بازدید 23310
پیمانه اقتصادی؛

از «خودروی چینی به قیمت تویوتا» تا «چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های ترکیه‌ای»

این پیمانه تیترهایی همچون دنبال رصد مغازه به مغازه قیمت‌ خودرو نیستیم، بانک مرکزی چین نظارت بر وام‌های اینترنتی را بیشتر می‌کند، میلیاردر‌های آسیا از میلیاردر‌های آمریکا سبقت گرفتند، عراق تعرفه واردات لبنیات از ایران را تا ۴۰ درصد افزایش داد، ظرفیت صادرات نفت از جنوب عراق افزایش یافت، دلار، یورو و درهم گران‌تر از روز شنبه فروخته شدند و ثبات قیمت گوشت گوسفند در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 30 October 2017
از «خودروی چینی به قیمت تویوتا» تا «چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های ترکیه‌ای»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون دنبال رصد مغازه به مغازه قیمت‌ خودرو نیستیم، بانک مرکزی چین نظارت بر وام‌های اینترنتی را بیشتر می‌کند، میلیاردر‌های آسیا از میلیاردر‌های آمریکا سبقت گرفتند، عراق تعرفه واردات لبنیات از ایران را تا ۴۰ درصد افزایش داد، ظرفیت صادرات نفت از جنوب عراق افزایش یافت، دلار، یورو و درهم گران‌تر از روز شنبه فروخته شدند و ثبات قیمت گوشت گوسفند در بازار را در بر دارد.


دنبال رصد مغازه به مغازه قیمت‌ خودرو نیستیم

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است قیمت هیچ کالایی در بازار رها نشده است اما سازمان حمایت بر اساس اولویت‌های خود عمل می‌کند و دنبال رصد مغازه به مغازه قیمت‌ خودرو نیست بلکه بر اساس اولویت های خود یعنی کالاهای گروه یک و اولویت های سبد خرید خانوار اقدام می کند. محمود نوابی در گفتگو با ایسنا با اشاره به ضوابط قیمت گذاری خودرو، بیان کرد: بر اساس قانون، قیمت خودروها تا ۴۵ میلیون تومان از طریق دستورالعمل شورای رقابت تعیین می شود که البته این به معنای قیمت دهی این شورا نیست بلکه صرفا نحوه قیمت گذاری را مشخص می کند. وی افزود: بر همین اساس بنابر نظر شورای رقابت، خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان جنبه رقابتی ندارند و به صورت انحصاری عرضه می شوند اما در ادامه خودروهایی که بیش از این رقم قیمت گذاری می شوند شامل قیمت گذاری های رقابتی هستند.

بانک مرکزی چین نظارت بر وام‌های اینترنتی را بیشتر می‌کند

چین نظارت خود را بر وام‌های نقدی‌ای که از طریق اینترنت ارائه می‌شوند را بیشتر می‌کند. این درحالی صورت گرفت که نگرانی‌ها از رشد سریع این صنعت که قانون‌گذاری سفت‌وسختی هم ندارد، رو به افزایش است. سایت خبری کای‌شین در گزارشی که در وب‌سایت خود منتشر کرد، به نقل از جی ژی‌هونگ از دپارتمان بازارهای مالی بانک مرکزی گفت که با همکاری با سایر ادارات مقررات ویژه‌ای برای کنترل ریسک‌های مالی آنلاین ایجاد کرده‌اند. طبق اعلام کای‌شین، آقای جی گفته است که این تنظیم مقررات تا به حال به موفقیت‌هایی دست یافته است. همچنین کای‌چی به نقل از جی گفته است که چین مقررات تمام تجارت‌های مالی آنلاین را بهبود خواهد بخشید و تمام فعالیت‌های مالی باید در معرض سطح پایه‌ای از نظارت قرار داشته باشند. شرکت‌های اعتباری خرد (میکروکردیت)، متهم شده‌اند که با استفاده از حفره‌ها و نقاط ضعف قانون‌گذاری، نرخ بهره را تا حد بسیار بالایی تغییر داده‌اند. سکیوریتیز تایمز که یک رسانه دولتی است قبلا در این ماه اعلام کرده بود که ظرف ۶ ماه آینده قوانین جدیدی برای سفت‌وسخت‌تر کردن کنترل بر شرکت‌های اعتباری خرد آنلاین، اعلام خواهد شد. بانک مرکزی چین در تلاش برای محدود کردن ریسک‌های وارد به سیستم مالی، امسال بخش مدیریت ثروت را هم به قوانین نظارتی خود اضافه کرده است.

خودروی چینی به قیمت تویوتا

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به اینکه عموما خودروهای چینی کپی‌برداری شده از برندهای مطرح دنیا هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این امکان وجود ندارد که کپی‌برداری این خودروها به صورت دقیق باشد خودروسازان این کشور به اجبار تغییراتی را در ساختار ایجاد کرده‌اند که این تغییرات موجب شده است نیاز این خودروها به تعمیر به مراتب بیش از سایر خودروها باشد. نیک آیین ادامه داد: زمانی که یک شرکت خودروساز در طراحی اصلی یک خودرو دست می‌برد، شرایطی به وجود می‌آید که ممکن است تعمیر خودرو را هنگام خرابی با مشکلاتی مواجه کند. به عنوان مثال اکنون برای تعویض دیسک و صفحه یک خودروی ام وی ام لازم است که هزینه‌ای معادل یک پژو ۲۰۶ داشته باشیم. از سوی دیگر به دلیل اصلی نبودن قطعات، این خودروها در بیشتر موارد نیاز به تکرر تعمیر دارند و به طور مثال اگر قرار است یک قطعه برای آنها یک سال کار کند چند ماه نگذشته دچار مشکل می‌شود. زمانی که مشتری بخواهد یک خودرو با ظاهری جدید و قیمتی پایین داشته باشد مجبور است به سراغ خودروهای چینی برود، اما متاسفانه در شرایط فعلی تعرفه‌های گمرکی به گونه‌ای است که قیمت تمام شده خودرو را بسیار بالا می‌برد؛ به گونه‌ای که اکنون با قیمت یک خودروی چینی این امکان وجود دارد که در کشورهای حاشیه خلیج فارس ماشین ژاپنی یا تویوتا خریداری شود. جزئیات بیشتر

شاخص بورس تهران به ایستگاه 87 هزار واحدی رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه هفتم آبان‌ماه 96 با افزایش 481 واحدی معادل 0.55 درصد به رقم 87 هزار و 416 واحد رسید. این دومین سقف شکنی بورس از ابتدای پاییز بوده است. پیش از این در تاریخ 29 مهرماه سال جاری، شاهد جهش 662 واحدی شاخص و ورود به کانال 86 هزار واحد بودیم. تالار شیشه ای در دولین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 154 واحدی به رقم 28 هزار و 54 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 31 واحدی، عدد 17 هزار و 428 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 23 واحدی به رقم 13 هزار و  167 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.37 درصدی معادل 344 واحد به سطح 94 هزار و 179 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 499 واحد افزایش به رقم 60 هزار و 962 واحد رسید و شاخص بازار دوم با افزایش 196 واحد معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 141 واحد را به نمایش گذاشت. نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس)، نماد شخارک (پتروشيمي‌ خارك‌)، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز)، نماد شفن (پتروشيمي فناوران)، نماد وصندوق (سرمايه‌گذاري‌صندوق‌بازنشستگي‌) و نماد خودرو (ايران‌ خودرو)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «خودروی چینی به قیمت تویوتا» تا «چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های ترکیه‌ای»


میلیاردر‌های آسیا از میلیاردر‌های آمریکا سبقت گرفتند!

برای اولین بار طبق گزارش‌های جدید، تعداد کل میلیاردر‌های آسیا از تعداد میلیاردر‌های آمریکا بیشتر شده است و سه چهارم میلیاردر‌های جدید جهان از چین و هند سربرآورده‌اند. طبق گزارشی از موسسه یوبی‌اس و پرایس‌واترهوس‌کروپرز، که ۱۵۵۰ میلیاردر را مورد بررسی قرارداده است، حالا اکثریت میلیاردر‌های جهان در آسیا زندگی می‌کنند. ثروت کل ثروتمندان جهان پس از کاهش در سال ۲۰۱۵، سال گذشته با ۱۷ درصد افزایش به ۶ تریلیون دلار رسید، در شرایطی که اقتصاد آسیا با سرعت بالایی درحال رشد است، به طور متوسط هر یک روز در میان در این منطقه یک میلیاردر جدید شکل می‌گیرد. با این روند، ثروت میلیاردر‌های آسیایی ظرف ۴ سال از کل ثروت میلیاردر‌های آمریکایی بیشتر خواهد شد. بالاترین تعداد ثبت شده میلیاردر‌ها با ۶۰۹ نفر مربوط به چین بود و به دنبال آن آمریکا با ۵۵۲ نفر رتبه دوم را به خود اختصاص داد، رتبه سوم با ۱۰۹ میلیاردر مربوط به آلمان بود و رتبه چهارم با ۱۰۰ میلیاردر به هند تعلق گرفت.

عراق تعرفه واردات لبنیات از ایران را تا ۴۰ درصد افزایش داد/ مصر و عربستان بدون تعرفه

دبیر انجمن صنایع لبنی در مورد‌ آخرین وضعیت صادرات لبنیات اظهار داشت: در 6 ماهه ابتدایی امسال حدود 433 میلیون دلار انواع لبنیات صادر شده که بیش از 80 درصد آن معادل رقمی حدود 350 میلیون دلار روانه بازار عراق شده است. رضا باکری با اشاره به اینکه چند ماه پیش عراقی‌ها تعرفه واردات لبنیات از ایران را افزایش داده بودند،‌تصریح کرد:تعرفه واردات ماست از 5 به 25 درصد و نیز تعرفه واردات شیر و خامه را از 5 به 15 رسانده‌ بوند که اکنون این تعرفه به 40 درصد رسیده است. خبرنگار فارس پرسید آیا این تعرفه مختص به ایران است و یا برای کشورهایی همچون ترکیه هم اعمال می‌شود که باکری پاسخ داد: اتحادیه عرب بین خودشان تعرفه ندارند و محصولاتی که از مصر و عربستان وارد بازار عراق می‌شود مشمول تعرفه نیست و فقط ترکیه باقی می‌ماند که آن را هم باید دید پیمان تجاری با این کشور بسته شده است یا نه. وی ادامه داد: در هر صورت با وضع یکجانبه و یک‌طرفه این‌گونه تعرفه‌ها، قیمت محصولات لبنی ما در بازار عراق بسیار بالا رفته و غیررقابتی می‌شود.

ظرفیت صادرات نفت از جنوب عراق افزایش یافت

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، اعلام کرد: این کشور موفق شده است ظرفیت صادرات نفت از پایانه‌های جنوبی خود را به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برساند. طبق بیانیه صادر شده از سوی وزارت نفت عراق، این کشور با افزودن یک پایانه صادراتی شناور در خلیج فارس توانسته است به این ظرفیت جدید دست یابد. به نقل از شانا، طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت، عراق متعهد شده است تولید نفت خود را محدود کند. با این همه، با توجه به کاهش تولید نفت در شمال این کشور به دلیل درگیری‌های داخلی، صادرات نفت از جنوب آن افزایش یافته است.

دلار، یورو و درهم گران‌تر از روز شنبه فروخته شدند

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 188 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 492 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 156 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 705 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد دومین روز هفته، 11 هزار و 80 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 26 ریال گران تر فروخته شد.

از «خودروی چینی به قیمت تویوتا» تا «چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های ترکیه‌ای»


افزایش قیمت انواع سکه در دومین روز هفته

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز یکشنبه قیمت انواع سکه افزایش یافت براین اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۸۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۲۷۹ هزار تومان، نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان افزایش ۶۷۴ هزار تومان، ربع سکه با ۳۰۰۰ تومان افزایش ۳۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه گرمی ۲۵۳ هزار تومان فروخته شد.  

اروپا دیگر برای شرکت های آمریکایی بهشت مالیاتی نیست

اتحادیه اروپا فشارهای خود را بر شرکت های فناوری آمریکا برای تصفیه ی مالیات های پرداخت نشده افزایش داد. اتحادیه اروپا از شرکت آمازون خواسته تا مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو را به عنوان مالیات های پرداخت نشده به لوگزامبورگ پرداخت کند. همچنین،کمیسیون اتحادیه اروپا، ایرلند را به عالی ترین نهاد قضایی اروپا برای عدم دریافت چندین میلیارد دلار مالیات از شرکت اپل معرفی کرده است. به نقل از France 24، مارگارت وستاگر رییس نهاد حقوق رقابت اتحادیه اروپا، لوگزامبورگ را به انعقاد یک قرارداد غیر قانونی با فروشگاه اینترنتی آمازون متهم کرده که به موجب آن لوگزامبورگ میزان کمتری مالیات از این شرکت به نسبت کسب و کارهای تجاری دیگر دریافت کرده است. گفته می شود که لوگزامبورگ بر حدود یک سوم از سودی که شرکت آمازون به دست آورده است مالیات اعمال نکرده است. همچنین، در گذشته نیز لوگزامبورگ سابقه ی عدم دریافت ۳۰ میلیون دلار مالیات را از شرکت های استارباکس هلند و فیات ایتالیا در کارنامه ی خود دارد. کمک های غیر قانونی اینچنینی توسط یک دولت اروپایی باعث نقض مقررات حقوق رقابت در اتحادیه اروپا و اعطای مزیت های ناعادلانه به برخی شرکت ها شده است. افزون بر آن، کمیسیون اروپا، به عنوان بازوی قدرتمند اجرایی اتحادیه اروپا، کشور ایرلند را به علت عدم دریافت ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۵ میلیارد دلار)‌ مالیات از شرکت اپل به دادگاه عالی اروپا معرفی کرده است. جزئیات بیشتر

ثبات قیمت گوشت گوسفند در بازار

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار خرده فروشی خبر داد. علی اصغر ملکی در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به ممنوعیت ذبح بره ماده در کشتارگاه ها افزود: این روند تاثیر قابل توجهی در قیمت گوشت گوسفند در بازار نداشته است. وی با اشاره به افزایش عرضه گفت: هر کیلوگرم گوشت گوسفند در کشتارگاه ها 38 هزارو 500 تومان به واحدهای صنفی و 42 تا 43 هزار تومان هم به مصرف کننده عرضه می شود. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه نگهداری دام برای فروش با قیمت بیشتر و دریافت سود بالاتر رویه دامداران سودجو بود که به نتیجه نرسید، ادامه داد: با عرضه گوشت گرم گوسفند وارداتی نیاز بازار تامین و از سودجویی ها جلوگیری شد. ملکی با اشاره به اینکه در اربعین حسینی با نوسان قابل توجه قیمت مواجه نخواهیم شد ، گفت: گوشت وارداتی با نرخ مصوب 33 هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه خواهد شد.

چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های ترکیه‌ای

«استیون مانچینی» وزیر خزانه داری آمریکا گفت: دادن هشدار به مقامات ترکیه ای نسبت به وضع تحریم احتمالی علیه این کشور توسط آمریکا به دلیل همکاری با ایران را رد می کنم و یک شایعه است. وی گفت: در حاشیه نشست پاییزه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با مقامات ترکیه ای صحبتی داشته ام؛ اما صحبت خاصی در مورد تحریم به میان نیامده بود. این اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال انتشار خبر یک روزنامه محلی ترکیه ای در اوایل ماه جاری میلادی تحت عنوان وضع جریمه برای ۶ بانک ترکیه ای طرف قرار داد با ایران از سوی مقامات آمریکایی به میان آمد. البته این شایعه منجر به سقوط ارزش سهام، بورس و لیر ترکیه شد. بعد از انتشار این خبر از سوی این رسانه محلی، مقامات آنکار آن را رد کردند. همچنین وزیر اقتصاد ترکیه هم به «هالک بانک» ترکیه که بعنوان یک ابزار پرداخت برای واردات کالا از ایران عمل می کند، گفت: این موضوع نقض قوانین تحریم آمریکا علیه ایران محسوب نمی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۲
نیست خودروهای ایرانیتون عین ساعت کار می کنند و هنوز از در کارخونه بیرون نیومده محتاج تعمیر نیستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
اخوی صحبت سر قیمت و هزینه های بعدی ناشی از
خرید خودروهای چینی است
اغلب خودروهای وطنی اگر زود خراب می شوند هزینه تعمیرشان هم به مراتب کمتر است و قطعات در دسترس تر هستند
پس درسته که می گن سه نفر دنبال توجیه هستند:
کسی که گوشی هوآوی خریده، کسی که خودروی چینی خریده و سومیش هم بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
گل گفتی
ماشین از کارخونه میاد بیرون 2ماه باید این نمایندگی اون نمایندگی باشی تا عیبای کارخونش برطرف بشه
دوام قطعات اینا پیشکش
باید 900 میلیارد دلار خسارت جنگ را از عراق بگیرم
نباید بهشون باج بدیم
باز هم برادران عراقی و بازهم خنجر از پشت!!!!!
جناب پسرک فضول! خودروهای ایرانیتون یا ایرانیمون؟ مگه خودت خدای نکرده اجنبی هستی فضول خان؟
برای واردات خودرو چینی به فکر مردم نیستند به فکر چین هستند !
کدام برادر کدام خنجر ما که عادت کردیم به همه کولی بدیم و زمانیکه پائین اومدن یک اوردنگی هم با ما تسویه کنند
فرق خودروها چینی وایرانی اینه که چینی روز به روز کیفیتش بهتر وزیباتر میشود ولی ایرانی فقط گرانتر وبیکیفیت تر ویا حداقل 5سال اول گارانتی بی عیب است ولی ایرانی ازبدو تحویل گارانتی که 2سال و معنی هم ندارد وحتی با تعمیرکار دیگر برادر میشویم ولوازم یدکیش هم چینی درجه 3است
به نظر من ... بخر چینی نخر. به نظرم خیلی چیپه که چینی سوار بشی
والا این ماشینا محشرن...به اروپا صادر بشن تا قدر مدیران برجسته ایران خودرو و سایپا رو اونها هم بدونن حیف نیست ژن خوبا فقط محدود به ایران بشن
من یک ام وی ام دارم اینفدر که تبلیغ بد بودن ان رامیکنبد بد نیستند
تاحالا که حدود 30.000 کیلومتر باش رفتم ففط بتزین وروغن عوض کردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر