعیت دانشگاه های ما اسفناک است! دستگاه های قدیمی، مواد مورد نیاز شدیدا تحریمی، مدیران دارای عدم دیدگاه لازم و ....................................
متاسفانه مشکل در این است که دانشگاه ها بنگاه های تجاری شده اند و فقط هدف در جذب دانشجو و تسهیل در روند فارغ التحصیلی انهاست یعنی هدف دانشگاه نام نویسی دانشجو و گرفتن شهریه در مدت 4 سال و تقدیم مدرک مهندسی بدون زحمت است. حتی در بعضی از دانشگاهها معاون آمورشی اساتید را توجیه می کند که اصلا سخت گیری نکنند و همه را با نمره خوب پاس کنند با این اوصاف چه چیزی در انتظار مملکت خواهد بود
ضمنا همه چیزمون به هم میاد
همه بیکار .اگر کار کنند از انها بهره کشی و بیگاری می کشند .ان قدر به پزشکان بها دادند که مهندیسین در این کشور بی بها شدند ..............استاد دانشگاه مهندس 15 ساله کار باید 2/5 میلیون تومان بگیرد .دکتر هر دقیقه این مقدار را بگیرد د
اونایی که به مدرک دانشگاه ازاد و علمی کاربردی گیر میدن بفرمایین مثلا فارغ التحصیلان دانشگاههای امیرکبیر یا صنعت شریف و امثالهم چه گلی به سر این مملکت زدند؟الان کیفیت همه دانشگاهها اومده پایین
همون زمون شاه هم که خبری از این همه دانشگاه نبود، مهندسامون آلمانی و آمریکایی بودن... مشکل جای دیگه ایه
من دوست دارم بچم مهننندسسس بشه !!!
البته نه که رشته های دیگه دارن شاهکار میکنن! ایران با اون ادبیات غنی یه نفر داره که حرفی برای گفتن داشته باشه؟ علوم پایه چی؟ علوم اجتماعی چی؟ پزشکی؟ مشکل خیلی اساسی تر از این حرفاس و فقط به مهندسا محدود نمیشه
دولت مهرورز نقش اساسی در نابودی مهندسی این مملکت دارند
ایران بجای دانشگاه تربیت مهندس با دانشگاه آزاد و مؤسسات غیر انتفاعی کارخانه تولید مدرک مهندسی راه انداخته است مهندسی که بدلیل غیر مرتبط بودن دیپلمش مانند ادبیات و حسابداری و تجربی الفبای مهندسی را نمی داند به چه دردی می خورد . براحتی مدرک فوق لیسانس مهندسی برق به لیسانس حسابداری که اصلا نمی داند برق چیست داده می شود چرا خودمان را با آمریکا و یا آلمان مقایسه می کنیم البته عمده دانشگاههای دولتی مهندسین توانمندی تربیت می کنند. برای رفع این مشکلات بایستی نظام آموزش عالی کشور اصلاح شود.
بیشتر شبیه شوخی هست مهندسی که تو یه جمع و تفریق ساده میمونه کیلو چند ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار