بازدید 3596

بحران در کل کنیا پس از انتخابات ناتمام ریاست‌جمهوری

کد خبر: ۷۴۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۴ 29 October 2017
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بحران ایجاد شده در کنیا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ابطال آن در این کشور پرداخت و نوشت، با وجود برگزاری مجدد انتخابات در 43 استان کنیا در روز پنجشنبه گذشته، ناآرامی ها و اعتراضات در استانهای تحت اختیار مخالفان همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز شنبه «فرانس پرس»، پیروزی قطعی «اوهورو کنیاتا» انتخابات ریاست جمهوری این کشور سپس ابطال آن، تحریم انتخابات از سوی مخالفان و مشارکت اندک آنها در آن و آغاز موجی از خشونت ها و ناآرامی ها در این کشور، فضایی آکنده از ابهام و دستپاچگی بر کنیا حاکم کرده است.
 
مناطق تحت اختیار مخالفان کنیا در حومه نایروبی پایتخت و غرب این کشور شامگاه روز جمعه گذشته، شاهد ناآرامی ها و درگیری های خشونت آمیز میان معترضان و پلیس بود که طبق آمارهای جدید، از روز پنجشنبه تاکنون دست کم 9 تن کشته شدند.
 
پلیس در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که روز جمعه جمعی از جوانان مخالف به کمپ تبلیغاتی «اوهورو کنیاتا» در شهر «هوما بای» حمله کردند. پس از مداخله پلیس برای جلوگیری از درگیری، یکی از مخالفان به ضرب گلوله، کشته شد.
 
بر اساس این گزارش، آمار تعداد مخالفان کشته شده در کنیا از زمان ابطال انتخابات در هشتم آگوست (مرداد /شهریور) که در آن «اوهورو کنیاتا» رییس جمهوری کنونی کنیا پیروز انتخابات اعلام شد، دست کم به 49 تن رسیده است. بیشتر این افراد در سرکوب تظاهرات به دست پلیس، کشته شدند.
 
در منطقه ای در نایروبی، درگیری هایی نیز میان قوم «کیکویو» هوادار «اوهورو کنیاتا» با گروهی از جوانان گروه «لیو» هوادار رهبر مخالفان «رایلا اودینگا»، رخ داد.
 
با آغاز اعتراضات و تظاهرات در این کشور، بیم از تکرار حوادث ده سال پیش در کنیا فزونی گرفته است، خشونت هایی که در پی اختلاف بر سر نتایج انتخابات سال 2007 میلادی آغاز و موجب کشته شدن هزار و 100 تن و آوارگی 600 هزار تن دیگر شد.
 
روزنامه کنیایی «دیلی نیشن» روز شنبه در مطلبی هشدار داد و نوشت: این حوادث مختلفی که طی چند هفته اخیر شاهدش بودیم، ممکن است به درگیری هایی بدل شود که عواقب دردناکی به همراه دارد. اگر هر چه سریعتر تدبیر و چاره ای در این باره اندیشه نشود، احتمال دارد که به سوی آن وضعیت حرکت کنیم.

به تاخیر افتادن انتخابات در غرب کنیا
 
در میان تنش ها و درگیری ها، کمیسیون انتخابات کنیا روز جمعه بار دیگر تصمیم گرفت، انتخاباتی که قرار بود روز شنبه برگزار شود را به بهانه «خطری که زندگی» برگزار کنندگان آن را تهدید می کند، به تاخیر بیندازد.
 
در چهار استان غربی از 47 استان کنیا یعنی هوما بای، کیسومو، میگوری و سیایا، انتخابات ریاست جمهوری به دلیل هرج و مرج روز پنجشنبه برگزار نشد.
 
یک خبرنگار کنیایی به فرانس پرس، گفت: اوضاع شهر کیسومو سومین شهر تحت اختیار مخالفان، صبح روز شنبه آرام و بی تنش بود.
 
دادگاه عالی کنیا اول سپتامبر (شهریور) نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که بر اساس آن «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهوری کنونی این کشور، پیروز اعلام شده بود، ابطال کرد.
دادگاه عالی کنیا، کمیسیون انتخابات را مسئول انتخابات غیر شفاف در این کشور خواند.
 
رایلا اودینگا رهبر 72 ساله و بدشانس مخالف کنیا سه مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری در سال های 1977، 2077، و 2013 کاندید شد اما هر بار نتوانست رای لازم را کسب نکند. وی خواستار انجام اصلاحات در کمیسیون برگزاری انتخابات شد. مخالفان تغییرات ایجاد شده در این کمیسیون را ناکافی می دانند.
 
انتخابات ریاست جمهوری روز پنجشنبه گذشته در 43 منطقه از 47 منطقه تعیین شده برگزار شد، ولی در مناطق تحت اختیار مخالفان به دلیل نا آرامی و هرج و مرج، به تعویق افتاد.
پیشتر مخالفان دولت کنیا به رهبری اودینگا، انتخابات ریاست جمهوری این کشور را غیرقانونی و نامعتبر خوانده و آن را تحریم کرده بودند.
 
روزنامه «ذی نیشن» یکی از برجسته ترین روزنامه های کنیا، نتایج غیر رسمی انتخابات را اینگونه اعلام کرده که احتمال دارد، اوهورو کنیاتا 97 درصد از آراء را از آنِ خود کند اما «رایلا اودینگا» تنها شانس کسب کمتر از یک درصد از آراء رای دهندگان را دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل