بازدید 3610

تجار ایرانی به پاکستانی‌ها چک بی محل دادند

رئیس اتاق مشترک پاکستان‌ـایران با اشاره به چک‌های برگشتی تجار ایرانی در پاکستان، گفت: متأسفانه تجار ایرانی به ازای کالاهایی که از تجار پاکستانی خرید می‌کنند، چک‌هایی می‌دهند که برگشت می‌خورد.
کد خبر: ۷۴۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 31 October 2017
رئیس اتاق مشترک پاکستان‌ـایران با اشاره به چک‌های برگشتی تجار ایرانی در پاکستان، گفت: متأسفانه تجار ایرانی به ازای کالاهایی که از تجار پاکستانی خرید می‌کنند، چک‌هایی می‌دهند که برگشت می‌خورد.

به گزارش فارس، ولی‌محمد رئیس اتاق مشترک پاکستان ـ ایران امروز در همایش توسعه همکاری‌ تجاری ایران و پاکستان که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: پاکستان از حضور تجار ایرانی استقبال می‌کند و بیشترین بخش صادرات ایران به پاکستان شامل محصولاتی مانند نفت و گاز می‌شود، اما بیشتر محصولات کشاورزی مانند برنج و گوشت از پاکستان به ایران صادر می‌شود.

محمد اظهار داشت:‌ ایران سالانه 2 میلیون تن برنج تولید می‌کند، اما به 3 میلیون تن برنج نیاز دارد که یک میلیون تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود و در حال حاضر پاکستان 40 درصد از سهم این بازار را به صورت مستقیم و 20 درصد هم به صورت غیرمستقیم در دست دارد.

وی با اشاره به صادرات نارنگی پاکستان به ایران، گفت: این کالا، کالای مرغوبی در ایران به شمار می‌رود، ضمن اینکه صادرات انبه پاکستان از سال 2008 به ایران شروع شده و صادرات آن به ایران در سه سال گذشته افزایش یافته، به طوری که 80 درصد از بازار این محصول متعلق به پاکستان است.

رئیس اتاق مشترک پاکستان ـ ایران اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان حدود 230 میلیون دلار است که 44 میلیون دلار آن مربوط به صادرات تجار پاکستانی به ایران و 186 میلیون دلار آن هم مربوط به صادرات تجار ایرانی به پاکستان است.

وی با تأکید بر اینکه هر دو کشور علاقه‌مند به افزایش روابط تجاری هستند،‌ گفت: عدم وجود کانال بانکی بین دو کشور یکی از مشکلات تجار طرفین است.

وی همچنین اظهار داشت: پاکستان و ایران مرز مشترک با یکدیگر دارند که باید تسهیلات گمرکی و مسائل مربوط به گذرنامه در این مرز مشترک بین دو کشور تسهیل شود.

محمد بیان داشت: مشکل دیگر در رابطه با تجارت ایران مربوط به چک‌هایی است که تاجران ایرانی برای خرید کالا به پاکستانی‌ها می‌دهند که این چک‌ها برگشت می‌خورد و ما خواهان هستیم که این مشکل برطرف شود.

وی اظهار داشت: امیدواریم که تجارت بین دو کشور گسترش یابد و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌تواند زمینه توسعه این روابط تجاری را فراهم کند. 

آصف علیخانی دورانی سفیر پاکستان در تهران در این نشست از تلاش دولت‌های دو کشور برای حل مشکلات بانکی خبر داد و گفت: یکی از دلایل شکل‌گیری قاچاق میان دو کشور وجود تعرفه‌های بالا در گمرکات ایران است. به طوری که در برخی کالاها تعرفه‌ها تا 200 درصد از طرف ایران اعمال می‌شود.

وی با انتقاد از شیوه تجارت کالا میان دو کشور ایران و پاکستان گفت: در حال حاضر پاکستان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تولید تجهیزات پزشکی دارد و این محصولات از پاکستان به کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر می‌شود اما ایران همین تجهیزات با قیمتی 10 برابر بالاتر از آلمان وارد می‌کند در حالی که با قیمتی بسیار پایین‌تر می‌توان آن را از پاکستان تأمین کند.

سفیر پاکستان در تهران همچنین آمار گمرک دو کشور در خصوص تجارت دو طرف را متناقض با یکدیگر عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی که گمرک ایران روند مراودات تجاری ایران و پاکستان را 1.1 میلیارد دلار اعلام می‌کند این رقم از طرف گمرک پاکستان در حدود 400 میلیون دلار عنوان می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار