بازدید 7665
پیمانه اقتصادی؛

از «قیمت طلای سیاه در صدر چهار هفته اخیر» تا «افزایش ۱۱ میلیون دلاری حجم صادرات ایران به فرانسه»

این پیمانه تیترهایی همچون پایان سبز بورس با 107 واحد رشد شاخص، تعرفه آنتی دامپیک آمریکا برای آرژانتین و اندونزی، رشد دسته‌جمعی بهای انواع سکه، طلای جهانی در مسیر نزولی گام برداشت، روند رشد استفاده از خودروهای برقی در جهان زمانبر است، دلار آمریکا 180 ریال گران تر شد، مایکروسافت از شکایت علیه دولت آمریکا منصرف شد، عرضه پرتقال‌های رنگ شده با سه برابر قیمت واقعی و پایین آمدن تقاضا در بازار موبایل را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 26 October 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون پایان سبز بورس با 107 واحد رشد شاخص، تعرفه آنتی دامپیک آمریکا برای آرژانتین و اندونزی، رشد دسته‌جمعی بهای انواع سکه، طلای جهانی در مسیر نزولی گام برداشت، روند رشد استفاده از خودروهای برقی در جهان زمانبر است، دلار آمریکا 180 ریال گران تر شد، مایکروسافت از شکایت علیه دولت آمریکا منصرف شد، عرضه پرتقال‌های رنگ شده با سه برابر قیمت واقعی و پایین آمدن تقاضا در بازار موبایل را در بر دارد.


پایان سبز بورس با 107 واحد رشد شاخص

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه 96 با افزایش 107 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 86 هزار و 636 واحد رسید. این رشد شاخص همانند روزهای قبل، بیشتر تحت تأثیر روند مثبت نماد فولاد در بازار سرمایه رخ داد. تالار شیشه ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 34 واحدی به رقم 27 هزار و 804 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 0.59 واحدی، عدد 17 هزار و 480 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش اندک 0.40 واحدی به رقم 13 هزار و 206 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.05 درصدی معادل 45 واحد به سطح 93 هزار و 606 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 28 واحد افزایش به رقم 60 هزار و 253 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل با افزایش 482 واحد معادل 0.25 درصد همراه بود و عدد 191 هزار و 293 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

تعرفه آنتی دامپیک آمریکا برای آرژانتین و اندونزی

دپارتمان تجارت آمریکا بر واردات سوخت بیودیزل از آرژانتین و اندونزی، تعرفه‌های آنتی‌دامپینگ وضع کرد. این اتفاق پس از آن افتاد که مقامات آمریکا دریافتند، این محصول که به عنوان سوخت موتوری استفاده می‌شود، در ایالت متحده به قیمتی پایین‌تر از ارزش بازار به فروش می‌رسد. بر این اساس، دپارتمان تجارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعرفه‌های آنتی‌دامپینگ از ۵۴.۳۶ درصد تا ۷۰.۰۵ درصد بر سوخت بیودیزل با پایه سویا از آرژانتین، و ۵۰.۷۱ درصد روی سوخت بیودیزل با پایه روغن پالم از اندونزی، وضع می‌شود. وزیر تجارت آمریکا، ویلبور راس گفت که دولت آرژانتین، تقاضای مذاکره کرده و دپارتمان تجاری آمریکا بر روی توافقات احتمالی تعلیق این تعرفه‌ها کار می‌کند. جزئیات بیشتر

بهای طلای سیاه در صدر چهار هفته اخیر

روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت تصمیم جدی عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان مبنی بر پایان بخشیدن به مازاد عرضه نفت بود. این امر موجب شد تا قیمت نفت به بالاترین حد خود در چهار هفته ی گذشته  صعود کند. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه، ۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۸.۴۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۲.۳۸ دلار صورت گرفت. مجددا  وزیر انرژی عربستان، خالد الفلیح، در روز چهارشنبه گفته که تمرکز بر کاهش ذخایر نفتی کشورهای صنعتی در مقایسه با میانگین پنج ساله، همچنان ادامه دارد. گفته ی وی افزایش انتظارات برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت را، هنگامی که این قرارداد به پایان می رسد، در بر داشته است.

رشد دسته‌جمعی بهای انواع سکه

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با رشد هزار تا هفت هزار تومانی مواجه بود و تنها نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، سه هزار تومان کاهش را تجربه کرد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به نرخ یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان معامله شد. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با سه هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، نیم سکه با هفت هزار تومان افزایش به نرخ ۶۶۳ هزار تومان، ربع سکه با ۴ هزار تومان افزایش به ۳۷۷ هزار و ۲۰۰ تومان و سکه یک گرمی با افزایش هزار تومانی به ۲۵۱ هزار تومان فروخته شد. /مهر

طلای جهانی در مسیر نزولی گام برداشت

قیمت طلا در بازارهای جهانی در آغاز مبادلات روز چهارشنبه تحت تأثیر افزایش ارزش دلار و شاخص سهام با کاهش روبه رو شد. به نقل از رویترز، گمانه زنی های مربوط به رئیس بعدی فدرال رزرو آمریکا تأثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و شاخص سهام داشته و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در ابتدای روز گذشته با 0.2 درصد کاهش به کمتر از 1273 دلار رسید.

روند رشد استفاده از خودروهای برقی در جهان زمانبر است

امین الناصر، مدیرعامل شرکت دولتی سعودی آرامکو عربستان، اعلام کرد: با وجود پیشرفت‌ها در زمینه تولید خودروهای برقی، این وسایط نقلیه همچنان بخش اندکی از مجموع بازار را به خود اختصاص داده‌اند. وی همچنین گفت: در سال‌های آینده، آنها بخشی ناچیزی از مجموع خودروهای جهان را به خود اختصاص خواهند داد. مدیر عامل آرامکو گفت: خودروهای برقی به رشد خود ادامه می‌دهند و سهمی مطلوب از بازار را به خود اختصاص خواهند داد، اما چند دهه طول می‌کشد تا بتوانند بخشی خیره‌کننده از انرژی جهان را به خود اختصاص دهند. الناصر همچنین اعلام کرد، بنا بر پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، شمار خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۶۰ میلیون دستگاه می‌رسد، در حالی که مجموع خودروهای جهان در آن زمان ۲ میلیارد دستگاه خواهد بود. به گفته وی، شرکت سعودی آرامکو همچنین برای یافتن کاربردهای جدید برای نفت خام، به ویژه در بخش پتروشیمی، می‌کوشد. مدیر عامل آرامکو تصریح کرد: صنعت پتروشیمی سالانه سه درصد رشد می‌کند که روند رشد آن سریع‌تر از بخش حمل و نقل است. /شانا

دلار آمریکا 180 ریال گران تر شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 180 رسال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قمت 40 هزار و 318 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 69 ریال همراه بود و و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 506 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 989 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 24 ریال ارزان تر فروخته شد.

مایکروسافت از شکایت علیه دولت آمریکا منصرف شد

شرکت مایکروسافت از انصراف از طرح شکایت علیه دولت آمریکا خبر داده است، این تصمیم پس از آن گرفته شد که وزارت دادگستری آمریکا قوانین خود را در زمینه دریافت داده از شرکت‌های فناوری تغییر داد. به نقل از اسین ایج، قوانین یاد شده باعث می شد، شرکت های فناوری برای افشای اطلاعات خصوصی کاربران اینترنت به شدت تحت فشار دولت قرار بگیرند و امنیت و حریم شخصی کاربران فضای مجازی به خطر بیفتد. بر اساس سیاست گذاری جدید وزارت دادگستری آمریکا، صدور فرامین مخفیانه برای دریافت اطلاعات خصوصی کاربران محدود می شود و ارسال چنین درخواست هایی تنها در بازه های زمانی معین و تعریف شده امکان پذیر خواهد بود. بر اساس اعلام براد اسمیت مدیر امور حقوقی مایکروسافت، در نتیجه این تغییر در سیاست گذاری دولت امریکا، این شرکت اقداماتی برای توقف شکایت خود از دولت به عمل آورده و این رویه را فعلا ادامه خواهد داد. مایکروسافت در آوریل سال 2016 شکایت یادشده از دولت آمریکا را ارائه کرده و در آن تاکید کرده کاخ سفید قانون اساسی ایالات متحده را با جلوگیری از اطلاع رسانی مایکروسافت به مشتریانش در مورد درخواست های دولت برای دسترسی به محتوای ایمیل هاو دیگر اسناد دیجیتال آنها، نقض کرده است. /فارس

عرضه پرتقال‌های رنگ شده با سه برابر قیمت واقعی!

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از رنگ آمیزی پرتقال‌های نارس و عرضه با سه برابر قیمت واقعی در بازار خبر داد. حسین مهاجران در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به برداشت و خرید پرتقال های سبز به قیمت 700 تا 800 تومان افزود: این پرتقال ها پس از رنگ آمیزی با گاز اتیلن به قیمت سه هزار تومان در بازار عرضه می شود. وی محل رنگ آمیزی را سوله های شرق مازندران اعلام کرد و گفت: پرتقال سبز جنوب، شیرین و قابل استفاده است که مصرف کنندگان باید به جای پرتقال های شمال استفاده کنند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به ضرورت برخورد اتحادیه باغداران با متخلفان ادامه داد: جلوگیری از تردد خودروهای حامل این محصولات در جاده چالوس، فیروزکوه و هراز راه دیگر حذف فروش این محصولات در بازار است.

تقاضا در بازار موبایل پایین آمد

با وجود اینکه چند روز از اجرای آزمایشی طرح رجیستری تلفن همراه نگذشته و اجرای این طرح هم هزینه‌ای برای واردات و بازار نداشته است، بازار موبایل با افزایش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ مواجه شده است. البته در این میان بازار با رکود و کاهش تقاضا نیز همراه شده و گویا توصیه‌ها برای نخریدن گوشی تا شکسته شدن قیمت ها کارساز شده است. به گزارش ایسنا، سرانجام بعد از حدود دو سال طرح رجیستری اجرایی شد. طرحی که از سوی دو وزارتخانه ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق تلفن همراه به بازار کلید خورده است.

روسیه در منطقه آزاد تجاری در مرز ایران و ارمنستان مشارکت می کند

نخست وزیر روسیه در دیدار با نخست وزیر ارمنستان به تصمیم مسکو برای مشارکت در توسعه منطقه آزاد تجاری 'مغری' در مرز بین ایران و ارمنستان اشاره کرد. دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه در دیدار با کارن کاراپتیان همتای ارمنی خود در ایروان پایتخت ارمنستان گفت: آماده مشارکت در روند توسعه منطقه آزاد تجاری 'مغری' از جمله با دعوت از تاجران روسیه هستیم. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مدودیف در مورد مشارکت روسیه در منطقه آزاد تجاری مغری نوشت: در این روند از امکانات نهادهای توسعه روسیه نظیر بنیاد سرمایه گذاری مستقیم، بانک اقتصاد خارجی و روس اکسپو سنتر استفاده خواهد شد. کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان نیز اظهار داشت که منطقه آزاد تجاری در مغری میدان اقتصادی خوبی برای تاجران روسیه علاقه مند به فعالیت و همکاری با شرکای ایرانی است. به نقل ایرنا، دولت جمهوری ارمنستان روز فروردین ماه لایحه احداث منطقه آزاد اقتصادی مغری کنار مرز جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد. منطقه آزاد مِغری در استان سیونیک ارمنستان کنار رودخانه ارس در مرز دو کشور واقع شده است.

حجم صادرات ایران به فرانسه ۱۱ میلیون دلار افزایش یافت

به گفته سرپرست دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه ‌تجارت پس از آلمان، فرانسه دومین صادرکننده بزرگ اروپا و همچنین یکی از کشورهای مهم صادرکننده ماشین آلات صنعتی، ابزارهای فنی و کالاهای تکنولوژیک است و بر اساس آخرین آمار مرکز تجارت بین الملل، ایران با سهم ۰.۲ درصدی جایگاه ۵۹ را در فهرست کشورهای واردکننده از فرانسه دارد و رتبه صادراتی ایران به فرانسه نیز با سهم ۰.۳ درصدی در جایگاه ۴۵ است. الفت کل واردات ایران از فرانسه در پنج ماهه امسال را ۴۹۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ( ۴۰۰ میلیون دلار) از افزایش ۲۴ درصدی برخوردار بوده است که اگر تعداد هیأت‌های مبادله شده، قراردادها و یادداشت تفاهم‌های امضا شده شرکت‌های مختلف ایرانی از جمله ایدرو، ایمیدرو، سازمان زمین شناسی با طرف‌های فرانسوی را در نظر بگیریم، این میزان از واردات جای سؤال ندارد. الفت، حجم صادرات به کشور فرانسه در پنج ماهه ۹۶ را ۲۰ میلیون دلار دانست و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵، گویای این واقعیت است که در مجموع ۱۱ میلیون دلار به حجم صادرات به این کشور اروپایی افزوده شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر